VOORPROGRAMMA en RECLAME
Th. de Ruiter
WIJ WENSEN U
PRETTIGE KERST-
DAGEN EN EEN
VOORSPOEDIG-
19 89----------------------------
KAGENAAR TECHNIEK bv
Willibrorduslaan 162
1216 PE Hilversum
tel.: 035-23 44 99---------------
In aansluiting op de 15 november gehouden Bondsraad vergadering
van de Nederlandse Bond van Bioscoop- en Filmondernemingen,
waarover elders in dit blad meer, heeft op verzoek van het hoofdbe
stuur, na overleg met de Bond van Adverteerders (BVA) een presenta
tie plaatsgevonden over de gedachten die leven in de Bioscoopcom
missie van de Bond van Adverteerders en de Nederlandse Verenigde
Erkende Reclame en Advies bureau's (VEA) waarin de belangrijkste
adverteerders die gebruik maken van het medium film, zijn vertegen
woordigd.
Een gedachte die door een bioscoop-exploitant in de drie grote ste
den in samenwerking met haar reclame-exploitant is opgenomen
om te komen tot een voorstel voor een omlijnd voorprogramma,
waarin de reclame-boodschappen en trailers zijn verwerkt.
Hiertoe werd door Polygoon een eerste opzet vervaardigd en ver
toond, die aan deze gedachte tegemoet komt.
Sinds vele jaren wordt er door de adverteerders op aangedrongen
een voorprogramma te lanceren, waarin hun reclame-boodschap
pen beter tot zijn recht komen. Hiervoor is men bereid een prijs te be
talen.
De uitgangspunten, die aan de presentatie ten grondslag liggen wor
den dan ook alom aanvaard, omdat één en ander een bijdrage kan le
veren aan een goed bioscoop-programma, dat voor het publiek aan
trekkelijk is en daardoor ook voor de adverteerder, omdat de re
clame-waarde stijgt.
Uiteraard kleven er vele, niet alleen technische bezwaren aan de ver
wezenlijking, doch dit mag er niet toe leiden, dat men afziet op de in
geslagen weg voort te gaan om tot een goed voorprogramma te ko
men.
Daarbij dient men ook rekening te houden met de omstandigheden
binnen een bioscoop complex qua ambiance en programmering, die
er toe bijdragen, dat het thans vertoonde raamwerk niet overal zal
kunnen worden toegepast.
Het is de taak van de reclame-exploitant, zowel in het belang van de
bioscoop als van de adverteerder op deze weg door te gaan, waarbij
ieder zijn eigen verantwoordelijkheid bewust dient te zijn en er na
tuurlijk vele wegen naar Rome leiden.
De bioscoop-exploitanten zullen met belangstelling de verdere ont
wikkelingen dienaangaande volgen en zullen alle initiatieven die wor
den genomen positief benaderen.
Vele jaren wordt reeds gesproken over een goed voorprogramma,
waarbij wij kunnen melden dat de tijden van weleer niet meer terug
zullen komen.
Misschien kan de thans ingeslagen weg ertoe bijdragen, dat het
voorprogramma een kader krijgt, dat het totale bioscoop-pro
gramma verhoogt, waarin alle partijen zich kunnen vinden omdat
ook in de komende jaren de bioscoop-exploitanten vooralsnog de
opbrengsten uit reclame niet kunnen missen.