BONDSRAAD 15 NOVEMBER 1988 De tweede vergadering dit jaar van de Bondsraad van de N.B.B, vond op 15 november plaats in het Marriott Hotel te Amsterdam. Een korte samenvatting van de belangrijkste punten volgt hieronder. Na de opening door Bondsvoorzitter Drs.J.Ph.Wolft stond deze uit voerig stil bij de deregulering, door velen vandaag den dag gezien als een zaligmakend concurrentiemiddel, dat echter vaak leidt tot tegen stellingen, welke een regelrechte bedreiging vormen voor een bran che of een industrie. Deregulering - het los laten van spelregels - bin nen de N.B.B, zal uiteindelijk leiden tot een verzwakking van de be drijfstak. Een bedrijfstak welke reeds wordt of nog zal worden gecon fronteerd met enkele reëele gevaren als een Europese deregulering ten nadele van belangrijke sectoren van het filmbedrijf, de toepas sing van televisietechnieken bij de speelfilmproduktie, een vergro ting van de invloed van de zendgemachtigden bij de produktie van bioscoopfilms, wat tot resultaat heeft, dat deze films minder aantrek kelijk worden voor het bioscooppubliek en - tenslotte - een ongebrei deld vestigingsbeleid van bepaalde groepen. In het februari nummer van FILM komen wij hierop uitvoerig terug. Naast de accordering van het financiële jaarverslag 1987 van de Bond, welke sinds jaren een klein voordelig saldo gaf te zien, presen teerde de Penningmeester, J.van Dommelen, een tussentijds verslag over 1988, waarvan men - onvoorziene omstandigheden daargelaten - mag aannemen eveneens met een positief resultaat af te sluiten. De werkgroep Marketing Communicatie zal op zeer korte termijn de bewustwordingscampagne evalueren en rapporteren aan de Bondsraad. Het voorstel inzake wijziging van het Reglement op de geschenkbonnen krijgt de steun van de Bondsraad. De genoemde M&C-groep zal op korte termijn (gedacht wordt vóór 1 januari 1989) een nieuwe bioscoopbon ontwikkelen, welke niet alleen verkrijgbaar zal zijn bij de bioscopen, maar ook bij "branche-vreemde" verkoop punten als VVV-kantoren, kiosken, bespreekburo's, e.d. Ook zal een actiebon worden ontworpen, welke bruikbaar is voor grote reklame- acties in samenwerking met grote bedrijven, personeelsverenigin gen, enz. Tenslotte zal een bonus-stelsel, afhankelijk van het op jaar basis verkochte aantal bioscoopbonnen worden geïntroduceerd. Na afloop vond een presentatie van de ontwikkeling van een nieuw voorprogramma plaats, georganiseerd door de Bond van Adverteer ders en Cloeck Moedigh, waarover elders in FILM verslag wordt gedaan. De Bondsraad werd geconfronteerd met een plotseling ver zoek van de M.RE.A.A. (Motion Picture Export Association of America) het begin van de speelweek niet langer te laten vallen op donderdag maar op vrijdag om redenen die niet geheel dui delijk naar voren werden gebracht. Afgezien of deze verande ring zinvol is, zullen een aantal aspecten moeten worden be zien, zoals het transport, het advertentie-beleid en de wijze waarom de consument daarover geïnformeerd dient te wor den. vlnr. Y Brusse, J.M. van Heyningen, J. van Dommelen, penningmeester, Drs. J.Ph. Woltf, voorzitter, H.J.A. Tijssen, algemeen secretaris, en R. Wijsmuller. vlnr. F Raskeren G. Versluys. vlnr. G.C.M. Ruys, G.J. Thedinga, J. van Heyningen. vlnr. R.L. Paerl, Drs. W.J.A. van Roosmalen en M. van Praag, (op de achtergrond: DA. Gerardts en Mevr. Y Margherita) vlnr. A. Th. Abeln, L. van Praag, W. van Dommelen, Drs. J. Bruinstroop, Mevr. E.C. Rooth. vlnr. W.H.H. Ruiter, J. Arkenbout, op de achter grond: J.B. Heijl en M. Kievits als toehoorders.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1988 | | pagina 5