Bioscoop-, theater-, schouwburg en congresmeubilair CDGDOZEGM MEER WETEN? EURO MM Franca combineert de werkzaamheden voor haar eigen bedrijf met het vice-presidentschap van Euro Aim, haar grote hobby. Euro Aim is onderdeel van het Media Programma, dat erop ge richt is de audiovisuele industrie binnen de Europese Gemeen schap te bevorderen. Euro Aim staat voor 'European Organisation tor an Audiovisual Independent Market'. Franca: "Euro Aim heeft in tegenstelling tot andere onderdelen van het Media Programma, zoals bijvoorbeeld EFDO, een zuiver dienstverlenende functie en verstrekt geen subsidies of leningen. Vele producenten hebben grote problemen hun produkt te verko pen. Euro Aim beoogt producenten en kopers bij elkaar te bren gen, vormt een schakel tussen beiden. Daarover zo meer. Bovendien stelt Euro Aim zich tot doel de onafhankelijke produ centen van de Europese Gemeenschap bekend te maken met 'de andere kant', d.w.z. de video-, tv-, en bioscoopwereld. Die andere kant is zó ingewikkeld, dat een producent puur door gebrek aan de juiste kennis het schip in kan gaan. In dit opzicht zou je het programma kunnen zien als een school, waar men zich op de hoogte kan stellen van zaken als: hoe pre senteer ik mijn programma's, hoe voer ik onderhandelingen, hoe sluit ik een kontrakt af, welke prijs kan ik vragen enz. De produ centen krijgen daarbij begeleiding van Euro Aim consultanten. Dit aspect van de dienstverlening beperkt zich niet tot de beurzen. Het gehele jaar door kunnen producenten een beroep doen op deze consultanten, waarvan ik er een ben. Bovendien heeft Euro Aim in ieder land van de Gemeenschap en in de aangesloten landen buiten de E.E.G. (Zwitserland, Finland enz.) minimaal één kontaktpersoon, de zgn. 'Antennes', die infor matie over de aktviteiten verstrekken. Ik doe dat voor Nederland." "Om terug te komen op de schakelfunctie van Euro Aim", zo ver volgt Franca,we zijn op de grote markten zoals Mipcom en MIP- tv aanwezig met een stand - dat is dan meteen ook de grootste stand in het gebouw - waar producenten en kopers alle faciliteiten geboden worden om tot een transactie te komen. Zo beschikt Euro Aim over een databank van zelfstandige produk- ties met alle informatie daarover, die geraadpleegd kan worden door kopers en is er een databank voor co-produkties, waarin het profiel van produktiemaatschappijen en zelfstandige producenten is opgeslagen." Jaarlijks terugkerend hoogtepunt in het streven om kopers en producenten met elkaar in kontakt te brengen zijn de Donostia Screenings in San Sebastian. Voor die gelegenheid wordt een be perkt aantal kopers geselecteerd en uitgenodigd, hetgeen een zeer suksesvolle aktiviteit van Euro Aim is gebleken. Bovendien zal in november van dit jaar zal een nieuwe markt worden georgani seerd, erop toegespitst een brug te slaan tussen co-producenten en financiers. Daarover zal via Euro Aim in het voorjaar meer in formatie worden verstrekt. Hoe bepaal je of door de aktiviteiten van Euro Aim de verkoopre sultaten werkelijk zijn gestegen de laatste jaren? Het is een feit dat gegevens over verkoop en verkoopbedragen in nevelen gehuld zijn, zodat het moeilijk blijft een goed beeld daarvan te vormen. Franca: "Als produkties tot stand zijn gekomen met financiële steun van het Media Programma of zoals in Nederland met subsi die van de filmfondsen, zijn er gegevens bekend over verkoop naar het buitenland. Bovendien stuurt Euro Aim na afloop van ie dere markt een zeer discreet opgesteld vragenformulier naar de producenten die de stand bezocht hebben. Je kunt alleen maar hopen dat die formulieren ook inderdaad geretourneerd worden als er verkoop heeft plaatsgevonden als tegenprestatie voor de door Euro Aim geboden diensten. Natuurlijk krijg je op deze wijze geen 100% zuiver beeld, maar duidelijk is wel dat de verkoop enorm gestegen is. NIJLPAARDEN Terug naar je functioneren als 'vrouw in het vak'. Ondervind je als vrouw extra moeilijkheden in deze sector van het filmbedrijf? Franca: "Er zijn juist in dit vak veel vrouwen in hogere posities en doorgaans zijn ze zeer capabel. Het is trouwens een feit, dat in praktisch geen enkel beroep 'omhooggevallen' vrouwen werk zaam zijn. Zij hebben hard moeten knokken en kennis van zaken, moeten tonen om een goede positie te bereiken. En dat kan je van mannen niet altijd zeggen. Ik vind vrouwen prima partners om mee te onderhandelen. Ze wil len de zaken snel regelen. Net als ik hebben de meesten er een he kel aan om over geld te praten. Het moet gebeuren, maar wel zo snel en zo redelijk mogelijk. Bij mannen lijkt het wel eens of zij hun belangrijkheid ontlenen aan de lengte van de onderhandelin gen! inmiddels ben ik geen onbekende meer in dit vak en sinds 1988 aktief in Euro Aim, waardoor je een zekere reputatie opbouwt. En dan blijkt ineens dat zelfs de mannen in driedelig grijs, die jaren lang op dezelfde positie zitten en waar je niet langs kunt - de 'nijl paarden', zoals ik ze noem - zich anders gaan opstellen." Ondanks haar soms wat al te drukbezette leven zou Franca geen ander beroep willen hebben. Natuurlijk kan het wel eens te gek worden, hoe leuk je je werk ook vindt. Dan duikt het verlangen op naar een hutje op de hei zonder telefoon en zonder fax. "Op zulke momenten", zegt ze, "denk ik, zal ik maar een honden pension beginnen! Maar tegelijkertijd weet ik, dat ik daarin uitein delijk geen voldoening zou vinden. Ik heb ook nooit langer dan dertig seconden serieus nagedacht over een andere baan. Het werken met zoveel verschillende mensen vind ik heerlijk! En dat gekoppeld aan het medium film is wat ik het allerliefst doe!" Annita Dekker Showroom, verkoop en informatiecentrum Bemuurde Weerd O.Z. 10, 3514 AN Utrecht Telefoon 030 - 730666 718448 717213 16

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1991 | | pagina 16