Nederlandse Wfl/Mft |//|fl QE NEDERLANDSE FILMDAGEN
turn
Dagen
(18-26 september 1991)
114
Voor de elfde editie maal vinden in het najaar de
Nederlandse Filmdagen in Utrecht plaats. De Filmdagen kun
nen terugzien op een kleurrijk verleden. Van een klein festi
val voor intimi zijn de Filmdagen uitgegroeid tot een natio
naal festival van formaat met internationale bekendheid. Een
evenement, dat voorziet in een behoefte. Dat moge o.m. blij
ken uit het feit dat niet alleen het aantal jaarlijks vertoonde
films nog altijd groeit, maar ook het aantal bezoekers. In het
kroonjaar 1990 steeg het aantal bezoekers met maar liefst
50% en was er een record-aantal films te zien, ca. 400.
Hoewel de groei van het festival van een niet te onderschat
ten belang is, zowel voor de Nederlandse filmcultuur, als
voor de Nederlandse Filmdagen, moet er wel voor gezorgd
worden, dat de doelstelling van het festival gewaarborgd
blijft: een bijdrage te leveren aan het uitdiepen en verbreden
van de Nederlandse filmcultuur door middel van het organi
seren van de jaarlijkse Nederlandse Filmdagen.
De Filmdagen: een plek waar filmmakers, gearriveerd en
aankomend, elkaar en hun publiek op een directe wijze ont
moeten, om van gedachten te wisselen.
1990 was het jaar van het 'het aanstormende talent'. Naast
de reeds bekende, zo niet beroemde cineasten, is er in
Nederland een behoorlijk aanbod van getalenteerde filmma
kers, w.o. studenten van de Filmacademie Amsterdam, die
nog geen naamsbekendheid hebben, maar wel films maken,
die een belofte inhouden voor de toekomst.
Juist voor dit talent zijn de Filmdagen dè gelegenheid waar
hun films voor het eerst aan een groot publiek worden ver
toond en men met hun talent kan kennismaken.
Tijdens de Filmdagen worden alle Nederlandse films die,
tussen twee festivals, voor vertoning gereed zijn gekomen,
vertoond. Lange en korte speelfilms, documentaires, op-
drachtfilms, commercials en animationfilms zorgen voor een
gevarieerd programma-aanbod.
ENKELE PROGRAMMA ONDERDELEN
Dit jaar worden maar liefst drie retrospectieven georgani
seerd:
- Jeroen Krabbé, een acteur die eigenlijk geen nadere intro
ductie behoeft. Naast een bloeiende loopbaan in Nederland
is Krabbé, na zijn optreden in De Vierde Man niet onopge
merkt gebleven in het buitenland. Zijn meest recente films
zijn dan ook van Amerikaanse makelij, zoals de James
Bond-film The Living Daylights, Scandal, Prince of Tides
en de in de zomer in roulatie gaande Robin Hood.
- Van theater- en filmregisseur Erik van Zuylen, wiens Alissa
in Concert nog te zien in het competitie-programma van
de Filmdagen wordt het volledige oeuvre vertoond.
- Harry Kümel staat volop in de belangstelling dankzij Eline
Vere Maar ook het andere werk van deze Vlaamse cineast
verdient de volle aandacht.
De Vakprijs zal na o.a. scenario (1989) en filmmuziek
(1990), dit jaar worden toegekend in de categorie Art
Direction.
In samenwerking met Jan Roelfs en Ben van Os, de hoog
aangeslagen Art Directors van Eline Vere en vele films van
Peter Greenaway, wordt een programma van documentaires
en speelfilms, waarin Art Direction een opvallende plaats in
neemt, samengesteld.
Roelfs en van Os tekenden dit jaar tevens voor het ontwerp
van het affiche (zie elders in dit nummer van FILM) en zullen
de styling van het festival voor hun rekening nemen.
Natuurlijk vindt ook de Cinema Militans lezing weer plaats.
Deze jaarlijks terugkerende lezing over 'de levensvatbaarheid
van de cinema in het huidige tijdsgewricht' heeft na vier jaar
al grote roem vergaard. Maar de 'lectoren' waren dan ook
cineasten van kaliber, zoals Roland Joffe, Peter Greenaway,
Dusan Makavejev en Aleksi German.
De buitenlandsectie van de Nederlandse Filmdagen, beter
bekend als de Holland Film Meeting, is ook dit jaar weer een
belangrijk programma-onderdeel.
De Holland Film Meeting beoogt buitenlandse filmprofessio-
nals (journalisten, festivalselecteurs en -directeurs, sales-
agents, distributeurs en anderen) een overzicht van de jong
ste Nederlandse filmproduktie te bieden.
Screenings worden georganiseerd met ondertitelde kopieën
of met simultaan vertaling met het oogmerk de Nederlandse
filmcultuur te verankeren in het buitenland.
Franca Pelster en Marjan van der Haar zijn verantwoordelijk
voorde organisatie.
HOLLAND MEETS...
Is de naam van een nieuw programma onderdeel. Het is de
bedoeling de komende jaren de Nederlandse filmindustrie te
vergelijken met die van een ander Europees land. Waarbij
zoveel mogelijk facetten worden betrokken. Van de inrich
ting van bioscopen tot de mogelijkheden van scriptontwikke-
ling. Van filmconsumptie tot filmproduktie.
Dit jaar staat Denemarken centraal.
Denemarken als 'ca study'.Waarbij vergelijkingen worden
gemaakt als Wat kost een bioscoopkaartje? Hoe vaak gaan
Denen naar de bioscoop? Alsmede bezoekopbouw- en
frekwentie-analyse
Welke financieringsvormen bestaan er (het vermaarde
Deens Filminstituut!), zowel door de overheid als door de in
dustrie.
Hoe verloopt het produktieproces? Van scriptontwikkeling
tot première.
Hoeveel producenten en regisseurs telt het land? En hoe
groot is hun produktiviteit?
Hoe heeft de Deense jeugdfilmproduktie zijn status verkre
gen?
Een en ander aan de hand van gasten, een schriftelijk
"Dossier Denemarken' en een bescheiden filmprogramma.
Inclusief een presentatie van een samenwerkingsverband
Filmfonds en National Film Board of Denmark (Statens
Filmcentral).
STAF
Net als vorig jaar is Jacques van Heijningen directeur en
draagt Alex de Ronde zorg voor de programmering. Ze wor
den bijgestaan door Pepita de Vries (secretariaat/chef de
buro), Janette Kolkema (produktie), Herman de Wit (pro
gramma coördinator), Nanda Tulner (nevenprogrammas),
Ido Abram (pers/publiciteit) en Cor Denneman, Marco
Winter en Laurens van Doorn (marketing/sponsoring).
Tot ziens in Utrecht....
27