WORDT VERWACHT
THE BOUNCING BALL
MOTION PICTURE GROUP:
U.I.P.:
WARNER BROS.:
Titel:
Verwachte
première
datum
Regisseur
Producent
Land van herkomst
Voornaamste
hoofdrolspelers
EXORCIST 3
21 juni
W.P. Blatty
George C. Scott
Ed Flanders
SWITCH
26 juli
Blake Edwards
Ellen Barkin
Jimmy Smits
JoBeth Williams
ROBIN HOOD:
PRINCE OF THIEVES
16 of 23
aug.
Kevin Reynolds
Kevin Costner
Morgan Freeman
Christian Slater
THE HARD WAY
21 juni
John Badham
William Sackheim
Rob Cohen
MichaelJ.Fox
James Woods
ONCEAROUND
5 juli
Lasse Hallstrom
Griffin Dunne
Amy Robinson
Richard Dreyfuss
Holly Hunter
Danny Aietio
KING RALPH
5 juli
David S. Ward
Julie Bergman
John Goodman
Peter O'Toole
John Hurt
PERFECTWEAPON
12 juli
Mark Disalle
Mark Disalle
Pierre David
Jeff Speakman
THE NAKED
GUN 2
19 juli
David Zucker
Robert K.Weiss
Leslie Nielsen
Priscilla Presley
JUNGLE FEVER
juli
Spike Lee
Wesley Snipes
Annabelle Sciorra
Spike Lee
AKISSBEFOREDYING
aug.
James Dearden
Robert Lawrence
Matt Dillon
Sean Young
BACKDRAFT
23 aug.
Ron Howard
Brian Glazer
Rafaella DeLaurentiis
Kurt Russell
William Baldwin
Scott Glenn
Rebecca DeMornay
LE BRASIER
juni
Eric Barbier
Maruschka Detmers
Jean-Marc Barr
FILOFAX
LUILEKKERLAND
(My Blue Heaven)
ASSEPOESTER
TOHOTTOHANDLE
NEW JACK CITY
ROCKETEER
14/21 juni Arthur Hiller
28 juni Herbert Ross
28 juni
12 juli
26 juli/
2 aug.
Wilfred Jackson
Hamilton Luske
Clyde Geronimi
Jerry Rees
Mario van Peebles
James Belushi
Charles Grodin
Steve Martin
Rick Moranis
Tekenfilm met
geheel nieuwe
nasynchronisatie
Kim Basinger
Alec Baldwin
Wesley Snipes
Ice-T
Judd Nelson
Jennifer Connelly
Bill Campbell
Wie weet er nog iets van THE SCREENSONGS WITH THE BOUN
CING BALL"?
Mijn enige notitie is erg summier: "22 November 1930 - Yes, we
have no bananas - Max Fleischer".
Bij mijn weten ging het daarbij om het eerste filmpje van de serie.
Het betrof een voorstelling van de Rotterdamse Filmliga. Die had
een naam op te houden en dus moest het filmpje niveau hebben.
Dat had het dan ook, vooral door de animatie-techniek en de
geestige, elegante dans van twee banaantjes.
In 1930 was de geluidsfilm nog zo jong dat, zoals bekend, overal
zang en muziek bijgesleept werden.
Het idee lag voor de hand om naar Amerikaanse maatstaven be
kende liedjes als onderwerp te kiezen. "Yes, we have no bananas"
was echter wereldberoemd en ook hier te lande waanzinnig popu
lair.
De tekst werd uitgebeeld, terwijl de gezongen woorden aan de on
derkant van het doek meeliepen, waarbij een van woord naar
woord springend balletje het ritme aangaf.
Deze techniek herinnert mij aan het experiment met de
Amerikaanse musical "Miss Venus" (met Ada Svedin), waarmee
men bewees, hoe koortsachtig er naar geluidsfilm gestreefd werd.
Ook bij die film was een tekst te lezen en men had zelfs de moeite
genomen die in het Nederlands te vertalen.
En hoe! "O, schone Venus, steeds onvolprezen".
Doordat er met echte musici gewerkt moest worden, bleek het een
veel te kostbare zaak, die geen vervolg kreeg.
Van de Bouncing Ball filmpjes herinner ik me er zeven. Ze ver
schenen in het toen gebruikelijk voor-programma van: Journaal,
tekenfilm, soms een tweede filmpje en/of variété-nummer.
"Lazy bones, sleeping in the sun" was leuk. Dat ging over een ren
paard, dat geweldig hard kon lopen, maar dat alleen deed als zijn
bed bij de finish klaarstond.
Ook kostelijk was het verhaal van twee opgewekte dagdieven;
waarvan ik de titel niet meer weet.
Ik meen dat "I shall be glad when you are dead, you rascall you"
en Td climb the highest mountain" er ook mee door konden.
Maar de klas met kinderen, die braafjes "Schooldays-ruledays"
zongen, was niet meer om aan te zien.
Daarna hadden de makers blijkbaar geen inspiratie meer.
De productie werd -voor zo ver ik weet- afgesloten met de onmo
gelijke smartlap "After the ball". (Het relaas van de
hypocriete vrijgezel, die achteraf om zijn verstoten verloofde zit te
huilen, was wel in de Nederlandse vertaling bekend: "Ik dacht haar
trouwloos, eens na een bal"). Waarom de maffe zanger een
Turkse fez moest dragen was een raadsel.
Ik vraag me af, of er bij de laatstgenoemde twee werkjes nog ani
matie te pas kwam. Of dat er alleen geacteerd werd of dat er -toen
al- sprake was van een gemengde techniek.
L.J.Jordaan heeft eens een lang kapittel aan de tekenfilm gewijd,
maar noch bij hem, noch bij bijzonderheden over Max Fleischer
heb ik iets over "The Bouncing Ball" gevonden.
Waarschijnlijk zijn er in het uitstekende archief van het
Filmmuseum gegevens beschikbaar, maar dat kan ik -helaas- niet
inzien.
Jacqueline Wijchers
37