Bioscoop-, theater-, schouwburg
en congresmeubilair
CDGDOZEGM
MEER WETEN?
EURO MM
Franca combineert de werkzaamheden voor haar eigen bedrijf met
het vice-presidentschap van Euro Aim, haar grote hobby.
Euro Aim is onderdeel van het Media Programma, dat erop ge
richt is de audiovisuele industrie binnen de Europese Gemeen
schap te bevorderen.
Euro Aim staat voor 'European Organisation tor an Audiovisual
Independent Market'.
Franca: "Euro Aim heeft in tegenstelling tot andere onderdelen van
het Media Programma, zoals bijvoorbeeld EFDO, een zuiver
dienstverlenende functie en verstrekt geen subsidies of leningen.
Vele producenten hebben grote problemen hun produkt te verko
pen. Euro Aim beoogt producenten en kopers bij elkaar te bren
gen, vormt een schakel tussen beiden. Daarover zo meer.
Bovendien stelt Euro Aim zich tot doel de onafhankelijke produ
centen van de Europese Gemeenschap bekend te maken met 'de
andere kant', d.w.z. de video-, tv-, en bioscoopwereld. Die andere
kant is zó ingewikkeld, dat een producent puur door gebrek aan
de juiste kennis het schip in kan gaan.
In dit opzicht zou je het programma kunnen zien als een school,
waar men zich op de hoogte kan stellen van zaken als: hoe pre
senteer ik mijn programma's, hoe voer ik onderhandelingen, hoe
sluit ik een kontrakt af, welke prijs kan ik vragen enz. De produ
centen krijgen daarbij begeleiding van Euro Aim consultanten. Dit
aspect van de dienstverlening beperkt zich niet tot de beurzen.
Het gehele jaar door kunnen producenten een beroep doen op
deze consultanten, waarvan ik er een ben.
Bovendien heeft Euro Aim in ieder land van de Gemeenschap en
in de aangesloten landen buiten de E.E.G. (Zwitserland, Finland
enz.) minimaal één kontaktpersoon, de zgn. 'Antennes', die infor
matie over de aktviteiten verstrekken. Ik doe dat voor Nederland."
"Om terug te komen op de schakelfunctie van Euro Aim", zo ver
volgt Franca,we zijn op de grote markten zoals Mipcom en MIP-
tv aanwezig met een stand - dat is dan meteen ook de grootste
stand in het gebouw - waar producenten en kopers alle faciliteiten
geboden worden om tot een transactie te komen.
Zo beschikt Euro Aim over een databank van zelfstandige produk-
ties met alle informatie daarover, die geraadpleegd kan worden
door kopers en is er een databank voor co-produkties, waarin het
profiel van produktiemaatschappijen en zelfstandige producenten
is opgeslagen."
Jaarlijks terugkerend hoogtepunt in het streven om kopers en
producenten met elkaar in kontakt te brengen zijn de Donostia
Screenings in San Sebastian. Voor die gelegenheid wordt een be
perkt aantal kopers geselecteerd en uitgenodigd, hetgeen een zeer
suksesvolle aktiviteit van Euro Aim is gebleken. Bovendien zal in
november van dit jaar zal een nieuwe markt worden georgani
seerd, erop toegespitst een brug te slaan tussen co-producenten
en financiers. Daarover zal via Euro Aim in het voorjaar meer in
formatie worden verstrekt.
Hoe bepaal je of door de aktiviteiten van Euro Aim de verkoopre
sultaten werkelijk zijn gestegen de laatste jaren? Het is een feit dat
gegevens over verkoop en verkoopbedragen in nevelen gehuld
zijn, zodat het moeilijk blijft een goed beeld daarvan te vormen.
Franca: "Als produkties tot stand zijn gekomen met financiële
steun van het Media Programma of zoals in Nederland met subsi
die van de filmfondsen, zijn er gegevens bekend over verkoop
naar het buitenland. Bovendien stuurt Euro Aim na afloop van ie
dere markt een zeer discreet opgesteld vragenformulier naar de
producenten die de stand bezocht hebben. Je kunt alleen maar
hopen dat die formulieren ook inderdaad geretourneerd worden
als er verkoop heeft plaatsgevonden als tegenprestatie voor de
door Euro Aim geboden diensten.
Natuurlijk krijg je op deze wijze geen 100% zuiver beeld, maar
duidelijk is wel dat de verkoop enorm gestegen is.
NIJLPAARDEN
Terug naar je functioneren als 'vrouw in het vak'.
Ondervind je als vrouw extra moeilijkheden in deze sector van het
filmbedrijf?
Franca: "Er zijn juist in dit vak veel vrouwen in hogere posities en
doorgaans zijn ze zeer capabel. Het is trouwens een feit, dat in
praktisch geen enkel beroep 'omhooggevallen' vrouwen werk
zaam zijn. Zij hebben hard moeten knokken en kennis van zaken,
moeten tonen om een goede positie te bereiken. En dat kan je van
mannen niet altijd zeggen.
Ik vind vrouwen prima partners om mee te onderhandelen. Ze wil
len de zaken snel regelen. Net als ik hebben de meesten er een he
kel aan om over geld te praten. Het moet gebeuren, maar wel zo
snel en zo redelijk mogelijk. Bij mannen lijkt het wel eens of zij
hun belangrijkheid ontlenen aan de lengte van de onderhandelin
gen!
inmiddels ben ik geen onbekende meer in dit vak en sinds 1988
aktief in Euro Aim, waardoor je een zekere reputatie opbouwt. En
dan blijkt ineens dat zelfs de mannen in driedelig grijs, die jaren
lang op dezelfde positie zitten en waar je niet langs kunt - de 'nijl
paarden', zoals ik ze noem - zich anders gaan opstellen."
Ondanks haar soms wat al te drukbezette leven zou Franca geen
ander beroep willen hebben. Natuurlijk kan het wel eens te gek
worden, hoe leuk je je werk ook vindt. Dan duikt het verlangen op
naar een hutje op de hei zonder telefoon en zonder fax.
"Op zulke momenten", zegt ze, "denk ik, zal ik maar een honden
pension beginnen! Maar tegelijkertijd weet ik, dat ik daarin uitein
delijk geen voldoening zou vinden. Ik heb ook nooit langer dan
dertig seconden serieus nagedacht over een andere baan.
Het werken met zoveel verschillende mensen vind ik heerlijk! En
dat gekoppeld aan het medium film is wat ik het allerliefst doe!"
Annita Dekker
Showroom, verkoop en informatiecentrum
Bemuurde Weerd O.Z. 10, 3514 AN Utrecht
Telefoon 030 - 730666 718448 717213
16