1968 MEI 1968
A NIGHT OF GREAT MOVIE MUSIC
NAVAJO JOE met Burt Reynolds van Sergio Corbucci in Royal (Am
sterdam) In Bellevue Cinerama (Amsterdam) GRAND PRIX met Ja
mes Garner, Eve Marie Saint en Yves Montand Joseph Strick's
ULYSSES in Kriterion (Amsterdam) ROUGH NIGHT AT JERICHO
met Dean Martin als de Slechte Vent, George Peppard als de Goeie
Vent en Jean Simmons als de Mooie Juf in Arena (Rotterdam) LE
WEEKEND van Jean-Luc Godard (Centrafilm) in De Uitkijk (Amster
dam) Ingmar Bergman's HOUR OFTHE WOLF met Max von Sydow
en Liv Ullmann Paul Newman in REBEL IN KETENEN (Cool Hand
Luke) in Cineac Damrak (Amsterdam).
Telegram aan Filmtrust, de Heer Boekman: Hartelijke gelukwensen
met start van Intiem Rapport stop Ongekend hoge recettes stop Pro
longeren tweede week in Hollandia Heerlen. Hartelijke groeten
E.Hirschberg.
Onbeteugelde oerdriften van immorelen in Russ Meyer's POEL DER
ONTUCHT in City (Amsterdam) en Centraal (Rotterdam) Daar is ze
dan! De Manon Lescaut van de twintigste eeuw aantrekkelijk, uitda
gend, onweerstaanbaar Catherine Deneuve in VRIJE LIEFDE (Manon
70) van Nederland Film in Tuschinski (Amsterdam).* In Duitsland
en Frankrijk door millioenen gezien en beoordeeld als de meest uit
zonderlijke samenvatting van alle vraagstukken op het gebied derse-
xualiteit, HELGA, een jonge vrouw in haar intiemste maanden (Fox)
in Flora (Amsterdam), Apollo (Den Haag), Trianon (Leiden), Chur-
chill (Hilversum)
LIZTAYLOR - MIA FARROW - ROBERT MITCHUM IN NEDERLAND
De eind-fasen van de Universal film SECRET CEREMONY van regis
seur Joseph Losey, zullen in Noortwijk worden opgenomen. Hiertoe
zullen Liz Taylor, Mia Farrow en Robert Mitchum naar Noortwijk ko
men en van 23 to 29 mei hun intrek nemen in Hotel Huis ter Duin.
PROLOOG VOOR DE TOEKOMST
"...Aan dit fascinerende bedrijf een toekomstbeschouwing te verbin
den is even moeilijk als het voorspellen van succes. Men kan op suc
ces slechts hopen. Precies zoals men voor de toekomst slechts hoop
en wensen kan koesteren. Hoop vooral op de verdieping van de er
kenning dat film en zijn wijze van verspreiding en vertoning méér zijn
dan alleen een vorm van handel en gewin.
De film heeft met de Griekse God Hermes gemeen altijd in de eerste
plaats in verband te worden gebracht met koophandel, terwijl zij
evengoed andere eigenschappen gemeen hebben, namelijk wegbe
reider te zijn van nieuwe dingen, bevruchtertezijn van geesten den
ken, opvoeder te zijn en boodschapper.
Wie zal in dit licht nog twijfelen aan de toekomst?
J.G.J. Bosman, Bondsvoorzitter
(FILM, no.258,1968)
BIOSCOOPBELASTING
De mededeling van Minister Klompé in de vergadering van de Vaste
Commissie voor Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk, dat
haar collega's van Binnenlandse Zaken en Financiën en de Staatsse
cretaris van Financiën het voornemen hebben om in het kader van de
verruiming van het gemeentelijk belastinggebied een voorstel te
doen tot afschaffing van de gemeentelijke vermakelijkheidsbelasting
- en wel voor wat het bioscoopbedrijf betreft met ingang van 1 ja
nuari 1969 - heeft zoals te begrijpen valt opluchting gebracht in de
kringen van het filmwezen. Zij is tevens met voldoening ontvangen
door allen wie de ontwikkeling van film en bioscoop ter harte gaat.
(FILM, no.255,1967)
Het Internationaal FILMGEBEU-
REN van Vlaanderen-Gent, het
belangrijkste festival in België,
heeft voor zijn 15e editie dit jaar
gekozen voor het thema "De in
vloed van muziek op film".
In het kader van dit thema wer
den een aantal muziek-aktivitei-
ten georganiseerd rond film en
muziek. De meest indrukwek
kende manifestatie was onge
twijfeld de "Night of Great Movie
Music", die in samenwerking
met Robert Redford's Sundance
Institute werd opgezet.
Het Sundance Institute zet zich
sedert 1986 in voor de opleiding
en begeleiding van jonge film
componisten, die tijdens een zo-
merstage op het Institute wor
den begeleid door ervaren film
componisten, als bijv. Dave Gru-
sin en David Raskin, bij het com
poneren van een partituur voor
een hen toegewezen filmscène.
De jonge componisten moeten
dan zelf een arrangement maken
en de opname voorbereiden met
een ervaren orkest.
Naast het opleidingsprogramma
zet het Institute zich ook in voor
het verzamelen, uitvoeren en re
construeren van oude partitu
ren. Vele oude partituren blijken
namelijk niet meer te bestaan en
worden aan de hand van nog be
staand filmmateriaal gerecon
strueerd.
The Sundance Institute zet zich
er voor in dat de oude partituren
ook weer door orkesten worden
uitgevoerd.
De muziekdirecteur van Sun
dance is David Newman, die als
filmcomponist zijn sporen reeds
heeft verdiend met films als o.a.
Critters, Throw Momma from
the Train en Malone.
Voor "A Night of Great Movie Mu
sic" werd een aantal componis
ten benaderd om eigen werk te
komen uitvoeren met het Natio
naal Orkest van België in het
Sportpaleis van Gent.
De avond stond onder leiding
van David Newman, met gastop
tredens van Bruce Broughton,
Georges Delerue, Jean-Claude
Petit, Frederic Devreese en met
als speciale gast Jean "Toots"
Thielemans.
David Newman opende het con
cert met de tunes (fanfares), die
bij de logo's van de grote film
maatschappijen horen, zoals
o.a. 20th Century Fox, MGM,
Universal, Warner Bros. en het
Vista Vision-logo van Para-
mount, waar maar liefst vier
componisten voor tekenden
(ruim anderhalve minuut mu
ziek!).
Het effect van filmprojectie ach
ter het orkest bij de uitvoering
van deze fanfares gaf een extra
dimensie aan deze opening;
men was gelijk in de sfeer van de
avond.
Bij een aantal volgende werken
werd de projectie herhaald, zo
als bijv. bij de uitvoering van de
Main Title van Spartacus, bij de
aftiteling van The Natural en bij
de "Building of the Barn"-scène
uitWitness.
ledere componist dirigeerde zijn
eigen composities, zoals:
de Suite uit "Young Sherlock
Holmes" van en door Bruce
Broughton, een Suite uit "Jean
De Florette" door Jean-Claude
Petit, de Danse de l'Auberge uit
'TOeuvre au Noir" van Frederic
Devreese en een hommage aan
Francois Truffaut door Georges
Delerue met een aantal muziek
fragmenten uit diens films.
Toots Thielemans vertegenwoor
digde o.a. het Nederlandse ele
ment in het concert door enige
composities uit "Turks Fruit" te
spelen.
Het totale concert duurde bijna
drie uur, doch was zo gevarieerd
en interessant dat het publiek
nog wel langer had willen blij
ven. Men was razend enthou
siast.
Het succes van dit eerste film-
muziek-concert buiten de U.S.A.
heeft de organisatoren aanlei
ding gegeven om na te gaan of er
een Europese tournee mogelijk
zal blijken langs de belangrijkste
hoofdsteden.
Misschien dat wij deze film- en
muziekhappening binnenkort in
Nederland ook zullen kunnen
meemaken. Het is de moeite
waard.
Fred de Haas
HOLLAND FILM PROMOTION
32