m ^jjfsiiioii TM OutofAfrica De acceptatie van de bikini is een aardig staaltje mode-propaganda. Vanaf de jaren dertig zijn films en vooral filmsterren een mode-propa gandamiddel van de eerste orde. Filmsterren waren (en zijn) modety pes die qua persoonlijkheid, uitstraling en houding beantwoorden aan de wensen van het publiek. Ook al is hun invloed nu minder groot dan in Hollywoods' gloriejaren. Films, mode en filmsterren die sukses hebben beantwoorden aan het, vaak nog onbewuste ideaal van hun tijd. Ten tijde van de koude oorlog hadden ietwat neurotische jongens sukses zoals Montgomery Clift en Tony Perkins. Zij werden terzijde gestaan door fragiele schoolmeisjes-types zoals Audrey Hepburn en kwetsbare kind-sexbommen zoals Marilyn Monroe en Brigitte Bar dot. Wanneer de jeugd begint te rebelleren tegen de bestaande orde treden rebellen naar voren als James Dean en Marlon Brando. Een goed voorbeeld is ook Deanna Durbin. In 1941 was zij voor tee nagers dé personificatie van wat elke jongedame wilde zijn namelijk gelukkig, gezond, lief, etc. Deanna Durbin-films waren suksesvol. Haar hoeden vonden veel navolging en haar jurken waren dé toon aangevende kledingstukken op feesten en partijen. Over propaganda zegt het boek "Mode - kleren - mode": "Het is teke nend dat de mode waarvoor via de sterren propaganda werd ge maakt, altijd de mode was die al bestond." Die bestaande lijn konden de sterren natuurlijk in een meer extreme vorm brengen. In het midden van de jaren dertig, toen de schouders al breed waren, groeiden de schouders van Joan Crawford uit tot in het absurde. Ze konden ook een opvallend detail wijzigen en zo'n wijziging kon dan een ware rage teweeg brengen. Toen Clark Gable in "It happened one night" in een slaapkamerscène zijn hemd uittrok en daar geen onderhemd onder aan bleek te hebben - een voor die tijd gewaagd iets - daalde de verkoop van dat artikel in Amerika tot bijna nul. HISTORISCHE KOSTUUMS Film propageert mode. Film kan rages teweeg brengen, maar film houdt ook rekening met de mode. Het duidelijkst blijkt dat uit histori sche kostuums. Kostuums uit een ver verleden hoeven nauwelijks aangepast te worden omdat ze "romantisch" zijn en "nostalgisch". Is de kleding recenter dan is dat bepaald niet het geval. Vergelijk het maar eens met een oud fotoboek. U kunt zich niet voorstellen dat u ooit zoiets raars gedragen hebt. Uw kinderen vinden het ronduit bela chelijk, maar de kans is groot dat uw kleinkinderen er wel de charme van in kunnen zien. Omdat een mode van nog niet zo lang geleden veelal belachelijk wordt gevonden, passen kostuumontwerpers de modellen aan zodat ze lijken op de kleding die op dat moment popu lair is. Tenslotte moet de tijd rijp zijn om een mode te accepteren en te heraccepteren. Naar de invloed van film op mode is nog maar weinig onderzoek ge daan. "Film Fashion. Kostuumontwerp in de twintigste eeuw" con cludeert dat film zeker invloed heeft op mode. "...al kunnen we ons wel afvragen", meent het boek, "wat er eerder is, de trend of de film. ...wel blijkt dat met de juiste promotie, het inspelen op signalen uit de maatschappij, de mens een (goed) voorbeeld, (goed) wil volgen". Tenslotte zijn mensen altijd op zoek naar voorbeelden. Shirley Tem- ple-krullen, Deanna Durbin-hoeden, James Dean-jacks, Tyrone Po- wer-dassen en James Bond-schoenen: wat de sterren dragen, wordt door miljoenen bekeken en gekopieerd. Echter, wat ondergetekende betreft, blijven het rages die de grote lijn en de mode nauwelijks be roeren. Een echte omwenteling brengen ze niet teweeg en dat is lo gisch. Sterren en films moeten blijven beantwoorden aan de wensen van het publiek. Ze hebben juist sukses omdat ze "in de mode" zijn. Bronnen: - Mode - kleren - mode, katalogus bij de tentoonstelling in het Stedelijk Museum te Amsterdam in 1980. - Kursus kostuumgeschiedenis - Leidse Onderwijs Instellingen. - Romantic and Glamorous Hollywood Design -TheCostume InstituteenThe Metro politan Museum of Art. - In a glamorous fashion. The fabulous years of Hollywood Costume Design - W. Ro- bert LaVine. - Film Fashion. Kostuumontwerp in de twintigste eeuw. Boekje bij gelijknamig fes tival, 1988. C I N E M E M A '88 Het Haags Filmhuis presenteert ook dit jaar een Cinema Thema en ditmaal is dat "Film Fashion". Een thema opgedeeld in vier catego rieën: kostuumontwerpers, ontwerpen voor de film door couturiers uit diverse landen, de modewereld in de film en Audrey Hepburn, een aktrice die altijd een sterke band met de mode heeft gehad. Konkreet bestaat het Cinema Thema uit een veertigtal, merendeels buiten landse speelfilms, die t/m 28 december ca. 25 filmhuizen in den lande aan zullen doen. Daarnaast zijn er lezingen door film- en mode- deskundigen uit binnen- en buitenland en organiseert het Haags Ge meentemuseum aan de Stadhouderslaan 41 een speciale tentoon stelling rond de filmcouture van Audrey Hepburn, ontworpen door Hubert de Givenchy. De tentoonstelling is te bezichtigen t/m 15 ja nuari 1989. Geïnteresseerden in het thema kunnen zich tevens voor f 13,50 het begeleidende boekje, "Film Fashion. Kostuumontwerp in de twin tigste eeuw", aanschaffen. Het is verkrijgbaar bij zowel het Haags Filmhuis als de diverse boekhandels. Voor meer informatie: Haags Filmhuis, tel. 070-459900, Leendert de Jong of Hildegard Blom. 63

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1988 | | pagina 61