In het hol van de leeuw door Hans Beerekamp Vaak heb ik de jammerklachten aangehoord van producenten van Televisieprogramma's Over Film (TOF). Het zou bijna onmogelijk zijn om een TOF te maken in Nederland. De enige werkbare formule zou bestaan uit het vertonen van frag menten uit splinternieuwe films (zoals bijvoorbeeld in 'Veronica Film en Video"). Aan zo'n programma bestaat behoefte, zowel bij de consument als bij het filmbedrijf, dus hebben we zo'n TOF maandelijks op Nederland 2 en wekelijks op de kabel in Amsterdam ("Filmklapper"). Maar, zo verzekerden onder anderen Cees van Ede (wijlen "Cinevisie") en José Kersten (voorheen "Een briefkaart op de eerste rang" en "Films en Fans"), het soort TOF dat wel eens op de BRT, de BBC of ZDF te zien is, een TOF waarin niet alleen het actu ele filmaanbod behandeld wordt, maar dat ook ingaat op historische onder werpen, internationale festivals of ci nefiele 'capita selecta', dat kortom de Nederlandse filmcultuur broodnodige nieuwe impulsen levert door het pu bliek nieuwsgierig te maken, te prikke len en te onderwijzen, nee, dat zou ab soluut onmogelijk zijn. De reden? De beschuldigende vinger wees steevast naar de rechthebben den van oudere films. Die zouden nooit bereid zijn tot het verlenen van toestemming tot het uitzenden van be staand beeldmateriaal, althans gratis of voor een redelijke prijs. Voor uitzen ding van een fragment (van onbe perkte lengte, dat wel) uit "Gone with the Wind" zou een miljoen dollar be taald moeten worden, een stukje Charlie Chaplin kost al snel honderd duizend dollar. En daar hoef je bij de omroepen natuurlijk niet mee aan te komen... Ik twijfel er geen moment aan dat der gelijke woeste bedragen inderdaad uit de fax floepen. Wie als armoedzaaier bij de voordeur van een eerbiedwaar dige villa aanbelt, kan verwachten dat de butler hem met uitgestreken ge zicht afpoeiert. Maar er is altijd een speciale ingang voor leveranciers. Toevallig was ik onlangs als redacteur betrokken bij vijf filmafleveringen van de NOS-kunstquiz "De Connaisseur". Essentieel daarin was de beschikbaar heid van een twintigtal langere frag menten uit zeer gevarieerde filmklas siekers. De faxen uit Londen en Los Angeles met getallen van zes nullen kwamen ook bij producent IDTV bin nen. Maar het is toch gelukt voor een redelijke prijs films van onder meer Hitchcock, Verhoeven, Woody Allen en Bergman gevrijwaard te krijgen. Creatief denken is dan wel een ver eiste, evenals een normaal budget voor redelijke uitzendprijzen. Denk maar eens aan al die koopvideo- distributeurs, die gebaat zijn bij naamsbekendheid van hun klassieke ti tels. Warner Home Video was zeer te vreden over het idee om "Gone with the Wind" als quizvraag te behandelen en stelde ook nog een leuk prijsje voor de deelnemers beschikbaar. Helaas sneuvelde in de montage een aardige oplossing van het Chaplin-probleem: niet alleen bleek er een trailer beschik baar van de speelfilmbiografie door Richard Attenborough, maar het International Documentary Festival Amsterdam was zo vriendelijk een Cubaanse documentaire af te staan, waarin dorpsbewoners in een mobiele bioscoop naar "Modern Times" kijken. Je moet natuurlijk wel als omroep be reid zijn om enige moeite, geld en know how te investeren in zoiets on dankbaars als een filmprogramma. En ik kan me zelfs een TOF voortstellen, waarin je helemaal geen fragmenten laat zien, maar dat is weer een heel ander verhaal.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1993 | | pagina 8