FILM
feliciteert
FILMKRANT
met het
100ste nummer
beste humor is nog altijd een beetje lachen, een beetje huilen".
"Ik vind niet dat een film altijd een beladen onderwerp hoeft te behan
delen, maar een idee moet er - althans voor mij - wel achter zitten."
Drie van haar favoriete films zijn: 'lm Lauf der Zeit' van Wim Wen-
ders, 'Stranger than Paradise' (Jim Jarmusch) en Fellini's autobio
grafische film 'Amarcord'.
Wat deze drie films gemeen hebben, is hun milde kijk op mensen.
"Alledrie zijn ze met liefde gemaakt", aldus Rita.
Als ik naar haar mening over de Nederlandse film vraag, zegt ze aar
zelend: "Ik moet toegeven dat ik niet meteen de eerste dag in de bio
scoop zit." "Maar", voegt ze er direkt aan toe, "zeker als we het over
Nederland hebben, wordt de kwaliteit van de films bepaald door het
matige niveau van de scenario's, wat ten dele veroorzaakt wordt door
de geringe financiële ondersteuning van scenarioschrijvers. Scena
rioschrijven is hier nog steeds geen vak. De financiële steun die een
scenarioschrijver krijgt in de vorm van subsidie is nauwelijks kosten
dekkend!"
ZEEPBEL
Om terug te keren naar de ervaringen naar aanleiding van 'Romeo',
wat vond je van alle publiciteit rond jezelf en Johan?
"Ach, "vroeger moest ik me vaak vijf keer aan dezelfde personen
voorstellen. Nu zijn de rollen omgedraaid, komen allerlei mensen
spontaan op je af met 'hallo, Rita!' Ze blijft er heel nuchter onder. "Nu
sta ik in de schijnwerpers, morgen of misschien al vandaag iemand
anders. Wat dat betreft is het één grote zeepbel."
Een van de positieve kanten van het maken van 'Romeo" was, zo
meent ze, het opdoen van veel nieuwe ervaringen, behalve de kennis
making met de pers, ook de kennismaking met alle facetten van het
filmbedrijf, o.a. met verhuurders en exploitanten.
Was het vaak respectloze gepeuter in jullie privéleven niet hoogst
irriterend?
"Aanvankelijk had ik in het kontrakt met producent Frans Rasker
laten opnemen, dat niet vermeld zou worden dat het een autobiogra
fisch gegeven betrof, maar dat bleek niet vol te houden. Iedereen die
de film gezien had, vroeg of dit ons overkomen was. Bovendien is
mijn opzet geweest, toen ik de film maakte, erkenning te vinden voor
een verzwegen onderwerp en dan wordt het een beetje onzinnig om
zelf te gaan ontkennen."
"Ik heb me trouwens niet gerealiseerd hoeveel 'Romeo' - en niet
alleen bij mensen met soortgelijke ervaringen - zou losmaken. Ik was
zo intensief met de film bezig geweest, ik kende elk shot, elke scène
zo goed en het was zo zeer een film geworden over andere mensen,
dat ik zelf de emoties niet meer voelde bij het zien van de beelden".
Nog steeds krijgt Rita brieven van mensen, die hetzelfde hebben mee
gemaakt. En als dat haalbaar blijft, beantwoordt ze die persoonlijk.
REGIE-ASSISTENT OF REGIEASSISTENTE?
Moetje er als 'vrouw in het vak' een extra schepje bovenop doen?
Hebben mannen niet gauw de neiging om - met name als je klein en
tenger bent - je te behandelen op een manier van 'ach, goh...
"Zeker, maar daar komen ze wel achter als ze me leren kennenzegt
Rita lachend." Vroeger, toen ik nog bij de omroep werkte, die eigen
lijk heel conservatief is, kon ik me hierover ontzettend boos maken,
dat doe ik nu niet meer".
"Wel merk ik bij mezelf soms op, dat ik in gezelschap van mannen
de neiging voel me op de achtergrond te houden. Het gevolg van
eeuwenlange inprenting?"
"Zo heeft iedereen het altijd over de regie-assistente, terwijl er ook
mannen zijn die dit beroep uitoefenen. Dus heb ik besloten alle vak
genoten regie-assistent te noemen".
"Maar... waarom kiezen we in zulke gevallen dan toch voor de
mannelijke vorm van het woord?"
Iets voor alle 'vrouwen in het vak' om over na te denken?!
Annita Dekker
16