Vrouwen in het Vak: RiaJankie Rechter- én linkerhand van Credit Lyonnais' Frans J. Afman -------------------- Als ik arriveer op de plaats van afspraak, Ria's thuishave de Credit Lyonnais Bank aan de Coolsingel in Rotterdam, zie ik haar al staan - hoe kan het treffender - met een stapel bankbiljetten in de hand! "Ik kom eraan, hoor, ik ben even druk, want ik ben net terug" en weg is ze weer. Even later vertelt ze zojuist terug te zijn gekeerd van een weekje vakantie op Tenerife. Vakantie nemen is iets wat ze hoogst zelden doet, maar nu was ze er echt aan toe met de American Film Market en het festival van Cannes achter de rug en Cinetex, Mifed en Tokio in het vooruitzicht. DE ENTERTAINMENT BUSINESS DIVISION Ria Jankie (36 jr.) werkte bij de 'international division' van de Slaven- burg's Bank toen ze - nu zo'n acht jaar geleden - op een party Frans J. Afman ontmoette. Afman, die toen juist regio-direkteur van de zelfde bank in Rotterdam was geworden, had reeds in de jaren 70 een reputatie opgebouwd op het gebied van filmfinanciering, met cliënten als Dino de Laurentiis, Alexander Salkind en Cannon. De kombinatie van kredietverlening op internationaal niveau, waar ze inmiddels goed mee bekend was, en de filmbusiness trok Ria sterk aan en ze hoefde dan ook geen twee keer te denken om van baan te veranderen. Als assistente van Afman en in dienst van de Credit Lyonnais Bank, die in 1981 de Slavenburg's Bank overnam, deden ze filmzaken 'erbij', d.w.z. "We werkten gewoon tot vijf uur en daarna stortten we ons meestal tot een uur of negen op filmfinanciering". Door de enorme toename van werk kon op den duur onmogelijk op dezelfde voet voortgegaan worden. In 1985 kwam dan ook officieel de Entertainment Business Division tot stand, inmiddels uitgegroeid tot een team van ca. 30 man met cliënten met klinkende namen als Carolco, New World Entertainment, Hemdale, Castle Rock, Nelson Entertainment etc. Ruim een jaar geleden trok Afman zich terug als manager van de divi sion - een functie die nu vervuld wordt door Patrick Bastin - maar bleef aan de Credit Lyonnais Bank verbonden als consultant. Voor Ria had dit geen wezenlijke veranderingen tot gevolg. Als 'Executive Assistant' is ze in dienst van de Credit Lyonnais Bank en vormt ze de verbindingsschakel tussen Afman en de bank. GEWOON KEIHARD WERKEN Waar bestaan haar dagelijkse werkzaamheden nu precies uit? Voor en boven alles stelt Ria het ontlasten van Afman, wat inhoudt dat ze voor wat betreft telefoontjes, afspraken e.d. als een soort zeef fungeert, waardoor er automatisch een werkverdeling tot stand komt. Dat betekent dat óók zij zich bezig houdt met acquisitie en rap portage aan de Raad van Bestuur. Een groot deel van haar werk be staat verder uit 'public relations'. Zeker als het om de presentatie op een filmmarkt gaat, is dit zeer veelomvattend. Voor het festival van Cannes, vertelt Ria, betekende dat bijvoorbeeld het inrichten van een kantoor, compleet met telexen, faxen en andere benodigde appara tuur en 'bemand' door twee secretaressen en een tiental medewer kers van de Entertainment Business Division, die nauw kontakt met Rotterdam onderhielden. Verder het plannen en organiseren van meetings, het organiseren van parties etc. "De aanwezigheid van de Credit Lyonnais Bank op filmfestivals", aldus Ria, "is in eerste instan tie gericht op het leggen en onderhouden van de kontakten met pro ducers en distributeurs en niet zozeer op het afsluiten van deals". Het klinkt allemaal zo aantrekkelijk: een reisje naar Los Angeles, even naar Japan op en neer, twee weken Zuid Frankrijk... "Mensen zeggen wel 'ns, jij hoeft niet op vakantie, je bent al constant op reis. En ik vind het heerlijk om te doen, hoor, maar ze beseffen niet dat het ge woon keihard werken is. Vroeg opstaan, naar een 'breakfast mee ting', soms op één dag gevolgd door nog zo'n 8 meetings. Dan snel, snel verkleden voor een party. Het hoort er allemaal bij en is uiter mate belangrijk voor het onderhouden van het kontakt met de cliën ten". Vlnr. Frans J. Af man, RiaJankie, Dennis Davidson (Dennis Davidson Associates) Het is al een paar keer ter sprake gekomen: filmfinanciering, kontakt met cliënten, rapportage aan de Raad van Bestuur..., maar hoe gaat het exact in z'n werk? Een producer wil een film maken, heeft daar uiteraard geld voor nodig en dan...? "Allereerst", zo vertelt ze, "moet je onderscheid maken tussen het financieren per project en het finan cieren van companies". "Voor de Credit Lyonnais Bank ligt die verde ling op 50/50%". We gaan voor het gemak van de eerste mogelijk heid uit, het financieren per project, waar Ria zelf de voorkeur aan geeft "omdat het overzichtelijker is, je bent er ook direkter bij betrok ken". Boven alles is de persoon van de producer van belang: wat voor iemand is het, staat hij (of zij) achter het project, klikt het tussen financier en cliënt gevoel van "chemistry", zoals Ria het om schrijft). "Dit alles is zo belangrijk, omdat in geval niet alles vlekke loos verloopt (en er doet zich bijna altijd wel een of ander probleem voor), hij of zij de persoon is met wie je kontakt hebt en met wie je tot een oplossing moet zien te komen". Al pratend over de financiële kant van het werk bezigt Ria veelvuldig buitenlandse termen, die niet altijd even goed te vertalen zijn en bin nen het bankwezen als zodanig ingeburgerd zijn. Vervolgens, vertelt ze verder, wordt gekeken naar o.a. het script, het budget, de regisseur, de 'cash flow projections', het opnamesche- 19

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1989 | | pagina 18