^ttO MEMO PROMOTION HOLLAND FILM PROMOTION-NEWS rryit ro X XD flSJ De redaktie van FILM geeft ons met ingang van dit nummer de gelegenheid om het Nederlandse Bioscoop- en Filmbedrijf te informeren over onze aktiviteiten in de rest van de wereld. Wij zijn hiervoor de redaktie zeer erkentelijk, vooral omdat er tot nu toe in Neder land te weinig bekend was over de aktiviteiten van Holland Film Promotion. Holland Film Promotion is het uitvoe rend bureau van de Stichting tot Bevor dering van de Nederlandse Film in het Buitenland, hetgeen wil zeggen dat Holland Film Promotion de Neder landse speelfilm presenteert op bui tenlandse festivals en filmmarkten, daarbij is HFP ook betrokken bij Neder landse festivals waar buitenlanders voor worden uitgenodigd zoals de Ne derlandse Filmdagen en het Filmfesti val van Rotterdam. Op de belangrijkste festivals van het jaar, zoals Berlijn en Cannes is HFP vertegenwoordigd met een eigen stand die als trefpunt en informatie basis dient voor alle, in de Neder landse film geïnteresseerde buitenlan ders. De stand is tevens het ontmoe- tings- en kontaktpunt voor de op deze festivals aanwezige Nederlanders. Voor andere, min of meer belangrijke festivals wordt ernaar gestreefd om een aanwezigheid te hebben van enige dagen opdat ook daar de Nederlandse Film toch een eigen gezicht heeft. Naast deze vaste aktiviteiten houdt HFP zich bezig met incidentele presen taties van Nederlandse films in het bui tenland, zo staat er een Holland Film Week in Londen op het programma voor 1989. Holland Film Promotion wordt gefi nancierd door een aantal instanties die direct of indirect met film te maken hebben, de belangrijkste financiers zijn WVC, EVD (exportbevordering van Economische zaken), het Productie fonds, het Filmfonds en de Neder landse Speelfilm-producenten. Het bestuur van de stichting staat on der de deskundige leiding van de alom bekende en gewaardeerde oud-NBB directeur, de Heer van Taalingen. Sedert 1 september is Fred de Haas verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken op het bureau van HFP. Ten aanzien van de toekomst werd door het bestuur van de stichting een beleidsplan opgezet dat de aktiviteiten van HFP voor de komende jaren om schrijft. Op korte termijn wordt eraan gewerkt om van HFP een echte "Connection with Holland" te maken; een informa tie-centrum over de Nederlandse Film productie met een data-bank van alle in Nederland geproduceerde speel films; buitenlandse producenten die kontakt zoeken met Nederlandse colle ga's in het kader van co-produkties en dergelijke, kunnen hun eerste kontakt leggen via HFP. Op de thuismarkt zal HFP kunnen in formeren over in produktie zijnde of geplande films ten behoeve van poten tiële filmsponsors en andere in film geïnteresserden. (Dit geldt ook voor de leden van de NBB). Holland Film Promotion werkt op zui ver kulturele basis en houdt zich voor alsnog niet bezig met commerciële ak tiviteiten zoals het bemiddelen bij ver koop van rechten e.d. In de komende uitgaven zullen wij U in formeren over de stand van zaken van de Nederlandse film in het buitenland. SPOORLOOS De nieuwe film van George Sluizer heeft al vóór de release in de Neder landse bioscopen op verschillende plaatsen in de Filmwereld van zich doen spreken. De carrière van Spoorloos tot nu toe: - Speciale presentatie op het Filmfes tival van Montreal - Gouden Kalf voor Beste Film op de Nederlandse Filmdagen Johanna terSteege en Gene Bervoets in SPOORLOOS. - Speciale Persprijs op de Neder landse Filmdagen - Nominatie bij de eerste Europese Filmprijzen (Europese Oscar) voor beste vrouwelijke bijrol (Johanna ter Steege) - Spoorloos werd opgenomen in het nominatie-programma voor de Aca- demy Awards als Nederlandse inzen ding. Spoorloos wordt in Nederland uitge bracht door Meteor Film. LONDEN Holland Film Promotion is een Neder landse Filmweek in Londen aan het voorbereiden. Deze presentatie van Nederlandse speelfilms vindt plaats in het kader van de William Mary her denkingen die nog tot juli 1989 in Lon den doorgaan. Teneinde van deze filmweek een echte Nederlandse Filmhappening te maken wordt er momenteel getracht een aan tal sponsors te interesseren voor deel name in de organisatie, waardoor het programma meer cachet kan krijgen en de Filmweek meer aandacht krijgt bij Engelse pers en publiek. In principe wordt de Filmweek gehou den in een van de eerste weken van maart 1989, in het uitgaanscentrum van Londens West-End. In het volgende nummer hopen wij U nader te kunnen informeren. NIEUWE NEDERLANDSE PRODUKTIES - "Jan Rap en zijn Maat" van Ine Schenkkan is opgenomen en wordt momenteel technisch afgewerkt. De Nederlandse distributie wordt ver zorgd door U.I.R! - "Showtime" de nieuwe film van Theo van Gogh is ook opgenomen en wordt eveneens afgewerkt en wordt uitgebracht door Hungry Eye. - "Wilde Harten" is de eerste lange speelfilm van Jindra Markus, die reeds bekend is van zijn korte films als o.a. "IJsvrij" en "Het Lot". Wilde Harten is in produktie en komt via Concorde Films naar de bioscopen. - Ben Verbong begint binnenkort met de opnamen van zijn eerste film sinds jaren, die echter nog geen defi nitieve titel heeft. Distributeur van Ben's nieuwe film is Meteor Film. - "Laura Ley" is een nieuwe film van Jenne Sipman en zal worden uitge bracht door Hungry Eye. (Alle hier genoemde titels zijn de werk titels, verandering is dus nog mogelijk.) Tom Jansen en Leen Jongewaard in SHOWTIME. VAKBLADEN (Variety/Screen Interna tional/Hollywood Reporter) De laatste maanden zijn wij benaderd door alle Engelstalige vakbladen, die ter gelegenheid van de Nederlandse Filmdagen en het Filmgebeuren in Gent/België met speciale Benelux bij dragen zijn gekomen. Onze eerste reactie was uiteraard dat een vermelding in die vakbladen be langrijk is omdat deze bladen in de hele filmbusiness verspreid worden. In tweede instantie moesten wij helaas vaststellen dat de bladen veel te laat met hun informatie over deze bijlagen kwamen; daarbij bleken de adverten ties op vrij korte termijn te moeten worden ingeleverd. HFP heeft alleen in Variety en de Holly wood Reporter een advertentie ge plaatst; budgettair bleek het niet mo gelijk om ook nog in Screen Internatio nal te adverteren. Wij hebben echter wel kontakten ge legd met de redakties van deze bladen om voor de toekomst wat meer infor matie-tijd te krijgen. Indien U iets interessants te melden heeft dat voor een van genoemde vak bladen reden kan zijn om redaktionele aandacht aan Uw onderwerp te beste den dan verzoeken wij U om ons dit te laten weten. Wij zullen dan voor U het kontakt leggen met een der redaKties. Ten aanzien van speciale bijlagen hou den wij U op de hoogte. 33

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1988 | | pagina 33