HET NETWERK
VOOR SCENARIOSCHRIJVERS
JNIetwerk
scenario
chrijvers
Scenarioschrijven is een ingewikkeld vak. Om verschillende rede
nen. Het aanleren van de techniek van het scenarioschrijven is tot
nu toe in Nederland alleen maar mogelijk op introductieniveau,
bijvoorbeeld bij de Filmacademie, de Media Academie, of 't
Colofon. Daarna is er geen enkele mogelijkheid om je verder te
bekwamen, behalve via incidentele workshops.
Een wonderlijke zaak, vooral als men bedenkt dat de andere tak
ken van kunst in Nederland qua opleidingen zeer ruim bemeten
zijn.
Het leren van het vak moet dus vooral in de praktijk gebeuren.
Niet eenvoudig, gezien het grote aantal producenten en het struc
turele geldgebrek waaraan zij schijnen te lijden. Daar komt bij dat
scenarioschrijvers meestal individualisten zijn waardoor ze vaak te
veel op hun eentje manoeuvreren en te weinig mogelijkheden heb
ben tot het leggen van kontakten met collega-schrijvers, regis
seurs en producenten.
Geïnspireerd door het functioneren van de London Screenwriters
Workshop heeft een groep jonge scenaristen daarom in mei 1990
het initiatief genomen om het Netwerk voor Scenarioschrijvers op
te richten. Het Netwerk is een stichting met als doel de deskundig
heid van scenaristen te bevorderen, in de hoop dat daardoor de
zoveel bekritiseerde kwaliteit van scenario's wordt verbeterd. Het
Netwerk beperkt zich niet alleen tot fictie (speelfilm en televisie
drama) maar rekent ook de andere vakgebieden - documentaire,
opdrachtfilm en hoorspel - tot zijn doelgroep. Dat veel scenaristen
behoefte blijken te hebben aan wat het Netwerk doet bewijst het
aantal dat zich in dat ene jaar van ons bestaan als donateur heeft
aangesloten: het zijn er nu 150. Verreweg het grootste deel van
deze groep houdt zich bezig met fictie.
AKTIVITEITEN
Om zoveel mogelijk uitwisseling van kennis, vaardigheden en er
varingen te bewerkstelligen organiseert het Netwerk verschillende
soorten aktiviteiten. Er bestaan nu bijvoorbeeld vier zogenaamde
schrijfgroepen, waarin scenaristen eikaars concept-scenario be
spreken en suggesties doen voor verbetering van het scenario.
Naast de schrijfgroepen organiseert het Netwerk ook seminars,
cursussen en workshops. Zo waren er het afgelopen jaar semin
ars met Willem Capteyn over scenarioschrijven voor televisie, met
Jan Rutger Achterberg (redacteur drama bij de VARA) en Angela
Dekker (script reader bij First Floor Features) over de selectie van
scenario's, met Kees Holierhoek over de juridische, contractuele
en fiscale positie van scenarioschrijvers, met Wilant Boekelman
(Theorema Films), Gabriël Maassen (KRO) en producent Henk
Pauwels over kinderfictie, en met Marja Tutert (dramaturge bij de
AVRO) over televisie comedy.
In maart en april gaf Brigitte Baake, toegevoegd docente Thea
terwetenschap aan de Rijksuniversiteit te Utrecht, een cursus over
het werk van Dennis Potter. En begin mei was de Britse script edi-
tor en producer Colin Tucker (o.a. van 'Portrait of a Marriage', de
BBC-serie die in april door de NOS werd uitgezonden) in
Amsterdam om een tweedaagse workshop treatment analyse te
geven. Scenaristen van het Netwerk hadden vooraf werk bij hem
ingediend dat hij tijdens de workshop heeft besproken.
PLOT
Naast deze aktiviteiten geeft
nieuwsbrief uit onder de naam
het Netwerk ieder kwartaal een
Plot'. In de loop van het jaar heeft
deze steeds meer het karakter van een praktijkblad gekregen.
Geheel naar de wens van het bestuur, overigens, want de huidige
filmbladen besteden veel te weinig aandacht aan de praktijk van
het scenarioschrijven. De redactie van 'Plot' doet haar uiterste
best om zoveel mogelijk aspecten van het
scenarioschrijven te belichten. Informatie over beurzen, wedstrij
den en workshops vormt een belangrijk onderdeel, het doorgeven
van inhoudelijke kennis is echter veel belangrijker. Daarom inter
viewt de redactie mensen die op dit gebied belangwekkende din
gen te zeggen hebben en worden verslagen gepubliceerd van met
name cursussen die in het buitenland worden gegeven, aktivitei
ten die het Netwerk organiseert en relevante
boekbesprekingen.
De ontwikkeling van 'Plot' blijkt inhoudelijk gezien geen probleem
te zijn maar financieel des te meer. Tot nu toe heeft het Netwerk
alleen voor een aantal seminars, de workshop en het tweede num
mer van 'Plot' in 1991 projektsubsidies gekregen. Alle andere
kosten die het afgelopen jaar gemaakt moesten worden, dus ook
de uitgave van 'Plot', zijn geheel gefinancierd uit donaties. Dit was
alleen mogelijk omdat zowel bestuur als redactie hun werkzaam
heden volledig vrijwillig hebben uitgevoerd, maar dat kan niet lan
ger zo doorgaan. Het Netwerk heeft inmiddels zijn bestaansrecht
wel bewezen en het is nu aan de overheid en het veld om dat ook
te erkennen. Als zij er inderdaad waarde aan hechten dat de jonge
generatie scenarioschrijvers de kans krijgt het vak beter te leren
beheersen dan zal het Netwerk ook financieel de mogelijkheden
moeten krijgen om zijn werk zo goed mogelijk te doen. Binnen de
beperkte omvang van de overheidsfinanciën die voor film gereser
veerd zijn is dit natuurlijk een moeilijke kwestie, vooral als dat her
allocatie van middelen impliceert. Daarom zoekt het Netwerk ook
naar sponsors die bereid zijn om bijvoorbeeld een nummer van
'Plot' financieel mogelijk te maken, of die een van de andere akti
viteiten willen steunen. Personen, bedrijven of instituten die het
Netwerk willen steunen kunnen dit ook doen door voor f 100,- per
jaar donateur te worden. Hiervoor ontvangen zij vier maal per jaar
onze Plot' zodat ze de ontwikkelingen op het gebied van scenario
schrijven kunnen volgen en op de hoogte blijven van de aktivitei
ten die het Netwerk organiseert.
Lucette Bronk
voorzitter
kontaktadres: Duivenkamp 887, 3607 WH Maarssen, tel. 03465-60965.
SKRIEN JOURNAAL
De audiovisuele industrie is een magazine rijker!
Door samenwerking van het filmtijdschrift Skrien en de
voormalige redaktie van Film TV Maker is de oprichting
tot stand gekomen van Skrien Journaal, waarin alle aspec
ten van de Nederlandse film- en televisiecultuur belicht
zullen worden.
31