MEEVALLERS Ml MEEVALLER Re-issues Het was in de filmverhuur niet ongebruikelijk grote suksesfilms na enkele jaren opnieuw uit te brengen. Meestal door dezelfde film verhuurder, maar soms ook door een andere, die verwachtte met zo'n film alsnog goede zaken te kunnen doen. In het ene geval lukte dat wel, maar in vele andere gevallen helemaal niet. Klassieke voorbeelden van films, die in elke hervertoning vrijwel even suksesvol waren als in de eerste roulatie, zijn o.a. "High Noon", "The hunchback of Notre Dame" (De klokkeluider van de Notre Dame) en "King Kong" uit 1933. "High Noon" was een United Artists-film uit 1952 en werd met groot sukses door Nova Film uitgebracht in Nederland. De regie was in handen van Fred Zinneman en in de hoofdrollen schitter den Gary Cooper en Grace Kelly. "High Noon" was het debuut van Lee van Cleef, die jaren later naast o.a. Clint Eastwood en Terence Hill tot de belangrijkste western-sterren zou behoren. In 1963 kon Centrafilm de re-issue rechten bemachtigen. Ook de hervertoning werd een commercieel sukses. "King Kong" en "The hunchback of Notre Dame" waren RKO-films. De eerste behoorde vóór 1940 eigenlijk al tot de klassiekers, en ook The Hunchback, uitgebracht in 1939, had over belangstelling van het bioscooppubliek niet te klagen, niet op de laatste plaats door de magistrale rol van Charles Laughton. Met RKO Pictures ging het in de periode na 1950 bergafwaarts. Nadat de moedermaatschappij was overgenomen en in feite geli quideerd, ging het Nederlandse filiaal nog enkele jaren door. Intussen was in Frankrijk in 1956 een nieuwe versie van The Hunchback gemaakt, "Notre Dame de Paris", met in de hoofdrollen twee topacteurs van dat moment Gina Lollobrigida en Anthony Quinn. Het was een voor die tijd zeer kostbare produktie en de ga rantie, die Centrafilm betaalde, was vermoedelijk één der hoogste uit die jaren. De première stond gebookt voor de zomervakantie 1957, gelijktijdig in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam. Maar wat gebeurde er: de 'oude klokkeluider' werd een week of vier voor de premièredatum in dezelfde steden ingezet. Het betekende weliswaar niet de ondergang van "Notre Dame de Paris", daar was de film te goed voor en de hoofdrolspelers te populair, maar de resultaten werden vanzelfsprekend negatief beïnvloed. Het Nederlandse filiaal van RKO Pictures verdween enige maan den later. Omstreeks 1965 kwam er uit Zwitserland een rondschrijven van een onbekende firma, waarin de rechten van alle RKO-films wer den aangeboden. Centrafilm kontakteerde samen met Eurofilm een aantal korte films, voornamelijk kluchten, die als voorpro gramma altijd erg in trek waren. De aangeboden hoofdfilms waren uit de tijd', meenden wij. Eurofilm echter zag wel iets in een drie tal films nl. "The naked and the dead", de "King Kong" uit 1933 en "The hunchback of Notre Dame". De totale royalty voor de drie films was samen minder dan in die jaren als garantie voor een matige, nieuwe film moest worden betaald. De hervertoningen werden een doorslaand sukses met als absolute topper opnieuw... "The hunchback of Notre Dame"! Na de fusie tussen Centrafilm en Eurofilm werden de films nog maals in hervertoning gebracht en - het wordt vervelend zo lang zamerhand - weer volgde prolongatie op prolongatie. "King Kong" en "The hunchback of Notre Dame" zijn, meen ik, nog in roulatie op 16mm. en voor de echte filmliefhebber zijn ze nog steeds de moeite waard zijn! MISSER Sukses niet gegarandeerd Het tegenovergestelde van suksesvolle re-issues was echter vaker het geval. De beroemde opera "Porgy and Bess" uit 1959 is een voorbeeld hiervan. In de eerste roulatie was de film een kassuk- ses. Onder regie van Otto Preminger speelden Sidney Poitier, Dorothy Danbridge en Sammy Davis Jr. de hoofdrollen. Vooral Sammy Davis Jr. stal de show als 'Sportin' Life'. Ook de schitte rende muziek van George Gershwin met beroemd geworden songs als 'It ain't necessarily so' en 'I got plenty of nothing', droeg natuurlijk bij tot het grote sukses. Wanneer zo'n film dan na jaren op de vrije markt beschikbaar komt, is het verleidelijk deze te kontakteren. Enerzijds wordt ge speculeerd op een nieuw sukses, anderzijds dient een dergelijke film als visitekaartje voor het betreffende verhuurkantoor, ter op vijzeling van haar imago. Eurofilm bracht "Porgy and Bess" opnieuw uit in 1974. Het werd een geweldige flop! De tijd was blijkbaar toen al zo veranderd, dat er voor dit genre films geen belangstelling meer bestond. Een nog opmerkelijker geval was dat met de film "08/15 - de ka zerne". De boekenserie van Hans-Helmuth Kirst was ook in Nederland een besteller geworden. In 1956 werd het eerste deel "08/15 - de kazerne" verfilmd. Onder regie van Paul May speelde Joachim Fuchsberger de rol van soldaat Asch. Peter Carstens, O.E. Hasse en Hans-Christiaan Blech hadden eveneens belangrijke rollen. Hoewel de film kwalitatief beslist niet zo hoog scoorde, werd het een wereldsukses. Het tweede deel "08/15 - de oorlog", waarin soldaat Asch is inge zet aan het front bij Stalingrad, volgde al snel en deed in sukses niet onder voor deel 1. Ook deel 3, waarin soldaat Asch het einde van de oorlog beleeft en weer naar huis terugkeert, was - iets minder dan de eerste delen - een zeer grote zaak! Men kan gerust stellen dat elke volwassen Nederlander in die periode of één van de boeken had gelezen of één van de films had gezien. Toen Euro-Centrafilm in 1973 dan ook de drie delen aangeboden kreeg, werd niet lang getwijfeld. Hoge investeringen waren niet nodig; de kondities waren 50%-50% zonder garantie. Er moesten dus alleen kopiekosten worden gemaakt. We gingen ervan uit dat met deze re-issue een aardige, zo niet goede zaak gedaan zou kunnen worden. Maar dat viel knap tegen! Er bleek voor de film praktisch geen be langstelling meer te bestaan. Het grote sukses van "08/15"-serie moet dan ook gelegen hebben in het feit dat de oorlogsgeneratie zich kon amuseren met het belachelijk maken van het Duitse mili taire systeem, maar dat jongeren daarvoor volstrekt geen belang stelling hadden. Bij een re-issue van een in eerste roulement goed lopende film is sukses dus beslist niet gegarandeerd! F.P. van den Berg 21

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1991 | | pagina 20