Ztmaah 'k (fedocfióe...
ONDERTITELING VAN 35- EN 16 MM PRODUCTIES
ONDERZOEK NAAR DE TOEPASBAARHEID VAN
BELANGRIJKE REGELINGEN VAN DE N.B.B.
JAARBOEK MEDIAGESCHIEDENIS
Bel voor meer informatie
of vraag ons informatieboekje aan.
Een groot aantal reglementen van de N.B.B, heeft betrekking op de
regeling van het onderling handelsverkeer. Een dergelijke regeling
is er om te voorkomen dat leden ten nadele van anderen hun belangen
op korte termijn laten prevaleren boven hun belangen op lange ter
mijn.
Een goede regeling van het handelsverkeer dient in grote trekken
overeen te komen met datgene dat tot stand zou komen in vrije onder
handelingen door niet kortzichtige partijen.
Regelingen omtrent het handelsverkeer hebben echter geen nut, als
niet de mogelijkheid bestaat deze af te dwingen. De mogelijkheid van
de N.B.B, om deze naleving af te dwingen berust op de exclusief ver
keersregeling. Hoewel de exclusief verkeersregeling ter discussie
zou kunnen worden gesteld, blijft een vestigingsregeling noodzake
lijk, in die zin dat een verbod van bepaalde vormen van misbruik van
economische macht wellicht de huidige vestigingsregeling zou
moeten vervangen, omdat de bestaande normen door zuiver eco
nomische oorzaken misschien niet meer te handhaven zijn.
Daarbij komt nog dat de regels van de N.B.B, eventueel moeten wor
den aangepast aan de regels van de E.G..
Om te bezien hoe regeling van het onderling handelsverkeer prak
tisch hanteerbaar blijft en wettelijk toepasbaar is, is aan de vakgroep
Mededingingstheorie van de Erasmus Universiteit verzocht een
economisch onderzoek naar de bedrijfstak uit te voeren, met behulp
waarvan bij zowel de nationale overheid, als bij de E.G. kan worden
bepleit dat regelingen met betrekking tot concurrentievervalsing
noodzakelijk zijn voor de continuïteit van ondernemingen in de be
drijfstak.
De vakgroep heeft dit onderzoek inmiddels ter hand genomen. Over
de resultaten hiervan zullen de leden van de N.B.B, te zijner tijd uitge
breid worden geïnformeerd.
Een uitgebreide uiteenzetting over deze problematiek kunt U lezen in
de nota "Herziening van de Statuten en Bondsreglementen" die eind
i/orig jaar aan alle leden is toegezonden.
ien zeer suksesvolle vaderlandse filmindustrie zou de Nederlandse
ïlmdagen overbodig maken.
Deel Twee
Het tweede Jaarboek Mediageschiedenis is verschenen. Er staan
vijf stevige artikelen in over de geschiedenis van de film in Neder
land, en bovendien vier artikelen over de ontwikkeling van radio
en televisie in Hilversum. De historici zijn in de archieven gedoken
en wat ze daar gevonden hebben, zal iedereen die belangstelling
heeft voor het verleden van het filmbedrijf, kunnen interesseren.
De bijdragen over film bestrijken een breed terrein.
Het Jaarboek opent met de geschiedenis van de Internationale
Eidophon NV. Deze onderneming wilde in 1932 films gaan produ
ceren met steun van enkele katholieke industriëlen, maar moest
al na korte tijd hiermee stoppen; uit de restanten is later Gofilex
BV verrezen.
Het tweede artikel gaat over Loet Barnstijn, de legendarische
filmdistributeur uit Den Haag die vóór de oorlog het toonbeeld is
geweest van innovatief ondernemerschap.
De derde bijdrage beschrijft hoe de Nederlandse regering in bal
lingschap tijdens de oorlog in Londen nog kans heeft gezien een
filmpolitiek te ontwikkelen.
Een vierde artikel analyseert een Nederlandse propagandafilm uit
de tijd van de Koude Oorlog.
Het vijfde artikel laat zien hoe de filmkeurders van de Katholieke
Film Centrale tussen 1945 en 1967 geworsteld hebben met het
begrip 'volwassenheid', een begrip dat voortdurend van inhoud
veranderde.
Jaarboek Mediageschiedenis 2 telt ruim 260 pagina's en bevat il
lustraties. Het is in de boekhandel te koop voor 29,90 (uitgeverij
SDU). Wie een abonnement neemt, krijgt het jaarlijks toegezon
den voor 25. Stort 25 op postgiro 5361857 t.n.v. Stichting
Mediageschiedenis te Amsterdam onder vermelding van 'Jaar
boek 2' en u ontvangt het thuis.
Op zaterdag 18 augustus jl. vond in Cinem'actueel te Bergen
op Zoom de prijsuitreiking plaats van de kleurwedstrijd van
"GREMLINS 2/OOK HONDEN GAAN NAAR DE HEMEL".
De twaalf prijswinnaars ontvingen vrijkaartjes, posters en
stickers van de betrokken films. De winnaars werden door
een medewerker van de Bergse Kabelkrant, die de publicitai
re ondersteuning van de wedstrijd verzorgde, op de foto
53