heel en Els' plaats daarin even een overzicht van de diverse on derdelen die vallen onder de Cannon-paraplu. Allereerst is er het filmdistribu tiekantoor dat films verhuurt aan bioscopen. Behalve de eigen films zijn daar ook produkten bij van onder meer Fox en Orion als mede onafhankelijke produkties van Nederlandse of buitenlandse makelij. Ten tweede is er een produktie- kantoor dat speelfilms produ ceert of co-produceert, zoals bij voorbeeld "De Aanslag". Er is een onroerend goed-afde ling voor de diverse bioscopen die het bedrijf in eigendom heeft. Er is een video-afdeling die banden verkoopt aan video theken en sinds kort ook aan de consument. Tot slot is er de thea termaatschappij die de biosco pen exploiteert en daarvoor draagt Els de eindverantwoorde lijkheid. 68 Bioscoopzalen heeft zij onder haar hoede, gelegen in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag waar Cannon, aldus Els, 90% van de markt beheerst. Een beperkt aantal zalen bevindt zich in Groningen en Utrecht. Het ex ploiteren van al die bioscopen betekent dat Els zich bezighoudt met een veelheid van dingen, die ze uiteraard niet alleen doet. Zo houdt ze zich bezig met de tech niek, het onderhoud van de za len en renovatie. "In Den Haag bijvoorbeeld", ver telt ze, "is onlangs de Metropole verbouwd in een stijl met sfeer en klasse. Zo moet, wat ons be treft, een bioscoop eruit zien. Aan de bioscoop is een heel ho- recagebeuren gekoppeld, 's Mor gens kunnen de mensen er kof fie drinken met gebak. Er kan ge luncht worden en 's avonds is de bar open. Een multifunktioneel gebouw dus. Het zou zonde zijn om niet te trachten de mensen wat langer in huis te houden". Om de mensen langer in huis te houden is Els tevens begonnen met het opstarten van andere ak- tiviteiten in de bioscopen. "De voorstellingen duren maar zo'n 12 uur per dag en de rest van de tijd staan de gebouwen leeg. Het is mijn taak voor zo veel mogelijk rendement te zorgen, dus wor den de zalen verhuurd voor con gressen. Er worden besloten voorstellingen gegeven voor bij voorbeeld scholen en bejaarden. Er vinden modeshows plaats, concerten en opera-filmvoorstel lingen op de zondagochtend". PROGRAMMERING Tot Els' taken behoren tevens het personeelsbeleid, opleiding van personeel, het horeca-gedeelte, de publiciteit en bovenal de pro grammering. "Binnen Cannon", zegt Els, "is de theatermaatschappij de be langrijkste afdeling. Binnen de theatermaatschappij is het inhu ren van films, het programme ren, heel belangrijk omdat daar mee de meeste inkomsten ge moeid zijn. Misschien is dat ook wel het interessantste onder deel. Het inschatten of een film aan zal slaan bij het publiek. Be palen of je hem in een grote of kleine zaal moet booken en in welke periode. Soms zit je er fa liekant naast, maar het gros van de films wordt toch wel juist in geschat. Je kijkt daarvoor naar de film op zich, naar de regis seur en de akteurs. In Nederland en West-Europa heb je boven dien het voordeel dat de films worden aangeboden op een tijd stip dat in het buitenland de re sultaten al bekend zijn, omdat hij daar al eerder is uitgebracht. Vooral Amerika is daarbij een toetssteen. Loopt een film groots in Amerika dan zal hij het over het algemeen goed tot heel goed doen in Europa. Op die ma nier heb je mede een leidraad. Verder moet je goed inschatten. Onze programmatie-afdeling zorgt daarvoor en er zijn altijd meerdere mensen bij betrokken. Het is een kwestie van ervaring en een beetje gokken". Els vindt het belangrijk om voor eik wat wils te brengen: "Je moet verschillende soorten films van verschillende kwaliteit aanbie den. Je hebt een verantwoorde lijkheid ten opzichte van je pu bliek, zeker als je in de grote ste den 90% van de markt beheerst, dus moet je zorgen dat je tege moet komt aan de wensen van het publiek. Je moet alle genres brengen. Moeilijkere films, ak- tie, politiek, romantiek. Er ko men zo veel verschillende men sen naar de bioscoop dat je al dit soort produkten in je huizen moet hebben. Je moet je niet al leen concentreren op de grote hoop, maar ook aan de wensen van minder grote groepen tege moet komen. Je alleen richten op de suksesfilms die veel men sen trekken, is een korte termijn planning. De ontwikkelingen de laatste jaren laten bijvoorbeeld zien dat de betere films, zoals "The Last Emperor" en "Cry Free- dom", in de lift zitten. Het pu bliek voor dat soort kwaliteits- films is groeiende. Ik vind dat een prettige ontwikkeling, die je trouwens ook ziet op andere ter reinen zoals de belangstelling voor concerten, theater en mu sea. De stijl van kleden, de aan kleding van restaurants. Het wordt allemaal steeds luxer, kwalitatief beter. Het publiek wordt kritischer, vandaar mis schien de voorkeur voor kwali- teitsfilms en mooie zalen. Je moet dan ook de kwaliteit van je theaters opkrikken. Mensen die geld uitgeven voor een bio scoopkaartje willen het gevoel hebben dat ze uit zijn. Daar moet je voor zorgen en die gedachte moet je ook uitstralen naar je medewerkers. Zodat ze daaraan meehelpen. Zodat je kwaliteit kunt bieden op alle terreinen: van een goede bediening aan de bar tot lekkere stoelen met veel beenruimte en een gigantisch doek. De tijd van "thuis-bij-de- buis" hebben we gehad. Je moet iets extra's brengen om de men sen uit hun huizen te sleuren". "Misschien is dat wel het meest boeiende aan deze baan, iets neerzetten waar het publiek zich thuisvoelt. Het juiste produkten de juiste entourage. Ik moet zeg gen dat ik die verbouwingen enig vind. Het leukste van het ge heel, geloof ik. Je ziet dan iets tastbaars veranderen. Het was een oud, versleten gebouw en binnen twee jaar is het gloed nieuw en glimmend". CARRIÈRE Als vakvrouw die de ladder tree voor tree beklommen heeft, is Els Rooth bij uitstek in staat te vertellen of vrouwen het moeilij ker hebben in hun carrière dan mannen. Els: "Allereerst moet ik zeggen dat ik een ontieglijke hekel heb aan dat soort stempels. Ik vind dat mensen gewoon hun werk moeten doen maar dat is wel heel naïf gesteld. In het begin heb ik nooit willen geloven dat vrouwen zich meer moeten be wijzen dan mannen, maar ik moet tot de conclusie komen dat het wel zo is. Soms moet je har der knokken om iets doorge voerd te krijgen, om de mensen te overtuigen en om te bewijzen wie je bent". "En dan die kreten dat vrouwen hun charmes gebruiken om din gen te bewerkstelligen. Daar heb je een bakje bij nodig. Als je dat doet en het ligt niet in je karakter, misbruik je je eigen persoon. Wel is het zo dat je soms ge dwongen bent anders te hande len dan je karakter voorschrijft om je doel te bereiken. Dat hoort nu eenmaal bij het zakenleven". "Ik geloof dat je jezelf moet voor doen zoals je bent. Ik ben ge wend in een bepaalde openheid te werken. Amicaal. Soms te amicaal. Sommige mensen heb ben daar problemen mee maar het is iets wat ik wil blijven doen, ongeacht de funktie. Wel zal ik er nu en dan iets voorzichtiger mee moeten zijn. Mensen denken al gauw dat ze over je kunnen lo pen". "Wat het bioscoopbedrijf betreft vindt je meestal wel de juiste per soon op de juiste plek. 50% Van al onze werknemers zijn vrou wen en je vindt ze in alle lagen. Internationaal gezien heeft Can non ook een aantal vrouwen in leidinggevende funkties". Wat haar eigen carrière betreft denkt Els niet echt vooruit. "Ik ben geen carrière-planner", zegt ze. "Belangrijk voor mij is je pret tig voelen in een baan, leuke mensen die voor je werken, de mogelijkheid om dingen neer te zetten die je neer wilt zetten. Ik heb geen idee wat mijn eindsta tion is. Ik zie wel wat er op mij af komt. Doet zich iets leuks voor dan zal ik dat zeker overwegen, ongeacht de branche of de funk tie. Ik hang niet zo aan direkteur- stitels. En het filmbedrijf. Ja, ik hang toch wel aan het filmbe drijf. Wat me heel erg leuk lijkt, is een keer mee te werken aan de produktie van een film. Dat is in middels een publiek geheim ge loof ik. Ik heb alle onderdelen van het theaterbedrijf doorlo pen, ben overal ingesprongen maar dat heb ik nog steeds niet gedaan. Misschien gebeurt het nog wel eens". Wat de toekomst ook mag bren gen, de kans dat Els de komende jaren op een onbewoond eiland door gaat brengen is ongetwij feld nihil. In het fictieve geval dat het wel zo is, na flink nadenken en "mag ik er niet wat meer noe men", de drie films die absoluut mee moeten: "9 1/2 weeks", "A World Apart" en "The Sound of Music", "...dat is de film die ik de meeste keren heb gezien". Marjo Roeven 27

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1988 | | pagina 27