LITERAIR DEBUUT VAN
CINEASTE HELKE SANDERS
ADVIESCOMMISSIE MARKETING COMMUNICATIE
In een van de monumentale
ruimten van het Filmmuseum in
het Amsterdamse Vondelpark
vond onlangs de presentatie
plaats van de Nederlandse verta
ling van Helke Sander's eerste
boek "De drie dames K." Het is
min of meer autobiografisch,
deels gebaseerd op eigen erva
ring, deels op gesprekken met
vele mensen uit alle delen van de
wereld, van verschillende leeftij
den en uit allerlei disciplines.
De zeer goede vertaling door An-
nette Förster is uitgegeven bij An
Dekker in Amsterdam.
Het boek is inmiddels ook in het
Engels vertaald; een Italiaanse
versie is in de maak.
Evenals in de films van deze Ber-
lijnse cineaste, in Nederland ge
distribueerd door Cinemien,
staat ook in het boek "De drie da
mes K." het thema wereldverbe
tering in het algemeen en verbe
tering van de positie van de
vrouw in het bijzonder centraal.
Eén van de boeiende elementen
is de afwisselende combinatie
van fijnzinnige humoren bittere,
filosofische ernst.
Het plot in het kort: De drie da
mes K. ontmoeten elkaar in de
week tussen Kerst en Nieuwjaar
in een berghut, waar ze elkaar
verhalen vertellen. Ze zien er
goed uit, zijn suksesvol in hun
beroep, hebben jarenlang ge
vochten voor de 'bevrijding' van
de vrouw, kortom, ze zijn geë
mancipeerd. En wat heeft dat uit
eindelijk opgeleverd? Bij twee
van hen zijn man en kinderen al
lang het huis uit, de derde werd
in de steek gelaten toen ze zwan
ger was. De conclusie van hun
verhalen en gesprekken: "Had jij
je zelfbewustzijn zó voorge
steld?"
HELKE SANDER, geboren in Ber
lijn, bezocht het gymnasium in
Berlijn en aansluitend de toneel
school in Hamburg. Ze vertrok in
het begin van de jaren zestig
naar Finland, waar ze zich een
aantal jaren bezig hield met to
neelspelen en regisseren. In
1965 besloot zij te stoppen met
theater, én omdat het haar niet
de gehoopte en verwachte vol
doening gaf én omdat zij zich als
vrouwelijke regisseur gediscri
mineerd voelde.
Helke: Theaterdirekteuren ver
baasden zich dat ik wilde regis
seren. Er was er één die mij
vroeg of ik niet ook op een an
dere manier mijn doel kon berei
ken, m.a.w. een man kon krij
gen".
Terug in Berlijn beet zij zich vast
in de materie film. In 1966 ging
zij studeren aan de "Deutsche
Fijm- und Fernsehakademie Ber-
lin" en manifesteerde daarna de
opgedane kennis in een grote
reeks korte en langere films voor
televisie en bioscoop, allemaal
met een uitgesproken sociaal of
maatschappij-kritisch thema.
Haar vechtlust werd beloond en
ze vond erkenning bij pers, pu
bliek en het 'vak' door de produk-
tie van een reeks documentaires
en speelfilms. Bovendien werd
ze docente aan de Kunstakade-
mie Hamburg en lid van de "Aka-
demiederKünste" in Berlijn.
In 1984 werd Helke Sander on
derscheiden met de "Milky Way
Cinema Award for Reality and
Research" voor haar hele oevre.
Kortom Helke Sander is uitge
groeid tot een filmmaakster van
internationaal formaat. En het
heeft er alle schijn van dat haar
eerste boek "De drie dames K."
dezelfde kant op gaat!
Een paar titels van films, in dis
tributie bij Cinemien: "De sub-
jektieve faktor", "De alzijdig ge
reduceerde persoonlijkheid",
"Een premie voor Irene" en haar
meest recente grote speelfilm
"Liefde is de bron van alle narig
heid". (Niet zo somber, Helke!
H.M.)
Henry Mildenberg
BIOSCOOPBON
Op instigatie van de Adviescom
missie Marketing Communi
catie is een promotiepakket
samengesteld om de nieuwe
bioscoopbon landelijk onder de
aandacht van het publiek te bren
gen. Dit pakket bestaande uit
posters, stickers, displays, dia's
en advertentiemateriaal is aan
alle bioscopen toegezonden ten
einde de bioscoopexploitanten
in de gelegenheid te stellen de
bon onder de bioscoopbezoe
kers en - eigenlijk nog belangrij
ker - onder de niet-bioscoopbe-
zoekerste promoten.
Dat het juist zaak is met de bio
scoopbon te adverteren buiten
het huidige bioscooppubliek om
moge blijken uit het rapport "Het
stimuleren van de verkoop van
bioscoopbonnen" (NEHEM: 21
juni 1988). Uit een enquête on
der gebruikers van bioscoop
bonnen, welke gedurende de
maanden maart en april 1988
werd gehouden bij een groot
aantal bioscopen verspreid over
het hele land, bleek dat ruim
24% van de respondenten zon
der bioscoopbon niet naar de bi
oscoop zou zijn gegaan. Dit ge
geven leert ons dat dus ca.
24% van de omzet die met de
bioscoopbonnen wordt ge
maakt aanvullend is. Het be
hoeft dan ook geen betoog dat
juist een stimulering van de ver
koop van de bon mogelijkheden
biedt tot een verhoging van de
totaalomzet, mogelijkheden die
tot op heden onvoldoende zijn
benut.
De Adviescommissie is voorne
mens om alles in het werkte stel
len dit gat in de marketingpoli-
tiek van de bedrijfstak te dichten.
Hopelijk is de toezending van het
promotiemateriaal niet meer
dan een aanzet hiertoe.
NATIONALE FILMWEEK
Na het sukses van de Nationale
Bioscoopdag van vorig jaar gin
gen er vele stemmen op die pleit
ten voor een herhaling van een
dergelijk evenement, hoewel
bijna iedereen het er over eens
was -zij het om diverse redenen
- dat eenzelfde opzet minder
wenselijk was. In de Adviescom
missie is thans de gedachte ge
opperd in de week voorafgaand
aan sinterklaasavond een film-
week te organiseren, waarbij te
gen een gereduceerd tarief (ge
dacht wordt aan bijv. f 7,50) een
bezoek aan de bioscoop kan wor
den gebracht. Juist de week voor
5 december is hiervoor gekozen
omdat de koopavonden een
sterke negatieve invloed hebben
op het bioscoopbezoek en op
deze wijze het bezoek een im
puls kan worden gegeven onder
het motto "De bioscoop speelt
voor Sinterklaas".
Hoewel de plannen nog in een
prematuur stadium zijn - een eer
ste blauwdruk dient nog door
het Bondsbestuur en de betrok
ken afdelingen te worden be
sproken - hecht de Adviescom
missie veel waarde aan de reali
satie hiervan. Immers het bio
scoopbedrijf moet haar gezicht
laten zien wil zij onder de aan
dacht van het publiek blijven.
F.J.M, van der Putte
18