Cinemagiaprijs 1987
voor Charles Boost
BUITENLANDS NIEUWS
GOOD SHOWMANSHIP
FRANKRIJK
Hoewel de gegevens op dit moment
nog niet bekend zijn, is de verwach
ting dat het bezoekersaantal in
Frankrijk in 1987 ten opzichte van
1986 aanzienlijk lager is,
Pessimisten spreken zelfs van 20
minder! Dat zou betekenen 135 mil
joen bezoekers in 1987 tegenover
165 milj. in 1986.
Als hoofdoorzaak wordt genoemd de
ongebreidelde expansie van het
aantal televisiekanalen (w.o.
TF1,A2,FR3), welke vnl. speelfilms
aanbieden. Canal Plus alleen al
brengt per week 25 speelfilms op
het scherm.
Ook het gebrek aan speelfilms voor
een breed publiek draagt bij aan de
teruggang van de bezoekersaantal
len.
Frankrijk kent geen nieuwe genera
tie acteurs en actrices, die tot de
verbeelding spreken. Louis de Fu-
nès en Coluche hebben geen opvol
gers; Belmondo en Delon laten zich
nog maar zelden verleiden tot een
filmcontract. Regisseurs zoals Ge-
rard Oury en Claude Zidi worden ge
confronteerd meteen gebrek aan in
ventiviteit en creativiteit om nog tot
grootse prestaties te komen op het
vlak van de komedie.
Van de in 1987 110 uitgebrachte
films bereikten slechts vier de top
twintig, t.w. Gerard Oury's 'Levy and
Goliath', Claude Zidi's 'Association
des Malfaiteurs', Louis Malles's 'Au
revoir, les enfants' en Ie Grand
Chemin' van Jean-Loup Hubert. Ty
perend is dat de drie eerstgenoemde
regisseurs ver over de zestig zijn!
Op 11 maart j.i. werd 'Au revoir, les
enfants' met zeven Cèsars (de Fran
se Oscar) onderscheiden, w.o. die
voor de beste film, beste regie en
scenario.
Deze film, reeds onderscheiden met
een Gouden Leeuw in Venetië, staat
ook genomineerd voor een Oscar
De Franse videomarkt behoort tot de
zwakste van Europa, weliswaar
steeg de omzet van de georgani
seerde videodistributeurs met vier
procent tot FF 444 miljoen (ca. f.150
milj.) maar dat wordt ruimschoots te
niet gedaan door een hoger inflatie- j
percentage. Het aantal aan de con
sumenten verkochte cassettes
steeg, maar de gemiddelde prijs
waartegen dat gebeurde daalde
drastischHet feit dat videocassettes
worden aangemerkt als luxegoede
ren betekent een BTW-percentage
van 33%!
DUITSLAND
In de periode januari tot en met sep
tember 1987 passeerden zes pro
cent meer bezoekers de kassa dan
het jaar daarvoor.
ENGELAND
Voor het tweede achtereenvolgende
jaar steeg het Britse bezoek: 1986:
72.5 miljoen en vorig jaar 74.8 mil
joen bij een gelijkgebleven aantal
bioscopen.
ITALIË
De bezoekcijfers tbv. bioscoop zijn
nog niet bekend.
Wel investeerden televisiestations
aanzienlijke bedragen in de produk-
tie van speelfilms: de drie nationale
staatszenders RAI1RAI2 en RAI3
staken gezamenlijk 91 miljoen in
76 films. Mediatycoon Burlesconi
investeert via zijn Filminvest 83
miljoen in 68 films!
De omzet in legale videocassettes
bedroeg in 1987 107 miljoen,
40% meer dan het jaar daarvoor.
JAPAN
Het bioscoopbezoek daalde in Japan
het afgelopen jaar met 10.5% in ver
gelijking met 1986.143 miljoen be
zoekers zorgden voor het laagste
bezoek sinds de Tweede Wereldoor
log. Vnl. toe te schrijven aan een ge
brek aan blockbusters en een ra
zend snel groeiende videomarkt.
Men schat dat 300 miljoen Japan
ners video prefereerden boven een
bezoek aan een bioscoop.
Het aantal filmtitels, dat in de 2.053
Japanse bioscopen in première
ging, bedroeg 637, w.v. 286 titels
van eigen bodem.
Op vrijdag 22 januari 1988 ontving
de filmjournalist Charles Boost de in
1977 ingestelde Cinemagiaprijs uit
handen van de voorzitter van de Be
roepsvereniging van Film- en Televi
siemakers NBF, Thijs Ockersen. De
prijs is de erkenning van opvallend
goede publicistische prestaties op
het gebied van de Nederlandse film,
televisie en audiovisuele media. De
jury, het bestuur van de NBF, heeft
unaniem Charles Boost als winnaar
gekozen. Charles Boost heeft in zijn
lange loopbaan een wezenlijke bij
drage geleverd aan het inzicht in het
belang van de kwaliteitsfilm. Hij
heeft velen voor de kwaliteitsfilm ge
wonnen.
In zijn bijdragen aan De Groene
(sinds 1939), het Haarlems Dagblad
(sinds 1964), de Katholieke Illustra
tie (tot de opheffing van het blad),
Film Forum en later Skoop, heeft
Charles Boost altijd vastgehouden
aan de waarden en filmesthetische
uitgangspunten die in Nederland
door Menno ter Braak in zijn Filmli
ga- artikelen zijn gepropageerd. Zijn
verdiensten voor de Nederlandse
film blijken ook uit zijn jarenlange lid
maatschap van de sectie Film van
de Raad voor de Kunst, Als zodanig
is hij medebepalend geweest voor
de wijze waarop in de jaren vijftig en
begin van de jaren zestig de kunst
zinnige film gestalte kreeg. Als be
stuurslid van het eerste uur heeft hij
meer dan dertig jaar het beleid van
het Filmmuseum mede vormgege
ven.
Zijn denkbeelden heeft Charles
Boost ook neergelegd in boekpubli-
caties, zoals 'De goede films komen
er toch' en 'Uitkijken'. Een synthese
van zijn opvattingen is 'Van Cine-
Club tot Filmhuis'(1979), een boek
waarin hij de belangrijke impulsen
van de kwaliteitsfilm voor de filmin
dustrie en zijn verspreiding via de
betere filmtheaters beschrijft.
Het werk van Charles Boost is van
blijvende invloed op de Nederlandse
filmkritiek gebleken.
Het stralende promotieteam van Jogchem's theaters
Van 'NEDERLANDSE BIOSCOOP
BOND 60 JAAR, een documentaire
over de Nederlandse Bioscoopbond
en het daarin georganiseerde film
en bioscoopbedrijf', tien jaar gele
den geschreven door de toenmalige
Bondsdirecteur J.Th. van Taalingen,
is nog een beperkt aantal exempla
ren kosteloos verkrijgbaar bij het
Bondsbureau, tel. 020-799261
(dhr. J. Nijhoff).
De organisatie van FILM is op zoek
naar afleveringen van het (NIEUWE)
WEEKBLAD VOOR DE CINEMATO
GRAFIE voor een nostalgische ru
briek.
Tot ca. 25 jaar geleden het branche
blad, ooit begonnen door Pierre
Westerbaan.
Johan Arkenbout (Filmtrust) wacht
met spanning uw telefoontje af op
020-932333 of 937476.
25