MOTION PICTURE GROUP:
THREE LINES PICTURES:
U.I.P:
WARNER BROS.:
GEEN GOED WOORD VOOR SISSY
"White Palace" (U.LP.)
Verwachte Regisseur
première- Producent
datum Land van herkomst
Voornaamste
hoofdrolspelers
MGHTMARE V
THE GRIFTERS
QENA
YOUNG GUNS 2
FIREBIRDS
EXORCIST 3
29 maart Stephen Hopkins
5/12 april Stephen Frears
19/26 april SidneyLumet
17 mei Geoff Murphy
mei/juni David Green
mei/juni W.P. Blatty
DUCKTALES/DE FILM: 29 maart
HET GEHEIM
VAN DE WONDERLAMP
GREEN CARD 12 april Peter Weir
SCÈNES FROM A MALL 3 mei Paul Mazursky
BONFIREOFTHEVANITIES 10 mei Brian de Palma
Robert Englund
Lisa Wilcox
Anjelica Huston
John Cusack
Annette Bening
Nick Nolte
Timottiy Hutton
Armand Assante
Emilio Estevez
Kiefer Sutherland
Lou Diamond
Phillips
Nicolas Cage
Tommy Lee Jones
SeanYoung
George C. Scott
Ed Flanders
BETHUNE, THE MAKING
OFAHERO
Phillip Borsos
Donald Sutherland
Helen Wlirren
Helen Shaver
WELCOME HOME,
ROXY CARMICHAEL
29 maart
Jim Abrahams
Winona Ryder
Jeff Daniels
PUMP UP THE VOLUME
mei
Allan Moyle
Christian Slater
Ellen Greene
Scott Paulin
WHITE PALACE
mei
Luis Mandoki
Sydney Pollack
Susan Sarandon
James Spader
ONCEAROUND
24/31 mei
Lasse Hallstrom
Griffin Dunne
Amy Robinson
Richard Dreytuss
Holly Hunter
Danny Aiello
THE ROOKIE
29 maart
Clint Eastwood
Clint Eastwood
Charlie Sheen
Raul Julia
Sonia Braga
Gerard Depardieu
Andie MacDowell
Bette Midler
Woody Allen
Tom Hanks
Bruce Willis
Melanie Gritfith
Tenminste 25 keer heb ik in een recensie over een rol van Romy
Schneider moeten lezen, dat het toch een mirakel was, dat er zon
goede actrice kon voortkomen uit die onbenullige Sissy.
En ik heb me er telkens aan geërgerd, want Romy Schneider
(1938-1982, dochter van het toen veel gevraagde acteurspaar
Wolf Albach-Retty en Magda Schneider) speelde helemaal niet
slecht. Zeker niet als we haar jeugdige leeftijd in aanmerking ne
men, toen zij in 1955 als de verloofde van Franz Joseph optrad.
Men verwart de actrice met de rol.
Ernst Marischka regisseerde in 1955, 1956 en 1957 het drieluik
over Sissy, keizerin Elisabeth van Oostenrijk, maar zelfs hij zal niet
de hoofdschuldige zijn van de valse romantiek en de goedkope
grappen. Die kunnen voor rekening komen van de (mij onbeken
de) scenarioschrijver(s) en de producenten die - helaas terecht -
brood zagen in flauwiteiten. In ongeveer dezelfde periode werd -
waarschijnlijk door hetzelfde team - een aardige documentaire
over de genezer Pastor Kneipp bedorven door allerlei leukigheid.
Het is de manifestatie AMSTERDAM-VENETIE, die mij ertoe bracht
te overwegen hoeveel films ik gezien heb met Venetië als altijd
dankbaar decor, en daarbij kwam "Sissy, Schicksalsjahre einer
Kaiserin" in het beeld, gemaakt in 1957 als slotstuk.
Sissy is ziek en gaat naar een Kurort. Daar beleeft één van haar
bedienden - om vooral de pret erin te houden - amoureuze avon
turen, waarbij men liefst maar het hoofd moest afwenden.
Nauwelijks opgeknapt, moet Sissy met de keizer een officieel be
zoek aan Venetië brengen. Deze stad werd door Oostenrijk over
heerst, maar wilde zich vrij maken.
In de schouwburg blijven de vorstelijke gasten en hun gevolg in
de loge staan om het volkslied aan te horen. Het orkest zet dan
ook het "Gott erhalte" in, maar het publiek blijft met de rug naar de
gasten zitten en zingt het Slavenkoor uit Verdi's "Nabucco". Het
klinkt zo goed in de film, dat je de afgezaagdheid maar even ver
geet.
Franz Joseph en de zijnen gaan zitten; er hoort geen plechtig ver
toon bij deze uitdaging. Als het lied uit is en de jonge keizer verle
gen voor zich uitkijkt, redt Sissy de situatie door in de handen te
klappen en zodoende het gezang tot een vertoning terug te bren
gen.
Een volwassen uitschieter van de film, waarin Romy uitstekend
voldoet. Daarna wordt alles weer bedorven door een mierzoete
slotscène, waarin de Venetiërs toch nog tot huldiging overgaan,
vertederd door de keizerlijke baby, die in een stoet wordt meege
dragen.
Maar die stoet beweegt zich wel over de PIAZZA SAN MARCO.
Jacqueline Wijchers
i ,1 I
"The Grifters" (M.P.G.)
29