1968 MEI 1968 A NIGHT OF GREAT MOVIE MUSIC NAVAJO JOE met Burt Reynolds van Sergio Corbucci in Royal (Am sterdam) In Bellevue Cinerama (Amsterdam) GRAND PRIX met Ja mes Garner, Eve Marie Saint en Yves Montand Joseph Strick's ULYSSES in Kriterion (Amsterdam) ROUGH NIGHT AT JERICHO met Dean Martin als de Slechte Vent, George Peppard als de Goeie Vent en Jean Simmons als de Mooie Juf in Arena (Rotterdam) LE WEEKEND van Jean-Luc Godard (Centrafilm) in De Uitkijk (Amster dam) Ingmar Bergman's HOUR OFTHE WOLF met Max von Sydow en Liv Ullmann Paul Newman in REBEL IN KETENEN (Cool Hand Luke) in Cineac Damrak (Amsterdam). Telegram aan Filmtrust, de Heer Boekman: Hartelijke gelukwensen met start van Intiem Rapport stop Ongekend hoge recettes stop Pro longeren tweede week in Hollandia Heerlen. Hartelijke groeten E.Hirschberg. Onbeteugelde oerdriften van immorelen in Russ Meyer's POEL DER ONTUCHT in City (Amsterdam) en Centraal (Rotterdam) Daar is ze dan! De Manon Lescaut van de twintigste eeuw aantrekkelijk, uitda gend, onweerstaanbaar Catherine Deneuve in VRIJE LIEFDE (Manon 70) van Nederland Film in Tuschinski (Amsterdam).* In Duitsland en Frankrijk door millioenen gezien en beoordeeld als de meest uit zonderlijke samenvatting van alle vraagstukken op het gebied derse- xualiteit, HELGA, een jonge vrouw in haar intiemste maanden (Fox) in Flora (Amsterdam), Apollo (Den Haag), Trianon (Leiden), Chur- chill (Hilversum) LIZTAYLOR - MIA FARROW - ROBERT MITCHUM IN NEDERLAND De eind-fasen van de Universal film SECRET CEREMONY van regis seur Joseph Losey, zullen in Noortwijk worden opgenomen. Hiertoe zullen Liz Taylor, Mia Farrow en Robert Mitchum naar Noortwijk ko men en van 23 to 29 mei hun intrek nemen in Hotel Huis ter Duin. PROLOOG VOOR DE TOEKOMST "...Aan dit fascinerende bedrijf een toekomstbeschouwing te verbin den is even moeilijk als het voorspellen van succes. Men kan op suc ces slechts hopen. Precies zoals men voor de toekomst slechts hoop en wensen kan koesteren. Hoop vooral op de verdieping van de er kenning dat film en zijn wijze van verspreiding en vertoning méér zijn dan alleen een vorm van handel en gewin. De film heeft met de Griekse God Hermes gemeen altijd in de eerste plaats in verband te worden gebracht met koophandel, terwijl zij evengoed andere eigenschappen gemeen hebben, namelijk wegbe reider te zijn van nieuwe dingen, bevruchtertezijn van geesten den ken, opvoeder te zijn en boodschapper. Wie zal in dit licht nog twijfelen aan de toekomst? J.G.J. Bosman, Bondsvoorzitter (FILM, no.258,1968) BIOSCOOPBELASTING De mededeling van Minister Klompé in de vergadering van de Vaste Commissie voor Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk, dat haar collega's van Binnenlandse Zaken en Financiën en de Staatsse cretaris van Financiën het voornemen hebben om in het kader van de verruiming van het gemeentelijk belastinggebied een voorstel te doen tot afschaffing van de gemeentelijke vermakelijkheidsbelasting - en wel voor wat het bioscoopbedrijf betreft met ingang van 1 ja nuari 1969 - heeft zoals te begrijpen valt opluchting gebracht in de kringen van het filmwezen. Zij is tevens met voldoening ontvangen door allen wie de ontwikkeling van film en bioscoop ter harte gaat. (FILM, no.255,1967) Het Internationaal FILMGEBEU- REN van Vlaanderen-Gent, het belangrijkste festival in België, heeft voor zijn 15e editie dit jaar gekozen voor het thema "De in vloed van muziek op film". In het kader van dit thema wer den een aantal muziek-aktivitei- ten georganiseerd rond film en muziek. De meest indrukwek kende manifestatie was onge twijfeld de "Night of Great Movie Music", die in samenwerking met Robert Redford's Sundance Institute werd opgezet. Het Sundance Institute zet zich sedert 1986 in voor de opleiding en begeleiding van jonge film componisten, die tijdens een zo- merstage op het Institute wor den begeleid door ervaren film componisten, als bijv. Dave Gru- sin en David Raskin, bij het com poneren van een partituur voor een hen toegewezen filmscène. De jonge componisten moeten dan zelf een arrangement maken en de opname voorbereiden met een ervaren orkest. Naast het opleidingsprogramma zet het Institute zich ook in voor het verzamelen, uitvoeren en re construeren van oude partitu ren. Vele oude partituren blijken namelijk niet meer te bestaan en worden aan de hand van nog be staand filmmateriaal gerecon strueerd. The Sundance Institute zet zich er voor in dat de oude partituren ook weer door orkesten worden uitgevoerd. De muziekdirecteur van Sun dance is David Newman, die als filmcomponist zijn sporen reeds heeft verdiend met films als o.a. Critters, Throw Momma from the Train en Malone. Voor "A Night of Great Movie Mu sic" werd een aantal componis ten benaderd om eigen werk te komen uitvoeren met het Natio naal Orkest van België in het Sportpaleis van Gent. De avond stond onder leiding van David Newman, met gastop tredens van Bruce Broughton, Georges Delerue, Jean-Claude Petit, Frederic Devreese en met als speciale gast Jean "Toots" Thielemans. David Newman opende het con cert met de tunes (fanfares), die bij de logo's van de grote film maatschappijen horen, zoals o.a. 20th Century Fox, MGM, Universal, Warner Bros. en het Vista Vision-logo van Para- mount, waar maar liefst vier componisten voor tekenden (ruim anderhalve minuut mu ziek!). Het effect van filmprojectie ach ter het orkest bij de uitvoering van deze fanfares gaf een extra dimensie aan deze opening; men was gelijk in de sfeer van de avond. Bij een aantal volgende werken werd de projectie herhaald, zo als bijv. bij de uitvoering van de Main Title van Spartacus, bij de aftiteling van The Natural en bij de "Building of the Barn"-scène uitWitness. ledere componist dirigeerde zijn eigen composities, zoals: de Suite uit "Young Sherlock Holmes" van en door Bruce Broughton, een Suite uit "Jean De Florette" door Jean-Claude Petit, de Danse de l'Auberge uit 'TOeuvre au Noir" van Frederic Devreese en een hommage aan Francois Truffaut door Georges Delerue met een aantal muziek fragmenten uit diens films. Toots Thielemans vertegenwoor digde o.a. het Nederlandse ele ment in het concert door enige composities uit "Turks Fruit" te spelen. Het totale concert duurde bijna drie uur, doch was zo gevarieerd en interessant dat het publiek nog wel langer had willen blij ven. Men was razend enthou siast. Het succes van dit eerste film- muziek-concert buiten de U.S.A. heeft de organisatoren aanlei ding gegeven om na te gaan of er een Europese tournee mogelijk zal blijken langs de belangrijkste hoofdsteden. Misschien dat wij deze film- en muziekhappening binnenkort in Nederland ook zullen kunnen meemaken. Het is de moeite waard. Fred de Haas HOLLAND FILM PROMOTION 32

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1988 | | pagina 32