EIGEN BELEID EN ONDERSCHEID PERSONALIA Mr. E.F. Romeijn is als beleids ambtenaar bij het Ministerie van Economische Zaken betrokken geweest bij het structuurverbete ringsproject voor de bioscoop sector. Als lid van de Begelei dingscommissie en van de pro jectgroepen "Dienstverlening en "Marketing en Communica tie" heeft hij actief bijgedragen aan de realisatie van dit project. In navolging van de heer Far- werck van de NEHEM heeft de heer Romeijn zijn gedachten over het project op papier gezet. "Hij had zich woensdag al ver heugd om in het weekend samen met zijn vriendin naar de bios coop te gaan. Er draaide een film die een goede recensie had ge kregen en die spannend genoeg zou zijn om haar dicht tegen hem aan te laten leunen. Dat hoopte hij tenminste, want in de bioscoop vergeet je toch dat het film is... De gereserveerde kaartjes lagen die zaterdag klaar, zodat ze snel hun plaatsen konden opzoeken en het zich gemakkelijk maken. De film was spannend en het meisje vergat inderdaad dat het film was. Hierdoor vergat hij bijna dat er een film was, maar de pauze onderbrak zijn gedach ten... Ook na de pauze stelde de film niet teleur, zodat in de vroege nacht een tevreden stel de bios coop verliet na een avondje echt uit te zijn geweest". Ik ben mij ervan bewust een vre selijk cliché verhaal te hebben geschreven, vol van ouderwetse rolopvattingen enz. En toch heb ik er in essentie mee aange geven welk verwachtingspa troon de bioscoopbezoeker heeft. Het zien van de film in de bioscoop is naar mijn mening "het beleven van een andere werkelijkheid, die nog wordt ver sterkt door de ambiance van de bioscoop". Wil een willekeurige consument tot bioscoopbezoeker worden dan zal deze consument vol doende moeten worden geïnfor meerd. Hij (zij) wil weten waar over de film gaat, welke kwaliteit de film heeft, wie erin meespelen en hoe goed hun prestaties zijn, maar ook waar de film draait, hoe laat, wat het kost en of je kaartjes kunt bestellen. Eenmaal in de bioscoop wil deze consument het gevoel hebben welkom te zijn om daar van de film te genieten. Het moet er ge zellig zijn, niet alleen voor het personeel, maar met name (nu juist toegepast?) voor het pu bliek. Het geboden produkt moet goed zijn. Of het nu de film- kopie betreft, of de presentatie ervan, of de consumpties, het sanitair, of welk ander deel dan ook: de kwaliteit moet goed zijn. Als u en ik het met elkaar eens zijn dat "de film" niet beïnvloed baar is door de bioscoopexploi tant dan zijn het juist deze an dere aspecten van het bioscoop vak die zich lenen voor eigen be leid en onderscheid. Ik ben er van overtuigd dat het bieden van een kwalitatief goed produkt de enige manier is om op, lange ter mijn van bioscooppubliek verze kerd te zijn. INFORMATIEBEHOEFTE In het licht van de hierboven be schreven informatiebehoefte van de consument, zou het goed zijn als filmverhuurders, bio scoopexploitanten en het Bondsbureau opeen innovatieve wijze het publiek benaderen. Er zijn tal van ontwikkelingen waarop kan worden ingehaakt. Er zijn nieuwe media, zoals ka belkranten, de Gouden Gids op kabel TV en abonnee-TV, die bij uitstek geschikt zijn om het bioscooppubliek te benade ren.Deze media kunnen een po sitieve bijdrage leveren aan de bewustwording van het publiek dat de bioscoop de enige plaats is waar de film echt tot zijn recht komt. Informatie en beeldvorming zijn belangrijk, maar het uiteindelijke produkt in de bioscoop is bepa lend voor de houding van de bio scoopbezoeker. In het kader van het structuurverbeteringspro ject zijn vele aspecten van het bioscoopvak doorgelicht en zijn vernieuwingen in gang gezet. De interne communicatie is verbe terd, opleidingen zijn vernieuwd, er is marktonderzoek gedaan en de externe communicatie is op nieuw vorm gegeven d.m.v. de campagne "in de bioscoop ver geet je dat het film is". Deze ver nieuwingen vormen een hulp middel voor een betere, op de consument gerichte, bedrijfs voering. Als ondersteuning voor de bedrijfsleiders zijn al deze hulpmiddelen opgenomen in het "handboek bedrijfsleiders". Voor mij en mijn collega's van de NEHEM is het project ten einde, maar voor u begint het pas. Aan u de uitdaging om met al deze hulpmiddelen van een verzame ling willekeurige consumenten een grote groep bioscoopbezoe kers te maken. Drs.H.Haay heeft het Bonds- buro verlaten. Per 1 oktober is Mr. J.H.M. (Jeroen) ARNOLDS (38) door het Bondsburo aange trokken als staffunctionaris. Ar- nolds was twee jaar werkzaam bij de Motion Picture Export As- sociation of America, speciaal belast met de uitvoering van het anti-piraterij programma; daar voor vervulde hij enkele jaren de functie van Hoofd Internationale Zaken van de N.O.S. Arnolds or ganiseerde o.m. het eind sep tember in Amsterdam gehouden congres Film TV Productions in the Less Wide-spread Langua- ges (zie elders in deze FILM) W.H.H. (Will) RUYTERS (Bios- coopexploitatiemij. Minerva) is benoemd tot lid van de Exploi- tantenraad en is toegetreden als lid tot de Sociale Commissie voor het Bioscoopbedrijf, als mede tot plv.lid van het Bestuur van de Stichting Vrijwillig Ver vroegde Uittreding voor het Bi oscoopbedrijf Mevr. Drs. M.L. (Marian) WOLFF (Bioscoop-on derneming A.F.WoIff) is als lid toegetreden tot de Exploitanten- raad alsmede tot lid van de So ciale Commissie voor het Bios coopbedrijf. Tevens heeft zij zit ting genomen in het Bestuur van de Stichting Bedrijfspensioen fonds en in het Bestuur van de Stichting Vrijwillig Vervroegde Uittreding voor het Bioscoopbe drijf Mr. RA. (Piet) MEER BURG heeft de exploitatie van De Uitkijk-Amsterdam overgeno men van Holland Filmexhibitors BV. Het Luxor Theater in Ter- neuzen (voorheen van Fa.Stan- daert Zn) wordt nu geëxploi teerd door BV. De Koning van En geland van W.A.R. (Will) CAT- TOIR Mevr. C.J. van TELLIN- GEN-HEINSTMAN is nu verant woordelijk voor de exploitatie van het Victoria-complex in Hoorn, dat voorheen werd geëx ploiteerd door Bioscoopexploi- tatiemij. Minerva BV. Per 3 november heeft N. (Nanno) BLAAUW (Apollo Theater te Brielle) City en City-Select te Delft overgenomen van de Firma Gebr. van Bommel. Beide thea ters zullen nog voor de komende kerst worden omgebouwd tot service-bioscopen ARGUS FILM BV. is toegetreden tot de rijen der distributeurs. De direc tie wordt gevoerd door ROB LANGESTRAAT. Adres: Postbus 18269,1001 ZD Amsterdam. Tel. (020) 254585 SELECTRONIC BV, gespecialiseerd in audio en audiovisuele apparatuur o.m. voor bioscopen, is sinds kort do nateur van de N.B.B.. Selectro- nic BV. is gevestigd Pietterij 3, 1185 ZK Amstelveen en telefo nisch bereikbaar onder (020) 434311. Directeur: G.L. MUH- LENBAUMER. COMMISSIE NIEUWE ZAKEN De C.N.Z. heeft de volgende toe stemmingen verleend: aan ARGUS FILM BV. en MO TION PICTURE GROEP (Benelux BV) tot het gaan exploiteren van een filmverhuurkantoor BV. De NIEUWE BUITENSOCIETEIT tot het gaan exploiteren van twee nieuwe bioscopen (met resp. 160 en 82 stoelen) te Zwolle in het bestaande complex van de Buitensociëteit NIGHTTOWN BV. tot het exploiteren van de nieuwe bioscoop Airplane te Rotterdam, in het gebouw waar eens Arena 1 en 2 waren geves tigd 11

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1988 | | pagina 11