Vrouwen in het Vak: FRANCA PELSTER "Dit werk doe ik het allerliefst" Voor deze editie had FILM een gesprek met 'vrouw in het vak' Franca Pelster, filmagent en vice-president van Euro Aim. We brachten een bezoek aan Franca Pelster Films, waarvan het hoofdkantoor gevestigd is in Zwitserland. De Nederlandse vesti ging is echter heel wat dichter bij huis, en wel in het schilderachti ge Naarden-Vesting. Onder het wakend oog van haar beide reusachtige Ierse wolfshon den en af en toe onderbroken door een paar maanden oude 'hon- dekleuter', vertelt Franca over haar werkzaamheden in het filmbe drijf, die ze al jaren met hart en ziel verricht. MET EEN NEDERLANDSE FILM ONDER JE ARM OP PAD Zoals velen van haar vakgenoten kwam ook Franca Pelster bij toe val met het filmbedrijf in aanraking om - met door de jaren heen verkregen ervaring, inzicht, kontakten én hard werken - haar loop baan binnen dit bedrijf te vervolgen. "Mijn eerste, inmiddels overleden echtgenoot Ed Pelster", zo ver telt ze, "kwam uit een, in de filmwereld bekende familie. Ed's vader was één der oprichters van de Filmliga, hij zelf geluidstechnicus bij Bert Haanstra. Er werd vanzelfsprekend veel over film gepraat, maar ik wist er weinig of niets vanaf." De huwelijksreis van Franca en Ed was naar een opname-sessie in een Londense geluidsstudio. Tijdens dat verblijf in Londen werd Franca gevraagd als geluidsassistente te fungeren. Ze deed het met veel plezier en blijkbaar zó goed, dat de regisseur haar vroeg de - niet zo soepel verlopende - produktie over te nemen. Franca: "Ik had op dat gebied geen enkele ervaring, maar ik dacht: waarom zou ik het niet proberen? Ook nu heb ik nog steeds profijt van de kennis die ik toen en de daaropvolgende jaren heb opge daan. Het is een prima ondergrond. Ik ben op de hoogte van de technische problemen die zich bij een produktie eventueel kunnen voordoen, omdat ik aan de basis begonnen ben." Terug in Nederland begon Franca samen met haar echtgenoot een geluidsstudio. Ook na het overlijden van Ed Pelster zette zij de studiowerkzaamheden voort in combinatie met de functie van managing director van de tv-tak bij Strengholt. Ze hield zich voor namelijk bezig met de tv-verkoop van Amerikaans produkt. De combinatie van een eigen studio en de werkzaamheden bij Strengholt bleek, zo vertelt ze, op den duur te zwaar, tenminste als je gezond wilt blijven. En omdat de studio haar toch zeer na aan het hart lag, besloot Franca uiteindelijk alle energie daarop te concentreren. Franca: "Inmiddels had ik natuurlijk veel kontakten gelegd binnen het filmbedrijf, zowel in binnen- als buitenland. Steeds vaker kreeg ik het verzoek van Nederlandse producenten om hun film in het buitenland op de marktte brengen. Het was aanvankelijk wel even wennen om met een Nederlandse film onder je arm in plaats van Amerikaanse tv-shows op pad te gaan. Maar het was een uitdaging en op den duur werd het ook gemakkelijker, omdat je een imago opbouwt. Als ik nu met bij voorbeeld een Italiaanse film zou aankomen, zouden mijn klanten denken: Wat is ze nou aan 't doen?!" In 1982 besloot Franca zich uitsluitend toe te leggen op de ver koop van de Nederlandse film aan het buitenland. Die verkoop be treft voornamelijk tv-verkoop. Waarom is de verkoop hoofdzakelijk gericht op tv-stations over de gehele wereld en niet op distributeurs? Franca: "De mogelijkheden voor de Nederlandse film in buiten landse bioscopen zijn minimaal. Enkele uitzonderingen daargela ten, zoals 'Schatjes' of 'De Lift', zijn Nederlandse films geen enter tainment voor een groot publiek en dat maakt ze - commercieel gezien - niet interessant. Een tv-station kan hoogstens kijkers kwijt raken, een bioscoop geld, dat is het grote verschil. Bovendien hebben Nederlandse films vaak ook nog de extra han dicap dat cast en crew onbekend zijn. Overigens is het nog wel zo dat een producent zeer verguld is, als zijn film in een buitenlandse bioscoop vertoond wordt, al is het nog zo ver weg en brengt het nauwelijks iets op." Welke criteria hanteer je bij het samenstellen van je catalogus? Franca: "Ik verkoop in alle genres alleen die films die ik zélf goed vind. Intelligent gemaakte films zonder een commercieel image. Om duidelijk te maken wat ik bedoel: ik zet graag mijn tanden in speelfilms als Mijn vader woont in Rio' en 'Han de Wit' of een korte film als Spelen of sterven', maar wijs bijvoorbeeld 'Wilde Harten' af. De meeste klanten gaan op mijn opinie af, omdat ze uit ervaring weten welke soort films ik verkoop. Je persoonlijke reputatie en het vertrouwen dat de klant in je heeft, zijn van het grootste be lang in dit vak. Ik gebruik dan ook geen Amerikaanse verkoopme thoden. Ik probeer mijn klanten geen film door de strot te duwen; Geen koppelverkoop en niet financieel overvragen. Dergelijke me thoden zijn alleen voordelig op de korte termijn. Van mijn vaste klanten weet ik precies welke films ze zoeken, hoe hun programmering is, enzovoort. Bij inkopers, die ik nog niet ken, probeer ik deze facetten zoveel mogelijk van tevoren af te tas ten. Een tweede criterium is dat ik uitsluitend zaken doe met mensen die ik aardig vind. Ik moet gewoon van de producent op aan kun nen. Zijn steun in de rug is onmisbaar. Heb je die niet, dan wor den ergernis en stress veel te groot. Dat is één van de dingen die ik in de loop van de jaren geleerd heb." Dat de Franca's werkwijze het beoogde doel bereikt, blijkt wel uit het volgende citaat, afkomstig uit Television Week, april 1990: The significant runners-up in sales and marketing - the compa- nies that scored first or second with buyers in three or more diffe rent countries - were Great Britain's Channel 4 and Franca Pelster Films of Switserland." Een resultaat om trots op te zijn! 15

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1991 | | pagina 15