FILM IN 1989 duidelijk, hoe men er dan voor kan zijn, Nederlandse speelfilms niet in het Nederlands op te nemen. Het slotcommuniqué De uit de volgende elf punten bestaande slotverklaring is goedge keurd door alle aanwezige vertegenwoordigers van producenten, re gisseurs, distributeurs en bioscoopexploitanten, alsmede van open bare en commerciële zendgemachtigden. 1. Nationale reguleringen, gebaseerd op overeenkomsten tussen het filmbedrijf en de televisie, op wettelijke bepalingen, of op gewoonterecht, dienen te worden gerespecteerd in het belang van nationale culturele identiteiten. 2. Zowel openbare als commerciële zendgemachtigden dienen de nationale en de Europese reguleringen te respecteren bij het uitzenden van speelfilms. 3. Uitzending van televisieprogramma's, bestemd voor een ander land en in de taal van dat andere land, dienen te geschieden in overeenstemming met de in dat land geldende voorschriften. 4. Nationale en Europese reguleringen dienen te voorzien in de handhaving van de chronologische vertoningstermijnen van resp. bioscopen, video, abonneetelevisie en televisie (window). Dit is niet alleen in het belang van auteurs, producenten en rechthebbenden in het algemeen, maar ook in het belang van zendgemachtigden, distributeurs en van het publiek. 5. Het is gewenst, dat de televisieprogramma's in Europa voor meer dan de helft bestaan uit Europese producties. Op dit punt van de slotverklaring is in het voorafgegane al com mentaar gegeven. Deze regel zou in commercieel opzicht overi gens een - uiteraard onbedoeld - voordelig effect hebben voor de bioscoopexploitanten (en voor video). 6. Zendgemachtigden dienen positief te staan tegenover voorstel len, volgens welke bioscoopfilms zo min mogelijk worden uit gezonden op voorde bioscoop-exploitanten belangrijke dagen en tijden. Uit diverse uitspraken tijdens het congres is gebleken, dat ver der onderzoek op dit gebied zeker nodig is. 7. Financiële steunmaatregelen voor de filmproductie dienen zo wel op nationaal als op Europees niveau te worden verruimd. Indien zendgemachtigden financieel deelnemen in speelfilm producties, dienen deze steunmaatregelen ook op hun van toe passing te zijn. 8. Speciale aandacht dient te worden gegeven aan de productie mogelijkheden in de kleine landen, resp. voor de culturen van minderheden. 9. In het licht van nieuwe communicatietechnieken dient speciale aandacht te worden gegeven aan de bescherming van rech thebbenden, en dienen m.n. dwanglicenties te worden verme den. 10. Zendgemachtigden dienen onderworpen te zijn aan de normale bepalingen t.a. v. de omzetbelasting (VAT). Bioscopen en audiovisuele productie dienen op dezelfde wijze onder het verlaagde VAT-tarief te vallen als boeken, tijdschrif ten en kranten. Het tweede deel van deze aanbeveling komt overeen met het geen door de heerH.J.A. Tijssen op de conferentie is bepleit. De tekst van diens voordracht is reeds gepubliceerd in het vorige nummer van dit blad. 11. Opleidingen op het gebied van televisie en film dienen niet al leen te zijn gericht op artistieke en technische functies, maar dienen ook betrekking te hebben op management en organisa tie. Minstens even belangrijk als deze aanbevelingen zijn de er bij ge voegde overwegingen: - De continuïteit en ontwikkeling van nationale producties, in het bijzonder van de productie van bioscoopfilms (cinema films) in Europa is noodzakelijk om redenen van culturele, economische en sociale aard. - Deze doelstelling is niet bereikbaar zonder regelingen die leiden tot een optimale distributie van bioscoopfilms over de verschil lende vertoningsmogelijkheden. - Dit beleid is met name noodzakelijk, nu de filmindustrie is gecon fronteerd meteen sterke daling van de opbrengsten uit bioscopen en van het aandeel van Europese films in de totale opbrengst. Het belangrijkste in deze overwegingen is m.i. de expliciete en spe ciale nadruk op het belang van bioscoopfilms. Deze onderscheiding van anderssoortige, i.c. televisiefilms is van grote betekenis, gezien de genoemde omstandigheid, dat bioscoopfilms ook van (groot) be lang zijn voor de televisie, maar televisiefilms niet voor de biosco pen. Wat ongenuanceerd acht ik overigens de uitspraak over de ge daalde opbrengsten uit de bioscopen, tenzij daarmee de opbreng sten van Europese bioscoopfilms zijn bedoeld, hetgeen er echter niet staat. Slotbeschouwing Zoals aangegeven, zijn er tijdens de conferentie vele opmerkelijke standpunten geuit waarvan de juistheid evenwel alleen door onder zoek bevestigd zou kunnen worden. Hierbij gaat het zeker niet alleen om ingewikkeld en duur onderzoek, maar vaak alleen om het op sys tematische en betrouwbare wijze bijeenbrengen van in feite al be schikbare gegevens. Een goed voorbeeld daarvan is de uitspraak in de voordracht van de jurist Gianni Massaro (de Italiaanse vice-voor- zitter van Cl.C.C.E.), dat het hem niet mogelijk is, een overzicht te krijgen van de wetgeving en regelingen over de relatie televisie-film bedrijf in de verschillende Europese landen. Ik ben dan ook overtuigd van de noodzaak van een Europees insti tuut voor onderzoek en documentatie op dat gebied. Noten 1. Tijdens het congres medegedeeld door één van de officiële sprekers, Sergio Bruno (marketing director RAI). 2. Vertaling (met commentaar) in "Film" Nr. 3-1988 van: H.P. Zoller, "Optimierung der Bild- und Tonqualitat im Kino" (in: Dokumentation Europaisches Filmtheaterseminar, H.D.F., Wiesbaden 1988, blz. 69-72) 3. Jacques Delcuvellerie (raadsadviseur van de intendant van RTBF), "Une situation d'hyperconcurrence ou passer de la dérégulation a une ecologie audiovisuelle de l'Europe", blz 7. 4. Zie "Füm" nr. 4, juli 1988. 5. "Film TV Productions in the less wide-spread Languages" - Final Seminar Re port (N.B.B., Amsterdam nov. 1988). Het eerstvolgende nummer verschijnt op woensdag 1 FEBRUAR11989 Reserveren van pagina's voor verslagen, advertenties, ingezonden brieven, enz. vóór: 10 JANUARI bij de redactie: p/a Gofilex Film, Annita Dekker Tel.: 03402-70202 Fax: 03402-70283 Deadline artwork: 20 JANUARI Deadline artikelen: 15 JANUARI FILM zal voorts verschijnen op: 22 MAART (Paasnummer) 10 MEI (Pinksternummer) 5 JULI 13 SEPTEMBER 6 DECEMBER 21

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1988 | | pagina 21