schoonmaakbedrijf
biedt U graag
de helpende hand
IN HET HOL VAN DE LEEUW door Hans Beerekamp
"cc
5
On
De laatste keer dat ik de nieuwjaarsborrel van het Nederlands filmbedrijf
bezocht ondernamen daar een koene ridder en een in hoog aanzien staan
de bankier gezamenlijk pogingen om de Cinetone Studio's nieuw leven in
te blazen. Kunt U zelf nagaan hoe lang dat geleden is. Toch ben ik geen
geheelonthouder geworden en zou graag nog eens met de leden van
NBB, NBF en GNS het glas heffen op een voorspoedig filmjaar. Ook een
uitnodiging voor de naar verluidt stijlvolle bijeenkomsten in het werk
manspaleis van Abraham Tuschinski heb ik steeds tijdig en in goede orde
ontvangen.
U kunt mij misschien missen als kiespijn, evenals al mijn collega-muskie
ten van de filmpers, die er de afgelopen jaren verstek hebben laten gaan.
Maar laat ik desondanks eens uitleggen waarom wij (en een handvol ar-
tistiekerige neefjes en nichtjes uit uw eigen familie) zo onbeleefd zijn U
geen gelukkig nieuwjaar meer te wensen.
Als iets een paar jaar achter elkaar op dezelfde manier gebeurt in de
Nederlandse filmwereld, dan heet het al snel een traditie. De traditie wil
dus dat sinds die legendarische bijeenkomst in Cinetone de
Nieuwjaarsborrel in de laatste week van januari geschonken wordt. Een
net iets oudere traditie laat in dezelfde periode het Filmfestival Rotterdam
plaats grijpen. Met andere woorden, ik werk dan dus elders, want mijn
baas en ik vinden dat festival belangrijker dan uw receptie.
Ik heb er lang over nagedacht hoe het mogelijk is dat de vaderlandse
filmnijverheid juist tijdens het belangrijkste filmfestival van Nederland op
een andere plaats naar buiten treedt. Er zijn verschillende verklaringen
denkbaar.
Het kan natuurlijk zijn dat de besturen van NBB, GNS en NBF niet weten
wanneer het Filmfestival Rotterdam op de kalender staat. De afwezigheid
van hun leden (enkele notoire uitzonderingen daargelaten) in de omge
ving van de Kruiskade wijst daar mogelijk ook op. Maar voor zover publi-
katies in dagbladen dat al niet voor elkaar gekregen hebben, zouden dan
misschien toch het Bondsbureau dat de persvoorstellingen coördineert,
de directie van Cannon Theaters of de distributeurs die hun films voor
een première op het festival ter beschikking stellen die informatie hebben
kunnen doorgeven.
Na het verwerpen van deze hypothese, kwam een vileine gedachte bij me
op. Misschien weten de gastheren van de nieuwjaarsreceptie wel heel
goed dat die samenvalt met het festival, maar willen ze juist een demon
stratieve daad stellen. Dat gedoe in Rotterdam waar anderhalve man en
een paardekop zich blind staren op obscure kunstfilms is natuurlijk geen
partij voor de glorieuze situatie, waarin het Nederlandse bioscoop-, distri
butie- en produktiebedrijf zich thans bevindt. Een ieder moet maar kiezen
of hij bij de padvinderij wil of zich wil laven aan een vleugje echte
glamour. Een blik op de bezoekcijfers van het Rotterdamse festival en die
aan de bioscopen in Amsterdam in dezelfde periode (en dan hebben we
het nog niet eens over Nederlandse films, want die waren op dat moment
even niet beschikbaar), zou deze redenering zo gruwelijk afstraffen, dat ik
er maar weer gauw van afgestapt ben.
De meest waarschijnlijke verklaring is, zoals zo vaak in zaken die NBB,
NBF en GNS betreffen, dat er helemaal niet nagedacht is. In Cannes gaat
het net zo: wie het grootste deel van zijn vrije tijd op het strandterras "Des
Sports" (traditie, ontstaan doordat je er ooit Nederlands kon spreken te
gen de bediening) doorbrengt, weet heus wel dat daarboven ergens de
rest van de wereld elkaar ontmoet. Maar waarom zou je je ook in dat ge
woel begeven? Hier zijn we toch onder elkaar, iedereen is er en heeft als
het even kan zijn vrouw ook meegenomen. De borrel van Holland Film
Promotion is een succes als meer dan tien procent van de aanwezigen
geen Nederlands spreekt. Erg veel groter zou dat contingent nu ook weer
niet moeten worden; ik heb al eens horen klagen over de ontwikkeling dat
je op "de Hollandse dag" tegenwoordig steeds minder bekende gezichten
ziet.
In Cannes wordt tenminste nog de schijn opgehouden dat die bijeen
komst met haring, kaas en jenever deel uitmaakt van een internationaal
evenement. Misschien zou de feestcommissie van het filmministerie van
Binnenlandse Zaken moeten overwegen volgend jaar in januari de
Euromast af te huren. Of op z'n minst eens kennis gaan maken met de
nieuwe directeur van het Filmfestival Rotterdam. Hij heet Emile Fallaux en
spreekt, in tegenstelling tot wat zijn naam doet vermoeden, heel goed
Nederlands.
dagelijks onderhoud
periodiek onderhoud
glazenwasserij
tapijtreiniging
diepreiniging van sanitair
linnenservice/wassen
wassen van bedrijfskleding
inloopmatten-service
reiniging van containers
het leveren van
kantinebenodigdheden
leveren en verzorgen van
toiletaccessoires
LU
h-
cc
LU
LL
LL
O
LU
O LO
Z "'T
Ml CO
IJV
583
-i ti-
CQ
—3
LL Z
LU O
ATI
LEF
2 LU
CC h
0
LL
Z
CC
0
0
Via dit medium nemen wij de vrijheid U enige
informatie te geven omtrent uitbesteding van
schoonmaakwerkzaamheden.
Het uitbesteden van oneigenlijke bedrijfstaken
staat momenteel in het middelpunt van de
belangstelling.
Steeds meer aktiviteiten worden aan
gespecialiseerde bedrijven uitbesteed die dit werk
efficiënter en dus goedkoper kunnen realiseren.
Wij van Schoonmaakbedrijf De Maasstad zijn zo'n
gespecialiseerd bedrijf.
De praktijk leert dat uitbesteding aan
Schoonmaakbedrijf De Maasstad een besparing
van ca. 15% oplevert.
Praktische voordelen zijn o.a.:
voortdurende controle door De Maasstad op
het schoonmaakwerk;
apparatuur en schoonmaakmiddelen zijn bij de
prijs inbegrepen;
vervanging van personeel bij ziekte en verlof;
eventuele overname van personeel;
maandelijks werkbespreking.
Wij zijn nog 'n jong maar dynamisch bedrijf en
zouden ook voor u\graag de helpende hand willen
zijn!