Service, kwaliteit, onderzoek, cijfers Kino1990 Even voorstellen.... (SÖLTïX§§€®[p(ê Zoals reeds in de vorige Cinescope-info werd vermeld zullen een groot aantal bioscoopcomplexen de komende tijd worden voorzien van compu ternetwerken. Deze zullen in eerste instantie gebruikt gaan worden voor de verkoop van de tickets en in een volgende fase ook voor het verwerken van buffet- en urenadministratie, statistieken e.d. Cinescope Automatisering b.v. gaat de installatie en het onderhoud op deze netwerken uitvoeren. Dit is een nieuwe tak van Cinescope waaruit blijkt dat wij duidelijk mee denken met de bioscoopexploitant en hen zoveel mogelijk service te bie den, zodat wij hun publiek meer service kunnen bieden door o.a. een ver beterd reserveringssysteem. Naast, uiteraard het plaatsen van commercial- en diareklame en deze computerservice verzorgen wij ook de distributie van videotapes met trailers en leveren wij benodigheden als zwartfilm, pauzetitel, ijsdia's etc. Verder kunnen wij bemiddelen bij de levering van videomonitoren en - players en uiteraard worden de door Rollei ontwikkelde dia-projektoren door ons geleverd. Al deze zaken dienen uiteraard om de kwaliteit van de bioscopen en de vertoningen te verhogen. Dat deze kwaliteit reeds op een hoog peil staat blijkt o.m. uit een aantal onderzoeken. Onlangs heeft het Centrum voor Marketing Analyses onderzoek uitge voerd naar de kwaliteit en het bereik van bioscoopreklame. Elders in deze rubriek staat een samenvatting van de uitkomsten. Ook in Duitsland heeft een onderzoek plaatsgevonden waarin o.m. de herinnering van bioscoopreklame werd gemeten. Ook deze cijfers zijn zeer positief. Nu we toch cijfers ter sprake brengen.... Het jaar 1990 was voor Cinescope een jaar waarin wederom sprake was van een verhoging van de omzet voor zowel commercials (c.q. reklame- films) als dia's. Zoals overeengekomen met de exploitanten volgt er dan ook nu weer een nabetaling over de afgedragen pachten. Deze nabetaling zal over 1990 opnieuw hoger zijn dan het voorgaande jaar. Is service in cijfers uit te drukken? Soms. Piet Davelaar De "FDW Werbung in Kino e.V." heeft in Duitsland onderzoek laten ver richten naar bereik en effekten van bioscoopreklame. Enige opmerkelijke uitkomsten: - Het leeuwedeel van de ondervraagden heeft een positieve mening over bioscoopreklame, in de leeftijdsgroep t/m 29 jaar beoordeelt 2/3 van hen de commercials als goed, geestig en/of onderhoudend. - Van diegenen die de afgelopen 3 maanden de bioscoop bezochten herinnerde zich spontaan maar liefst 80% minimaal 1 commercial, terwijl 43% zich 2 commercials herinnerde. Deze percentages lagen nog veel hoger na het noemen van een aantal merken (resp. 84% en 70%) terwijl ook de percentages die zich 3 of meer merken herinnerde vrij hoog waren. - De mening over 2 commercials in het bijzonder (1 sigarettenfilm en een Aids-spot) werd ook gevraagd. Ook hier waren de reakties zeer positief. Het leek ons interessant dit onderzoek onder de aandacht te brengen aan gezien de Nederlandse situatie wellicht niet veel anders zal zijn als de Duitse. Kopieën van het rapport ("Kino, Reichweite, Nutzung und Wirksamkeit der Werbung") zijn bij ons verkrijgbaar. Filmreclame b.v. Bioscoopreclame b.v. Automatisering b.v. Oudegracht 154 Postbus 773 3500 AT Utrecht tel.: 030-315872/315819 fax 030-315227 Marty Froon Marty werkt vanaf 1986 bij Cinescope. Eerst regelde zij een aantal huishoudelijke za ken, later is daar de verzending van de com mercials bijgekomen en tevens assisteert zij de commerciële binnendienst in administra tief opzicht.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1991 | | pagina 31