CONCLUSIONS AND RECOMMANDATIONS digd of ieder klein Europees taal gebied op termijn nog wel een ei gen filmindustrie in stand zou kunnen houden. Een te klein taalgebied kan in de toekomst wel eens een te hoge barrière gaan vormen. Bergman hoefde zich vanwege de universele kwa liteit van zijn films over taalgren zen geen zorgen te maken, maar misschien zou men in Finland uiteindelijk zich beter kunnen concentreren op dat waar men in Finland echt goed in is: architec tuur, muziek en design. Van be moeienis door Europese overhe den verwachtte spreker in ieder geval geen enkel heil. Rosario Pacini sprak namens Fi- ninvest Communicazioni, een van de onderdelen van het grote media-imperium van Sylvio Ber- lusconi uit Italië. Uit zijn speech sprak juist een groot optimisme over de toekomst van de interna tionale film- en televisiemarkt. Het sukses van de commerciële omroep in Italië, in belangrijke mate door Berlusconi tot stand gebracht, en het enorme poten tieel aan reclame-inkomsten in die internationale markt, groten deels door of via Berlusconi ge genereerd, zijn vanzelfsprekend de belangrijkste redenen voor een dergelijk optimisme. Of dit uiteindelijk de filmindustrieën in de kleinere taalgebieden van Eu ropa ten goede zal komen is vooralsnog een open vraag. vln.r.-.hr. Roanne, mevr. Heddema, hr. Rienstra, hr. Verstappen, hr. Brugsma. AANBEVELINGEN Nadat alle seminardeelnemers de vele onderwerpen die tijdens het seminar aan de orde waren gekomen in de werkgroepen na der hadden besproken nam de vergadering een aantal conclu sies en aanbevelingen aan. (zie inzet) Deze zullen door de president van het Europees Film en Televi sie Jaar, mevrouw Simone Veil worden voorgelegd aan de Raad van Ministers van de Raad van Europa die eind november in Stockholm bijeenkomt. Al met al kan de N.B.B, terugkij ken op een uiterst geslaagd se minar, waarmee Nederland een zinvolle bijdrage heeft geleverd aan de discussie die in dit Euro pees Film en Televisie Jaar over de toekomst van de filmindustrie in Europa wordt gevoerd. Mr. J.H.M. Arnolds Exemplaren van het "Final Seminar Report" kunnen wor den besteld bij het Bondsbureau van de N.B.B. The participants of the Seminar on Film and TV productions in the less wide- spread languages, having convenedfor discussion for two days in Amsterdam on 29 and 30 September 1988. Applaud the initiative of the European Commission and the Council of Europe to underline the importance of the film and television industry in European countries by making 1988 the European Cinema and Television Year. The Assembly unanimously agreed that it is, and will remain, of essential cultu- ral and economie importance to main- tain and support the existence of viable filmindustries in European countries that will be able to contribute to the di- versity of European culture, and that will continue to generate new talent in all crafts in filmproduction, important for creativity and continuity in a changing economie and cultural international market. The Assembly sees that market as being formed by all European coun tries, inside and outside the E.C. The Assembly has adopted the follo- wing conclusions and recommenda- tions: Measures taken at a European level should be supplementary to national support systems for filmproduction and should be limited to improving condi- tions in the economie sphere. A harmonization of VATtariffs applicable to filmindustry as a whole into the lower tariff group, tax benefits for coproduc- tions and similar measures should be thefirstobjective. Realizing the accumulation of power at a bureaucratie level in Brussels, all parti cipants stressed the importance of strengthening national and international groups representing professionals in filmindustry. At the same time to coun ter possible dangers of strong media monopolies, sufficiënt control at a Euro pean level is necessary. National support systems should be fle- xible enough not to interfere with the ar- tistic necessities for European copro- duction. Most important prerequisite for European coproduction is a viable production by the different cultural enti- tiesin Europe. All participants stress the need for ade quate prior consultation of the profes sionals concerned before any measure at a European level is decided upon that could effect the existing financing struc- tures for filmproduction, as already has been attempted in the development of the Media Program.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1988 | | pagina 9