INGEZONDEN BRIEF
APRILNUMMER FILM
Tel. 020 - 679.3843
14 mei
Nederland blijft een raar landje. Ook in 1991 wisten we weer een
exotische gewoonte waar te maken: ons volkje gaat praktisch niet
naar de film. Verklaringen lopen uiteen van calvinisme via cocoo-
ning via klimaat via een hang naar cultuurbarbarisme tot het heer
send BTW-tarief. Stuk voor stuk factoren die vast karakter-rolle
tjes spelen, maar geen van alle van genoeg kaliber om de positie
van Nederland als recordhouder niet-naar-de-bioscoop-gaan te
verklaren.
Misschien ligt het wel verbluffend veel simpeler.
Ook zelf zie ik meer films in andere landen, dan in Nederland. Een
blik in m'n agenda voor 1991 leert me dat ik, gerelateerd aan het
aantal dagen dat ik er dat jaar doorbracht, ruim 4 keer vaker in
New York naar de film ging dan in Amsterdam. Op het gevaar af
met mijn persoonlijke case-story vervelend of aanmatigend en
daarmee heel on-Hollands over te komen, wil ik u deze toch niet
onthouden. Al is het maar omdat ook de gemiddelde bezoekfre
quentie in de Verenigde Staten 4.2 keer hoger ligt dan in
Nederland. Toeval?
Ik verzeker u dat ik aan gene zijde van de oceaan niet meer of
minder calvinistisch ben, en dat avondlijke werkdruk en alternatie
ve mogelijkheden tot verstrooiing in het Nieuw Amsterdamse voor
de Oude Wereld niet onderdoen. Qua klimaat, demografische
spreiding en de prijs van een bioscoopkaartje is er tussen de New
York regio en de Randstad weinig verschil, terwijl zelfs Amerika
z'n couch potatoes kent en z'n versies van "Goede Tijden, Slechte
Tijden".
Dus?
Vers van Schiphol had ik vorige week een abrupte en onstilbare
honger naar - liefst Nederlandse - film. Bij de sigarenboer op de
hoek hing geen filmladder, dus schafte ik me alle avondbladen aan
die de goede man in voorraad had. Na een half uur bladeren door
katerns over tuinieren, podiumkunsten en uitgebreide voet- en
korfbalverslagen... NIETS! Niente, nada, zero, geen filmagenda die
dag, waar dan ook. Voor Teletekst is m'n stads-TV'tje van te klein
formaat, dus flipt een telefonisch geraadpleegde provinciaal voor
me door zijn breedbeeld bak; NIETS. Ik sla de Gouden Gids en het
telefoonboek open op zoek naar een 06-nummer met filmladder.
NIETS. Noch biedt een hoge stapel opiniebladen en - doorgaans
verfoeide - huis-aan-huis periodieken soelaas.
Door de regen op de fiets richting Leidseplein kom ik een paar
posters tegen van met megabucks gedraaid Hollywood produkt,
maar zonder vermelding van theater of aanvangstijden. Pas naast
de kassa van Alfa vind ik die dag, sinds de New York Times in het
vliegtuig, de eerste filmladder. Een waar kleinood.
De euforie van het moment wordt helaas getemperd doordat die
prachtige Nederlandse film A na twee weken alweer uit de roulatie
is, film B een kwartier geleden begon, en ik films C en D vele
maanden geleden al in een buitenland zag. Ik fiets terug en begin
verregend aan de katerns over tuinieren.
Als ik maar een heel klein beetje representatief ben voor een
Nederlander met een begin van interesse voor de magie van het
witte doek, dan bied ik u de volgende conclusie:
WAAROM NEDERLANDERS NIET NAAR DE FILM GAAN:
ZE WETEN NIET WAT ER DRAAIT!!
Heren en dames distributeurs en exploitanten: hier ligt /vwtaak.
Maar wanneer ik als producent enige suggesties zou mogen doen,
dan:
1. maakt u zich beresterk voor de DAGELIJKSE publicatie op een
prominente plaat in ALLE Nederlandse dagbladen van filmlad
ders. Het verschaffen van deze gegevens is, gelijk het afdruk
ken van de uitzendtijden van RTL 4 en de uitslagen van het ge
mengd korfbal, een service van de krant naar haar lezers toe
idem voor wat betreft de familie- en opiniebladen (ladders van
de 4 grote steden) en de huis-aan-huis kranten, gepaard met
door u geleverd aantrekkelijk fotomateriaal
verkoopt u morgen nog een licensie aan een 06-exploitant
zorgt u voor (Teletekst) ladders op alle kabelnetten
verspreidt u wekelijks een filmladder aan alle restaurateurs, fast
food chains (in de vorm van gratis place-mats?), caféhouders
en sigarenboeren in Nederland
en meer in het algemeen:
6. durft u ook voor niche films, aan advertising te spenderen
7. Belt u Hilversum plat voor de terugkeer van serieuze filmpro
gramma's op prime-time, liefst ook met aandacht voor het va
derlands produkt
8. spreekt u redacties aan op het zelfs door kranten als NRC en
Volkskrant beoefend barbarisme van tientallen pagina's ver
gankelijke sportverslaggeving, tegenover een paginaatje film-
kunst-voor-de-eeuwigheid per week.
Dit alles in uw eigen zakelijk belang, in dat van mij en mijn colle
ga's uiteraard, en in ons gemeenschappelijk belang als film-min-
nend consument.
"Ik zeur".
Awel, daar ben ik Hollander voor.
"Te simpel".
Misschien. Misschien.
Drs.Emjay Rechsteiner
Nederlands speelfilmproducent
FILM staat open voor een veelvoud van meningen, ook al stro
ken die niet altijd met die van anderen. Uit dien hoofde past
FILM geen inhoudelijke of tekstuele censuur toe. Zij prijst zich
gelukkig indien artikelen c.q. ingezonden brieven aanleiding
geven tot positieve discussie.
Het eerstvolgende nummer verschijnt op
vrijdag 3 april
Reserveren van pagina's voor verslagen,
ingezonden brieven, enz.
vóór 6 maart bij de redaktie:
Annita Dekker
Tel. 03402-70202
Fax 03402-70283
Reserveren van pagina's voor advertenties
vóór 6 maart bij
Filmplan
Deadline kopij: 13 maart
Deadline artwork: 20 maart
FILM ZAL VERDER VERSCHIJNEN OP
26 juni
7 augustus
18 september
28 oktober
18 december
21