HET NETWERK VOOR SCENARIOSCHRIJVERS JNIetwerk scenario chrijvers Scenarioschrijven is een ingewikkeld vak. Om verschillende rede nen. Het aanleren van de techniek van het scenarioschrijven is tot nu toe in Nederland alleen maar mogelijk op introductieniveau, bijvoorbeeld bij de Filmacademie, de Media Academie, of 't Colofon. Daarna is er geen enkele mogelijkheid om je verder te bekwamen, behalve via incidentele workshops. Een wonderlijke zaak, vooral als men bedenkt dat de andere tak ken van kunst in Nederland qua opleidingen zeer ruim bemeten zijn. Het leren van het vak moet dus vooral in de praktijk gebeuren. Niet eenvoudig, gezien het grote aantal producenten en het struc turele geldgebrek waaraan zij schijnen te lijden. Daar komt bij dat scenarioschrijvers meestal individualisten zijn waardoor ze vaak te veel op hun eentje manoeuvreren en te weinig mogelijkheden heb ben tot het leggen van kontakten met collega-schrijvers, regis seurs en producenten. Geïnspireerd door het functioneren van de London Screenwriters Workshop heeft een groep jonge scenaristen daarom in mei 1990 het initiatief genomen om het Netwerk voor Scenarioschrijvers op te richten. Het Netwerk is een stichting met als doel de deskundig heid van scenaristen te bevorderen, in de hoop dat daardoor de zoveel bekritiseerde kwaliteit van scenario's wordt verbeterd. Het Netwerk beperkt zich niet alleen tot fictie (speelfilm en televisie drama) maar rekent ook de andere vakgebieden - documentaire, opdrachtfilm en hoorspel - tot zijn doelgroep. Dat veel scenaristen behoefte blijken te hebben aan wat het Netwerk doet bewijst het aantal dat zich in dat ene jaar van ons bestaan als donateur heeft aangesloten: het zijn er nu 150. Verreweg het grootste deel van deze groep houdt zich bezig met fictie. AKTIVITEITEN Om zoveel mogelijk uitwisseling van kennis, vaardigheden en er varingen te bewerkstelligen organiseert het Netwerk verschillende soorten aktiviteiten. Er bestaan nu bijvoorbeeld vier zogenaamde schrijfgroepen, waarin scenaristen eikaars concept-scenario be spreken en suggesties doen voor verbetering van het scenario. Naast de schrijfgroepen organiseert het Netwerk ook seminars, cursussen en workshops. Zo waren er het afgelopen jaar semin ars met Willem Capteyn over scenarioschrijven voor televisie, met Jan Rutger Achterberg (redacteur drama bij de VARA) en Angela Dekker (script reader bij First Floor Features) over de selectie van scenario's, met Kees Holierhoek over de juridische, contractuele en fiscale positie van scenarioschrijvers, met Wilant Boekelman (Theorema Films), Gabriël Maassen (KRO) en producent Henk Pauwels over kinderfictie, en met Marja Tutert (dramaturge bij de AVRO) over televisie comedy. In maart en april gaf Brigitte Baake, toegevoegd docente Thea terwetenschap aan de Rijksuniversiteit te Utrecht, een cursus over het werk van Dennis Potter. En begin mei was de Britse script edi- tor en producer Colin Tucker (o.a. van 'Portrait of a Marriage', de BBC-serie die in april door de NOS werd uitgezonden) in Amsterdam om een tweedaagse workshop treatment analyse te geven. Scenaristen van het Netwerk hadden vooraf werk bij hem ingediend dat hij tijdens de workshop heeft besproken. PLOT Naast deze aktiviteiten geeft nieuwsbrief uit onder de naam het Netwerk ieder kwartaal een Plot'. In de loop van het jaar heeft deze steeds meer het karakter van een praktijkblad gekregen. Geheel naar de wens van het bestuur, overigens, want de huidige filmbladen besteden veel te weinig aandacht aan de praktijk van het scenarioschrijven. De redactie van 'Plot' doet haar uiterste best om zoveel mogelijk aspecten van het scenarioschrijven te belichten. Informatie over beurzen, wedstrij den en workshops vormt een belangrijk onderdeel, het doorgeven van inhoudelijke kennis is echter veel belangrijker. Daarom inter viewt de redactie mensen die op dit gebied belangwekkende din gen te zeggen hebben en worden verslagen gepubliceerd van met name cursussen die in het buitenland worden gegeven, aktivitei ten die het Netwerk organiseert en relevante boekbesprekingen. De ontwikkeling van 'Plot' blijkt inhoudelijk gezien geen probleem te zijn maar financieel des te meer. Tot nu toe heeft het Netwerk alleen voor een aantal seminars, de workshop en het tweede num mer van 'Plot' in 1991 projektsubsidies gekregen. Alle andere kosten die het afgelopen jaar gemaakt moesten worden, dus ook de uitgave van 'Plot', zijn geheel gefinancierd uit donaties. Dit was alleen mogelijk omdat zowel bestuur als redactie hun werkzaam heden volledig vrijwillig hebben uitgevoerd, maar dat kan niet lan ger zo doorgaan. Het Netwerk heeft inmiddels zijn bestaansrecht wel bewezen en het is nu aan de overheid en het veld om dat ook te erkennen. Als zij er inderdaad waarde aan hechten dat de jonge generatie scenarioschrijvers de kans krijgt het vak beter te leren beheersen dan zal het Netwerk ook financieel de mogelijkheden moeten krijgen om zijn werk zo goed mogelijk te doen. Binnen de beperkte omvang van de overheidsfinanciën die voor film gereser veerd zijn is dit natuurlijk een moeilijke kwestie, vooral als dat her allocatie van middelen impliceert. Daarom zoekt het Netwerk ook naar sponsors die bereid zijn om bijvoorbeeld een nummer van 'Plot' financieel mogelijk te maken, of die een van de andere akti viteiten willen steunen. Personen, bedrijven of instituten die het Netwerk willen steunen kunnen dit ook doen door voor f 100,- per jaar donateur te worden. Hiervoor ontvangen zij vier maal per jaar onze Plot' zodat ze de ontwikkelingen op het gebied van scenario schrijven kunnen volgen en op de hoogte blijven van de aktivitei ten die het Netwerk organiseert. Lucette Bronk voorzitter kontaktadres: Duivenkamp 887, 3607 WH Maarssen, tel. 03465-60965. SKRIEN JOURNAAL De audiovisuele industrie is een magazine rijker! Door samenwerking van het filmtijdschrift Skrien en de voormalige redaktie van Film TV Maker is de oprichting tot stand gekomen van Skrien Journaal, waarin alle aspec ten van de Nederlandse film- en televisiecultuur belicht zullen worden. 31

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1991 | | pagina 30