mmerva mm De bedrijfsleiders van de mfnerva groep wensen, mede name commissarissen, directie, bioscoop- en administratiemedewer collega bedrijfsgenoten een voorspoedig, gezond en zakelijk ns kers al onze 1989 toe. R, de Haan H. de Waal ■-. ■.-..-■.■, Alkmaar Arnhem V. Nicolaas k&& i B f JÊÈÊk k i 1 WÈJBm I Breda Deventer V. van Wegen H. Vogel ■HUW" H Eindhoven 1. Jacobs JHv Haarlem E. v. Greevenbroek ':--. '■-■. Si 1 Tilburg E. van Eekelen Bi m f*'"^'M '■'■■■'■'^B Venlo J. Rejhons Zaandam N. v.d. Berg Zwolle R. de Vries CJTOCp Postbus 423 3500 AK Utrecht Er is een tweede trend, die ik denetwerk-t ren d" zou willen noemen. Ik ben niet ingehuurd om u tips te geven. Maar ik herinner me nu eenmaal zaken die ik niet wil vergeten. In een van de plaatsen waar wij gewoond hebben, maakte de bioscoopeigenaar soms deals met de dominee. Hij vertoonde op een doordeweekse stille avond een zo genaamde probleemfilm en de dominee beloofde er de volgende zondag over te preken. Mijn bioscoopgang was gekoppeld aan een vervolg. Zo heb ik voor het eerst Green Pastures gezien, Les enfants du paradis en A man called Peter. Dat moet LI niet imiteren. Daarom zeg ik het ook niet. Wat mij opviel was dat er een suksesvolle kombinatie was gemaakt tussen bioscoop en bestaande netwerken, bestaande verbanden waarin mensen leven. Onlangs zeiden we tegen elkaar op en Lionsavond: het zou best eens aardig zijn met elkaar te gaan eten en daarna naar een goeie film te gaan, zoals we dat weleens doen naar een toneelstuk. Begrijpt u het verband? We weten uit onderzoek naar de effekten van massakommunikatie, dat infiltratie van bestaande netwerken van mensen een belangrijke invloed op de effekten kan betekenen. Ikzeg het anders: wanneer mensen een bepaalde hechte band hebben met een bepaalde groep, de stijl en de normen ervan overnemen, wordt daardoor de voorkeur en het gedrag van de enkeling binnen die groep beïnvloed. Mensen doen iets graag samen vanuit een reeds bestaand verband. Zoals we vroeger met en club van zes of acht jon gens en bloc naar de bioscoop gingen. Een derde trend is de Koud-Buffet-trend. Mensen kiezen niet zozeer via logische en consistente redeneringen, maar zijn eerder verzame laars van de meest wonderbaarlijke kombinaties van zaken. Precies zoals u zich van een koud buffet bedient. Er zit geen enkele logica in de samenstelling der spijzen op uw bord. U graait maar wat. Zo graaien mensen uit de rijke aanbiedingen van amusement. Daar kan een film bijhoren. Maar bioscoopbezoek wordt dan niet een traditie of gewoonte, doch wordt een element in het koud buffet dat vandaag past en morgen niet meer. We genieten staccato, zou Zijderveld zeg gen. Een vierde trend die met die Koud-Buffet-gedachte nauw samen hangt is die van, wat ikzou willen noemen: "Meer van hetzelfde". Het verbaast me niets als ik hoor dat de huidige bioscoopbezoekers met name ook - niet uitsluitend - geworven worden uit groepen mensen die al veel TV-film en videofilm kijken. De trend is ook te zien in de vakantie-bestedingen. Heeft men een maal een bepaalde konsumptie-voorkeur ontwikkeld, in dit geval film, dan zal men alle buffetten afgrazen om meer van hetzelfde te krijgen. Ik hoor die trend ook uit de wereld van produkten van gods dienstige literatuur: eenmaal door een inspiratiebron geboeid, be steedt men erg veel geld om de konsumptie te verhogen. Ik voel er ook iets in van: ik wil alles zien en weten, alles meemaken, bij zijn en autoriteit worden. Er is tenslotte een trend die wel eens aangeduid wordt met de term: kwaliteitsbewustzijn. De mensen worden kritischer. Je kunt met die trend een heel eind wegzweven. Je kunt zeggen: de mensen worden kritischer op wat de TV biedt en daarom gaan ze meer naar mooie films. De mensen worden kritischer in de zin van: ze hebben minder tijd te besteden aan amusement en daarom kiezen ze hoge kwaliteit, die ze eerder in de bioscoop aantreffen dan elders. Ik heb er wat moeite mee. Kwaliteit valt moeilijk te beoordelen voor de meeste mensen. Neem nu eens konkreet de manier waarop ik als trouwe krantenlezer wordt gekonf ronteerd met nieuwe films. Je kunt afgaan op recensies. Ik doe dat nooit, omdat er zeer veel geld in mijn opvoeding gestoken is, in de hoop dat ik uit zou groeien tot een tot oordelen bevoegd mens. Met andere woorden: beslissingen of iets goed is of niet maak ik zelf. Ik heb daar geen filmrecensenten voor nodig. Als ik hun meningen lees, vertellen mij die meer over hun voorkeuren dan over de inhoud van de films. Vervolgens word ik in Jfc- M mW 16

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1988 | | pagina 16