IS ONS VAK
Fibrocit, daar zitten ze van te kijken.
n.v. /q.
Toen er onenigheid ontstond over de publiciteit voor de film, beslo
ten we gesprekken hierover te staken, totdat we de film gezien had
den en wisten waarover we spraken. Intussen hadden wij de film aan
een Duitse relatie aangeboden, omdat was afgesproken dat wij ook
de eventuele verkoop naar het buitenland zouden behartigen. Toen
de werkkopie klaar was, kwam de man naar Nederland om de film sa
men met ons te zien. We draaiden de film zonder geluid in de toen
malige Cinetone Studio in Duivendrecht. We schrokken van het eind-
produkt! Ook de Duitse relatie was niet bepaald enthousiast, maar
toch veel positiever dan wij. Tot onze verbazing deed hij de heren nog
een voorstel om de film in Duitsland uit te brengen. Hij zou de kosten
van de Duitse nasynchronisering voorzijn rekening nemen en boven
dien een garantie betalen van DM. 30.000,--. Er was aan dit voorstel
één voorwaarde verbonden: er moest nog ongeveer 20 minuten
speelduur worden toegevoegd met opnamen van de walletjes! Vol
gens onze relatie was dat voor het buitenland erg aantrekkelijk. Er be
hoefde geen extra handeling in te zitten, dus veel kosten zouden er
niet aan verbonden zijn.
Had het voorstel ons al verbaasd, het antwoord deed ons dat nog
meer. De regisseur weigerde aan die voorwaarde te voldoen, want hij
"wenst zijn film niet te verpesten met extra-opnamen van de wal
letjes!". De deal ging dus niet door. Zelf zagen wij al niets meer in de
film en toen er wederom onenigheid onstond over de publiciteit,
werd in onderling overleg - en tot onze grote opluchting - besloten
het kontrakt te ontbinden.
De film werd bij een andere verhuurder ondergebracht en ging kort
daarop in première in het toen nog in exploitatie zijnde Luxor Theater
aan de Nieuwendijk. In de ochtendbladen van de dag daarop ver
scheen de mededeling dat de film "Fietsen naar de maan" van het
programma was genomen. Dat betekende het einde van "Fietsen
naar de maan", naar mijn mening te wijten aan de eigenzinnigheid
van de regisseur/scenarioschrijver, die toch met "De laatste passa
gier" geen onaardige film had afgeleverd.
De volgende ervaring was veel prettiger. Die was met Pim (de la Par-
ra) en Wim (Verstappen). Wij hadden als eerste van dit koppel uitge
bracht "Liefdesbekentenissen" met Ramses Shaffy, een low budget
film. De film had redelijk succes en wij zouden ook hun volgende pro-
duktie uitbrengen. Weilswaar een Engels gesproken film, nl. "Obses-
sions" (Bezeten), maar een succes! De film ging tijdens de Filmweek
Arnhem in première en viel zowel bij pers als publiek goed in de
smaak. Voor de film hadden wij een garantie van f 10.000,- betaald,
in die tijd wel een behoorlijk bedrag, maar niet buitensporig hoog.
Tijdens de festiviteiten na afloop van de première kwam de volgende
produktie van Pim en Wim ter sprake. Ze wilden voor de film een
garantie van f 20.000,- hebben, maar de direktie weigerde met het
gevolg, dat Pim nog diezelfde nacht een kontrakt met een andere ver
huurder afsloot.
En daarmee ging één van de grootste Nederlandse succesfilms aan
onze neus voorbij. U hebt de titel zeker al geraden? Ja, inderdaad!
"Blue Movie"! Een misser van jewelste dus!
F.P. vanden Berg
Fibrocit laat per jaar honderdduizenden
zitten. In bioscopen en theaters.
In congrescentra en collegezalen.
Voor ontspanning of inspanning.
Fibrocit is al meer dan 75 jaar dominant
aanwezig in de betere bioscoop.
Fibrocit, niet te filmen hoe goed dat zit!
Fibrocit levert een veelzijdige kollektie
bioscoop-, theater- en auditorium stoelen.
Eigen design, produktie en installatie/
onderhoudsfaciliteiten.
contract furnishing seating
nv Fibrocit sa - tel. 09.32 - 56 - 22 56 99
Voor Nederland 020 - 46 33 97 H. Jurissen.
22
ZITTEN