een ww#öw en- uwee&tml 1968 APRIL 1968 WENSEN ALLE NEDERLANDSE FILMMAKERS FILMBEDRIJVEN DAGEN VERLATE AANVANGSTIJDEN We zouden zo graag zien, schrijft DE TELEGRAAF, dat buiten op de bioscoop niet alleen de aanvangstijden van de voorstelling staan, maar óók de tijd waarop de hoofdfilm begint. Dan is men niet meer verplicht zich door een heel voorprogramma heen te worstelen, waarvan men het nieuws al op de televisie heeft gezien, waarvan de reclamefilmpjes doorgaans oude koek zijn en waar men voor de andere korte "amusementsfilmpjes" geen enthou siasme kan opbrengen. Bovendien behoeft men dan niet meer halverwege het eten of een ge noeglijke borrel weg te rennen om op tijd in de bioscoop te zijn, maar kan men kalm aan doen, zonder zich te behoeven ergeren aan een voorprogramma! THE COMEDIANS met Richard Burton, Elizabeth Taylor, Peter Usti- nov en Alec Guinness in Du Midi (Amsterdam) Richard Lester's HOWI WON THE WAR in Alhambra (Amsterdam) Voorlichting zon der schaamte in EEN DOKTER VERTELT (Centra Film) in Rex (Den Haag) Jacques Brei en Emmanuelle Riva in PUBERS OP DRIFT (Les Risques Du Metier) in Leidseplein (Amsterdam). Minderjarige meisjes zijn voor mannen soms het grootste gevaar! EEN ELE GANT GEVAL VAN MOORD met Rex Harrison, Susan Hayward, Cliff Robertson onder regie van Joseph L.Mamkiewicz in MetropoleTu- schinski (Den Haag) POINT BLANK met Lee Marvin Angie Dickin- son in City (Den Haag) Royal Film verhuist van Amsterdam naar de Boekhorststraat in Den Haag. VERNIEUWDE BIOSCOOPBOND Het mag op zijn minst opmerkelijk heten, dat de Nederlandsche Bios coop-Bond er temidden van het rumoer, waarmee de omwenteling van onze maatschappelijke instellingen zich veelal voltrekt, in is ge slaagd om vrijwel geruisloos binnen een tijdsbestek van twee jaar een ingrijpende reconstructie van zijn statuten en reglementen tot stand te brengen. Temeer is dit opmerkelijk, omdat het welhaast het oudste, tevens meest unieke bolwerk is op het gebied van filmbedrijfsorganisatie. De reconstructie heeft als uitgangspunt de handhaving van het sa menwerkingsverband tussen bioscoopexploitanten, filmverhuur ders, filmproducenten en -laboratoria in één organisatie met de tra ditionele benaming: "Nederlandse Bioscoopbond". Het dualisme tussen algemene ledenvergadering en Ledenraad heeft plaatsgemaakt voor een wetgevend orgaan, de Bondsraad, waarin de bedrijfstakken in verhouding tot hun functie in het onderling zake lijk verkeer zijn vertegenwoordigd. Deze raad zal voortaan de alge mene vergadering zijn. Het stemrecht is zodanig geregeld, dat de nu merieke meerderheid ook een kwalitatieve meerderheid behoeft naar gelang van bedrijfsgroepering teneinde te voorkomen, dat het aantal dan wel de economische positie bij de besluitvorming de doorslag zou kunnen geven. ...De nieuwe structuur beoogt het Hoofdbestuur meer nog dan voor heen te ontlasten van taken, die niet tot de algemene beleidssfeer be horen. De afdelingsvorming evenals de grotere autonomie van de af delingen en de verdere delegatie van werkzaamheden aan het Bonds bureau helpen zulks verwezenlijken. De leden van het Hoofdbestuur komen voort uit de Bondsraad waarvan zij deel blijven uitmaken, en wèl in verhouding tot de daarin verenigde afdelingen met haar groe peringen geheel overeenkomstig het stelsel van doorstroming van basis naar top. (FILM, no.257,1968) FILJVi HOOGT4-3512 GW UTRECHT 30

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1988 | | pagina 30