'BEWUSTWORDINGSCAMPAGNE" VAN BIOSCOPEN Tom F. Smitsloo vestigt zich 1 januari 1989 als zelfstandig adviseur voor public relations "In de bioscoop vergeet je dat het film is". Dat is de leuze waarmee in de maanden oktober en november een grote billboard-campagne in ons land wordt georganiseerd door de bioscoopbranche. Deze ac ties zijn onderdeel van een zogenaamde bewustwordingscampagne. Doel van de campagne is de consument te motiveren meer naar de bioscoop te gaan. Hij dient zich ervan bewust te worden, dat de bios coop de enige juiste plaats is om een film te zien. De activiteiten in oktober en november worden gedragen door de bioscoopbranche, de vakbonden, de overheid en de NEHEM. Het reclamebureau Geudeker Oerlemans/RSCG uit Amstelveen ver zorgt de nieuwe collectieve bioscoopreclame. De bewustwordingscampagne van de Nederlandse Bond van Bios coop- en Filmondememingen werd eind vorige maand, tijdens de Nederlandse Filmdagen in Utrecht, gepresenteerd. De maatregelen passen in het kader van een Structuur Verbeterings Project (SVP) Bioscopen 1985-1988, waarover onlangs verslag is uitgebracht door de NEHEM. Het SVP oriënteert zich op consumentgericht handelen en denken door bioscoop- en filmondememingen. In het kader van het SVP is onder meer het rapport "De consumentgerichte bios coop" uitgebracht in 1986, ook in het Financieel Dagblad indertijd be sproken. Begin 1985 verscheen een rapport van de NEHEM, samengesteld op verzoek van de NBB, waarin werd geconcludeerd dat de bioscoop branche zich de afgelopen jaren te sterk had gericht op de film als produkt. Zij hield te weinig rekening met de veranderende wensen van de consument. Een en ander had tot een dramatische teruggang van het bioscoopbezoek in Nederland geleid. Uit het rapport van de NEHEM (verkenning Bioscoopexploitanten) bleek dat de branche zich meer op de markt moest richten en een groot deel van de aanbevelingen had dan ook betrekking op de verbe tering van de marketingmix. Daarnaast werden tevens aanbevelin gen op andere terreinen gedaan. Uiteindelijk heeft het SVP zich geo riënteerd op voorbereidende en uitvoerende maatregelen op het ge bied van marketing, public relations, bedrijfsvoering en opleidingen. Het NEHEM-rapport van 1985 leidde tot overleg tussen belangheb bende partijen als werkgevers, werknemers en overheid. Het SVP, waarover overeenstemming bestaat, werd uitgevoerd dooreen bege leidingscommissie en zes projectgroepen. De begeleidingscommis sie bestond uit vertegenwoordigers van filmproduktie, filmverhuur en bioscoopexploitatie, de Diensten- en Voedingsbond FNV, de de partementen Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Welzijn, Volksge zondheid en Cultuur en uit een afvaardiging van de NEHEM. Gedurende de loop van het SVP werden achttien projecten ter hand genomen, waarvan er nu vijftien zijn voltooid en drie nog verder door de NBB zullen worden afgewerkt. De deelprojecten worden in hoofd lijnen beschreven in het "Kort Verslag" van de NEHEM, in juni van dit jaar uitgebracht en hierboven reeds genoemd. Na een korte inleiding worden in dit verslag de deelprojecten inge deeld naar vier "aandachtsgebieden" en wel: 1. marketing, 3. bedrijfsvoering, 2. public relations, 4. opleidingen. Voor marketing zijn de projecten doelgroepenonderzoek, prijsbeleid, informatievergaring door consument, workshops, pictogrammen en bioscoopbonnen. De pictogrammen moeten de bioscoopexploitant de mogelijkheid geven zich beter naar de consument te richten. Deze kan zich aan de hand van deze pictogrammen (te vergelijken met de symbolen in een hotelgids) een oordeel vormen over de aanwezig heid van bepaalde, voor hem belangrijke faciliteiten, zoals voorzie ningen voor invaliden, garderobe, airconditioning etc. De bioscoop bon, een tweede, nog niet voltooid deelproject, is onderdeel van een uitbreiding van het cadeaubonnensysteem. Gebleken is dat deze bonnen, mits uitgegeven via een goed en breed opgezet systeem, tot een aanmerkelijke verhoging van de omzet kunnen bijdragen. Voor public relations zijn de projecten nieuwsbrief, wekelijks bulle tin, Blad Film, contactdagen, persconferentie, woordvoerder en be wustwordingscampagne. Bedrijfsvoering is onderverdeeld in: kwantitatief aanbod filmkopieën en de kwaliteitspresentatie hiervan en het handboek bedrijfsleiders. Opleidingen heeft betrekking op omgang met publiek, training woordvoerders, workshops en technische opleiding. Ten aanzien van het deelproject "filmkopieën en de kwaliteitspresen tatie hiervan" geldt dat deze richtlijn beoogt de vertoning van de film vlekkeloos, letterlijk en figuurlijk, te laten verlopen. Het zal de regel matige bioscoopbezoeker uit het hart zijn gegrepen, aldus de NBB in een persbericht naar aanleiding van de bewustwordingscampagne. Het "Handboek bedrijfsleiders bioscopen" is evenzeer van groot be lang voor de directeur, die zelf de dagelijkse supervisie in de bios coop uitoefent. De bewustwordingscampagne die in oktober en november wordt on dernomen, is de kroon op de activiteiten in het kader van het SVP. Die activiteiten richten zich vooral op de individuele bioscoopexploitant om deze zoveel mogelijk "support" te geven. De coördinatie vindt plaats via de nieuwe commissie marketing en communicatie van de NBB. Er worden in totaal vierhonderd billboards in Nederland ingezet. Om het effect van de campagne te vergroten zijn er streamers ontworpen (voor in de vitrine of in de bioscoop), verkleinde billboardposters, stickers, buttons en zwart/wit-advertenties met het thema (voor ei gen reclame). De bedoeling is om de promotie van de individuele bi oscoop te verbeteren. Per kwartaal zullen er voor iedere bioscoop af zonderlijke promotiepakketten ontwikkeld worden. Met als achter grond het zelf "creatief" invullen van het thema "In de bioscoop ver geet je dat het film is". Artikel Financieel Dagblad d.d. 8 oktober 1988 (door Donald Unger). Bulgerstein 81 1082 NJ Amsterdam-Buitenveldert Telefoon 020-44 52 93 -Lid van hetNGPR 23

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1988 | | pagina 23