GEHEEL VERNIEUWDE MEERPAAL
OFFICIEEL GEOPEND
werk. Daarnaast kunnen we, als personeel onderling, goed met el
kaar overweg en dat bepaalt ook voor een groot deel de aantrekkelijk
heid van je baan. Er is niemand die voortdurend op je vingers kijkt.
Binnen bepaalde regels kun je het werk naar eigen idee invullen. Zo
stel je, na overleg, je eigen taakverdeling op voor die avond."
Naast voordelen constateert Annemike, desgevraagd, ook nadelen
en dingen die, wat haar betreft, verandering behoeven.
"Je bent in feite een sluitpost op de begroting," meent Annemiek.
"Hier in Scala zitje als cassière in een pruthokkie met een mikrofoon,
welke al jaren slecht werkt. Daar erger ik me aan en voor het publiek
is het ook heel vervelend." Aan het einde van ons gesprek laat ze
het'pruthokkie' nog even zien: "Je moet je voorstellen dat je daar
soms zes uur inzit."
Andere nadelen zijn, aldus Annemiek, de ouderwetse kassa's en het
feit dat reserveringen nog op losse briefjes worden genoteerd, waar
door er in drukke tijden altijd wel iets fout loopt. "Dat moet organisa-
torisch-technisch toch beter kunnen."
Annemiek zegt de dingen meestal recht voor z'n raap. Zo is ze.
"Maar," zegt ze,de mensen weten ook dat ik heel realistisch ben.
Neem bijv. de hal van Camera. Daar kun je met goed fatsoen eigenlijk
geen bezoekers meer ontvangen. En er wordt niets aan gedaan. Als
de medewerkers de ruimte op willen knappen moeten ze dat zelf
maar doen, is men van mening. Dat doet dus niemand."
GÉÉN POLICE ACADEMY 5
jn werk," meent Annemiek,zou ik ook in een schouwburg kun
nen doen. Ik ben meer in theater dan in film geïnteresseerd. Het
werk op zich heeft namelijk niet veel met film te maken. Je vertelt de
bezoekers welke films er draaien en geeft aan wat voor genre het is.
Dat is het enige moment dat er een relatie tussen je werk en film is."
"Films die hier draaien zie ik meestal wel. Meestal, niet altijd! Som
mige films interesseren me gewoon niet en daar ga ik dan niet twee
uur heel geconcentreerd naar zitten kijken. Waarom geconcen
treerd? Omdat je in een zaal toch heel anders kijkt dan thuis bij de te
levisie. Er is geen afleiding, terwijl thuis de telefoon gaat, je onder
tussen een kop koffie zet. Het heeft allebei z'n voor en tegen. Een
goede film zie ik bij voorkeur in een bioscoop. Een film die wel aardig
is, meer amusement, kijk ik net zo lief thuis."
"In mijn vrije tijd ga ik regelmatig naar de bioscoop maar dan alleen
wanneer ik zo'n film écht wil zien. Ik ben heel kritisch. Police Aca-
demy 5, het overdreven kolderwerk en dat hele populaire zie ik niet
zo zitten. Ik ga liever naar de betere films. Vroeger waren dat vooral
de Franse en Italiaanse films, maar dat lijkt een beetje over te zijn. Ik
ben niet zo dol op Amerikaanse films. Iemand als Meryl Streep kan
ik niet zien! Vreselijk, dat pruilerige. Jack Nicholson ook niet trou
wens."
"Welke drie films ik mee zou nemen naar een onbewoond eiland?
Nou, in eerste instantie zou ik geen films meenemen. Eerder boeken.
Als het toch films moeten zijn dan "Manon des Sources" en "Jean de
Florette" met Gérard Depardieu. Een tweeluik waar ik echt van geno
ten heb. Andere films zou ik zo gauw niet weten. Ik vergeet de titels
altijd."
OVERGANGSFASE
In haar huidige baan zal Annemiek niet blijven hangen tot haar zestig
ste. "Er zit te weinig denkwerk achter om het je hele leven te blijven
doen. Verder ben ik een mens met behoefte aan afwisseling. Plannen
voor de toekomst heb ik op het moment eigenlijk niet. Ik ben net ge
stopt met mijn studie en zit nu zo'n beetje in een overgangsfase. Over
het filmbedrijf heb ik nog niet echt nagedacht. Voor mij zijn er, denk
ik, niet zo veel mogelijkheden behalve bedrijfsleider worden en dat
wil ik niet. In cassières/ouvreuses wordt in feite ook niet geïnves
teerd en dat terwijl er in dat vak heel wat academici rondlopen, alle
maal intelligente mensen."
Hoe dan ook, voorlopig zit Annemiek prima. Straks ziet ze wel verder.
Het interieur van de bioscoop
Donderdag 18 mei jl. werd in aanwezigheid van een 500-tal genodig
den uit de publiciteits-, theater-, evenementen- en congreswereld de
officiële opening een feit.
De heer W.C. van de Heuvel - president-commissaris van De Meer
paal schetste de noodzaak van de verbouwing en constateerde met
terechte trots dat De Meerpaal in vernieuwde vorm direct een toplo
catie op haar gebied is geworden.
Verantwoordelijk voor het ontwerp van de vele aanpassingen is de ar
chitect ir. L. Reinalda.
Enige punten van vernieuwing zijn: een theaterzaal voor het comfor
tabel ontvangen van 600 bezoekers, een intiem restaurant met thea
tercafé en bar, en een bioscoop met 120 zitplaatsen uitgerust met
een Philips FP30 projector met non-rewind installatie en een com
plete Bose geluidsinstallatie. De bioscoop beschikt over een eigen
foyer.
De gasten toonden na het feestprogramma, dat werd gepresenteerd
door Dieuwertje Blok, grote belangstelling voor het totaal ver
nieuwde centrum.
Heel bijzonder is het intieme karaktervan De Meerpaal. Speciaal bij
de finale act van Elkie Deadman kwam dat goed tot uiting. Vanuit alle
ruimten op beide verdiepingen konden de honderden gasten dit
spektakel volgen.
MarjoRoeven De opgang naar het theater en de congreszalen
26