Bioscoop-advertising
Doorbraak kassa-automatisering
Uit de oude doos
heeft deze media-inzet wel het beoogde effect voor de bioscoop
bezoeker voor de individuele theater-exploitant?
Laten we voorop stellen, dat het publiek die een gemiddelde tv-
adverteerder bereikt, compleet afwijkend is van die mensen die in de
bioscoop komen. Een "vader en zoon" of "moeder en dochter"-relatie
zouden de 2 media genoemd kunnen worden. Waar tv ouder publiek
bereikt, is bioscoop jong en dynamisch.
Denken we. Want is bioscoop eigenlijk wel zo flitsend? Op het doek
ja, maar als je ziet wat bioscoop voor middelen inzet om hun
doelgroep te bereiken, dan zet ik - op persoonlijke titel - toch soms
wel wat vraagtekens. Onderstaand een korte uitleg.
De televisie-inzet is logisch, vermits goed geselecteerd op jongeren
programma's en efficiënt ingekocht. De exposure van tv: beeld in
combinatie met geluid trekt de meeste parallellen met bioscoop en
kan dus de boodschap goed overbrengen.
Dagbladen, waarvan bekend is dat de jeugd die in steeds mindere
mate leest, ondanks de marketinginspanningen van de dagblad
exploitant, wordt door de theaters in hevige mate ingezet. Als je een
keertje bij de kassa van een bioscoop gaat staan en kijkt naat de
betalende bezoekers: zijn dat nou krantenlezers? Neen, dat is die
verdomd moeilijk te bereiken groep 15-24 jarigen!
Radio is daarvoor een goede mediakeuze, maar dat zal bij de
individuele, lokaal opererende theaterexploitanten niet echt wat
bijdragen. Buitenreclame in zijn gemeente en vlak bij zijn bioscoop
geeft herkenning en een sterke support aan de tv-boodschappen.
Tot zover is er niets nieuws onder de zon. Maar waarom, als er in dit
land al zo lang bekend is dat
a. de bezoekfrequentie zo afgrijselijk laag ligt t.o.v. de ons omrin
gende landen
b. de doelgroep op zich best bekend is doet de gezamelijke industrie
nu niets aan letterlijke klantenbinding?
Een aantal suggesties, waarbij ik me als consument opstel:
1ik wil een jaarabonnement voor 25 bezoeken aan 1 theater, en ik
wil zelf bepalen wanneer en met hoeveel mensen ik ga.
2. ik wil wekelijks geïnformeerd worden over de films die er bij mij in
de buurt draaien. Een kopie van de filmtrailer van 1 theater), moet
toch kunnen?
3. mag ik dan gelijk horen wat er de komende tijd verwacht wordt?
4. als ik naar de bioscoop ga, waarom kan ik dan pas de volgende dag
mijzelf informeren over de produkten die ik daar gezien heb? Ik wil
graag meer dingen weten. Want ik ben jong, nieuwsgierig en
bereid van merk te wisselen.
Kortom, -nu weer als planner- die doelgroep is
perfekt te benaderen via 't medium het
bioscooptheater, waar "toevallig" ook nog films
draaien. Maar de exploitanten moeten wel wat
gaan doen aan een stukje echte klantenbinding,
want hun klant komt al zo weinig - misschien
omdat hij zoveel alternatieven al krijgt aange
boden. Die klantenbinding is immers in het
belang van bioscoopexploitant, filmverhuurder,
adverteerder en: de jonge consument zelf heeft
er bepaald geen hekel aan....
Jacques Koster is media-director van Universal Media b. v. en manager van de
nevenvestiging Arnhem.
Universal beheert de reklame budgetten vano.m. Camel, Coca Cola, Dommelsch Bier
en Smirnoff.
Vlak voor het ter perse gaan van deze editie van FILM is er door 2
grote bioscoop-exploitanten een belangrijke beslissing genomen
m.b.t. de automatisering van de kaartverkoop.
Zowel Jogchem's Theaters B.V. als AF Wolff B.V. hebben gekozen
voor, in principe alle complexen, de TAS-software van Duware welke
op Compaq-netwerken geïnstalleerd zal worden.
Deze beslissing is zeer goed overwogen. Bij Wolff zijn zelfs alle 4 de
bestaande software-systemen getest en Duware bleek duidelijk de
beste software te leveren bij een zeer acceptabele prijsstelling.
Ook bij de 2 andere grote exploitanten Cannon en Minerva staan
inmiddels dezelfde configuraties alsmede bij enige zelfstandige
bioscopen als Alhambra Enschede en Alhambra Vlissingen.
Zoals reeds eerder gemeld zal Cinescope het onderhoud van deze
systemen op zich nemen alsmede de levering van tickets e.d.