OFF SCREEN
PERSONALIA
FILMFESTIVAL ZEELAND
ADRESWIJZIGING
Een denkbeeldig Ministerie plaatste frekwent advertenties om
nieuwe medewerkers aan te trekken c.q. om de bevolking te informe
ren over een bepaald onderwerp.
Een multinational had jaarlijks een gigantisch advertentiebudget
voor de geschreven media.
De Minister van genoemd Ministerie werd door een dagblad beticht
van een mogelijk onoirbaar feit en besloot alle advertenties in de ge
wraakte krant te weren. Het gevolg was dat een deel van de bevolking
niet kon reageren op aangeboden vacatures c.q. een stuk wezenlijke
informatie miste.
De multinational zag in een ochtendblad dat een van haar direkteuren
onheus was bejegend en stopte resoluut met het adverteren in die
morgenkrant. Een stuk omzet ging verloren, in bedrag groter dan de
prijs van de advertentie.
In beide gevallen was de consument de dupe.
Een kolumnist schrijft een stuk, dat denigrerend enkele personen uit
het filmbedrijf benadert. Dat leidt tot een film-advertentiestop voor
de bewuste krant.
Een reactie, welke in eerste instantie emotioneel verklaarbaar, in
tweede instantie echter niet verstandig is. Tenslotte kennen we in Ne
derland gelukkig vrijheid van meningsuiting.
Het filmbedrijf, nationaal en internationaal, is nu eenmaal een prettig
aas voor vrije nieuwsgaring, waarbij halve of hele leugens als waar
heid worden aangenomen. Boulevardbladen ontlenen daar hun be
staan aan. Roddels, pietpraat, verholen laster, geruchten vormen de
basis van opgeblazen artikelen, die ver naast de waarheid liggen.
"Ze kunnen beter slecht over je praten dan niet over je praten," zei
ooit iemand, die de grondlegger was van een filmimperium.
Het filmbedrijf, dat juist de laatste jaren, meer open is dan ooit te vo
ren, trekt nu eenmaal mensen aan die het (kwaad)aardig vinden deze
openheid te gebruiken om quasi goed geïnformeerd voor eigen glo
rie te gebruiken. Zijn of haar haan moet koning kraaien, het koste wat
het wil, opdat zijn omgeving hem of haar kan adoreren op doorgaans
treurige verjaardagsbijeenkomsten. (Een mens moet toch ergens
zijn frustraties kwijt kunnen!) Deze op korte termijn denkende randfi
guren komen zichzelf ooit weer tegen.
Het filmbedrijf heeft vele roddels, aantijgingen, enz. overleefd. Het
publiek is 'de affaire' twee dagen later al weer vergeten; het filmbe
drijf daarentegen kan zich beroepen op een veel beter geheugen en
een langere adem. Het behoeft derhalve geen gebruik te maken van
een boycot die ten koste gaat van informatie-verstrekking aan de
consument.
In Middelburg vindt op dit ogenblik het Filmfestival Zeeland plaats,
dat zal duren tot 30 september.
In het hoofdprogramma worden films vertoond die te zien waren op
de jongste festivals van Cannes en Berlijn en het komend najaar wor
den uitgebracht in de Nederlandse bioscopen en filmtheaters. Naast
het hoofdprogramma is het festival opgebouwd uit een aantal inte
ressante bijprogramma's en speciale evenementen.
Nadere informatie: Festivalkantoor, Schuttershofstraat 1, 4331 NZ
Middelburg, tel: 01180-13482.
De geluidsafdeling van HAGHEFiLM BV, verhuisd naar Rietschans 72
te Leiderdorp, is een samenwerkingsverband aangegaan met ge
luidsstudio ZIAJA DORST STUDIO'S, gevestigd op hetzelfde
adres.
Vanaf heden is MVSP (MONIQUE VAN SCHENDELEN PUBLICITEIT/
PROMOTIE/PUBLIC RELATIONS) gevestigd in het "Business Park"
(de wijk Kerkelanden) te Hilversum. De verhuizing werd noodzakelijk
om optimale service te kunnen blijven verlenen.
Monique zal bij haar werkzaamheden terzijde gestaan worden door
PAULINE VERHOEVEN.
Het nieuwe adres is:
Franciscusweg 271
1216 SG Hilversum
Tel: 035-255800
Fax: 035-283830
CARMEN MEMEGAZZI, voor
heen marketing manager Bene
lux van COLUMBIA/TRI-STAR,
is per 1 september j.l. benoemd
als general manager voor de Be
nelux, als opvolgster van Chan-
tal Joosten, die benoemd is tot
publiciteits-manager voor ge
heel Europa voor dezelfde maat
schappij.
INGE VAN WORDRAGEN (ex-
Concorde Film) is in dienst ge
treden bij COLUMBIA/TRI-
STAR, als opvolgster van Jac-
queline Stad, om de promotie en
publiciteit te verzorgen.
Wegens het bereiken van de pen
sioengerechtigde leeftijd verliet
W.S.SWART na een 40-jarige
carrière het filmbedrijf per 1 sep
tember j.l. WARNER BROS (Hol
land), waar W.S. Swart 17 jaar
Hoofd Booker was, bood de
scheidende steunpilaar een re
ceptie aan.
MARIEKE VAN DAL is per 1 au
gustus jl. in dienst getreden bij
WEIJTMANS VAN LAERE,
Beeld- en geluidstechniek in de
funktie van telefoniste/receptio
niste. Marieke zal zich bezig hou
den met de coördinatie van
werkzaamheden en telefonische
bestellingen.
14 augustus jl. ontving J.VAN
MONTFOORT de gouden speld
met diamant, ereteken van de
N.B.B. Al 40 jaar is VAN MONT
FOORT werkzaam in de IJssel-
steinse bioscoop 't Fulco, sinds
1962 als operateur. In die 40 jaar
ging er zo'n 18 milj. meter film
door zijn handen!
COMMISSIE NIEUWE ZAKEN
De Commissie heeft de Stichting
Ontmoetingscentrum Hanzehof
toestemming verleend tot de ex
ploitatie van een permanente A-
bioscoopteZutphen.
De volgende ondernemingen
werden uit het bedrijfsregister
geschreven:
Cine-K te Maastricht
Bioscoop- en Horecaonderne-
ming Lido BV, Lido Theater te
NoordwijkaanZee.
Arro Exploitatie v.o.f., Cinema
Parisien te Amsterdam.
Roxy Haarlem (A.Q.J. Oort-
huis).
Van Hassels Reizende Bioscoop.
Cinema de Haan (Stichting Club
1626) te Wieringen (Hippolytus-
hoef)
Gesloten werd Cineac Bijenkorf
te Rotterdam.
Het Bio Theater te Boxmeer is tij
delijk gesloten.