VAP-PERSVIEWING APRIL
Hoewel het aantal vertoonde programma's tijdens de persviewing
van 5 april jl. slechts vier betrof, waren ze stuk voor stuk de moeite
waard. Het zijn twee videoprodukties en twee films gemaakt door
leden van de Verenigde Audiovisuele Produktiebedrijven (VAP).
HEINZ
EFC Videoprodukties opende de rij met het corporate image video
programma "Heinz" in opdracht van de voedingsmiddelenfabrikant
met dezelfde naam. Tijdens het programma werpt de kijker een blik
achter de schermen en ziet wat er allemaal komt kijken vóór de pro-
dukten van Heinz in de winkel liggen. Het programma is bedoeld ter
kennismaking met het bedrijf en de organisatie Heinz en wordt ver
toond aan nieuwe en bestaande relaties en aan hun achterban.
Met opzet is gekozen voor een aanpak van heden en toekomst en is
de historie achterwege gelaten. "Heinz" is een programma dat aan
helderheid niets te wensen overlaat en dat Heinz als A-merk fabrikant
duidelijk naar voren laat komen.
Inmiddels hebben zo'n 2.000 medewerkers, inclusief hun gezinsle
den, het programma tijdens personeelsavonden gezien.
Het opname-materiaal is BVU SP, de produktiekosten voor dit 11 mi
nuten durende programma bedragen f 40.000,--. Het scenario is
van Marti Kootstra en Theo Prinsen, de laatste tekende eveneens
voorde regie.
EEN KOUDE DOUCHE
Hoe pak je een ingewikkeld en abstract onderwerp als pensioenrege
lingen zo aan dat het toch een te behappen, onderhoudend geheel
wordt? Voor dat probleem stond producent Leo Schepman Audio Vi-
suals toen hij gevraagd werd om een voorlichtingsprogramma te ma
ken voor het Bureau Voorlichting Verzekering van de Nederlandse
Vereniging voor Levensverzekeraars (NVL).
De bedoeling van het programma, dat een onderdeel vormt van lezin
gen over pensioenregelingen, is jonge ondernemers wijzen op het
belang van een goede pensioenregeling voor personeelsleden. Sce
narioschrijvers Peter Móricke en Leo Schepman kozen voor een ge
dramatiseerd verhaal met als titel "Een koude douche", waarin een
ondernemer wordt geconfronteerd met een sollicitant die informeert
naar een eventuele pensioenregeling. Die blijkt erom allerlei redenen
(geld, andere prioriteiten) niet te zijn.
Na een partijtje squash bespreekt de ondernemer de kwestie onder
de douche samen met een vriend, die hem niet weet te overreden. Tot
hij besluit de sollicitant in dienst te nemen en moet vernemen dat
deze voor een andere baan heeft gekozen. Met goed pensioen.
Het opname-materiaal van dit 8 minuten durende programma is Be-
tacam, de produktiekosten bedragen f 70.000,--. De regie was in
handen van Hans Scheepmaker.
SCHOUTEN WERKT BIJ SCHUITEMA
Schuitema Groothandel is onlangs gestart met een uitgebreide in
terne campagne die een bewustwordingsproces op gang moet bren
gen ten aanzien van de kwaliteit van het werken bij dit bedrijf. Daarbij
staat een positieve benadering van klanten en collega's centraal. Als
eye-opener dient de film "Schouten werkt bij Schuitema" van produ
cent Majoor Beishuizen, waarin op creatieve en kritische wijze het
werken bij Schuitema aan de kaak wordt gesteld.
Het programma kreeg de vorm van een musical waarin Tineke
Schouten alle 1.500 medewerkers van Schuitema speelt. Haartegen-
spelers zijn de anonieme stem van haar geweten en Clous van Me-
chelen die op humoristische wijze ook de muzikale ondersteuning
voor zijn rekening neemt. Aan het eind wordt Schuitema's directeur
opgevoerd die samen met Tineke op de rand van haar bed een jui
chend slotlied ten gehore brengt.
Scenario en regie zijn in handen van Michiel Beishuizen, die met dit
programma opnieuw heeft bewezen tot 'iets anders dan anders' in
staat te zijn.
De produktiekosten bedragen f 213.000,- voor een 20 minuten du
rende 16mmfilm.
GEEN ZORGEN, HET IS EEN VOLVO
Scenarioschrijver Henjo Guitjens van Toonder Studio's bedacht de
oplossing voor een drie-talen versie van een film over de veiligheid
van Volvo's uit de 400-serie. De spelers in "Geen zorgen, het is een
Volvo" zijn sprekende dummy's (op mensen lijkende poppen), die
botsproeven uitvoeren met Volvo's uit de 400-serie.
Het programma toont aan dat de veiligheid van inzittenden bij het
ontwikkelen van deze kleinere Volvo's voorop heeft gestaan. De doel
groep wordt gevormd door potentiële kopers, bezoekers aan de fa
briek in Bomen de vakpers.
De sprekende dummy's weten de kijker, desgewenst in alle talen, er
van te overtuigen dat de 400-serie net zo veilig is als andere Volvo's.
De door Peter Alsemgeest geregisseerde 35mm film wordt vertoond
in eigen presentatie-ruimten bij Volvo en op video aan de dealers ver
strekt.
De produktiekosten van deze 9 minuten durende film bedragen
f 195.000,—
José Henderikx
NIEUWE VAP-LEDEN
Op advies van de ballotagecommissie heeft het VAP-bestuur de vol
gende produktiebedrijven als nieuwe leden toegelaten:
BSO/Business Communications, Mevrouw C.M.Keulen, Postbus
8348, 3503 RH Utrecht, tel. 030-911911, fax 030-949010.
Case Communicatie Consulants, De Heer C.Morsch, Postbus 39,
3730 AA De Bilt, tel. 030-202824, fax 030-201084.
HCQ Audiovisuals, De Heer C.Quakkelaar, Postbus 40045, 8004 DA
Zwolle, tel. 05299-610.
Pum Rote Produkties, De Heer RRote, Huizerweg 25, 1261 AS
Blaricum, tel. 02153-16316, fax 02153-16332.
31