In het hol van de leeuw RAPA Dvnamir Displays door Hans Beerekamp HET POSTERBOARD DAT PLAKT EN PLAKT EN POSTERFIX HERSTELT VOUWEN EN KREUKELS IN POSTERS Robert Slotboom Hoewel de lokale kabelnetten van in ieder geval Utrecht en Amsterdam het Filmdagenjournaal van de Utrechtse Stadsomroep uitgezonden hebben, denk ik niet dat veel mensen gezien hebben hoe daarin Peter Delpeut een interview met hem beëindigde door de inhoud van zijn glas bier naar de ca mera te gooien. De enkele ogenblikken eerder met een Gouden Kalf onder scheiden regisseur van "The Forbidden Quest" werd het even te machtig. Niet dat de interviewer (die Utrechtse stadsomroepers maakten een redelijk verdienstelijk dagelijks programma) nu zo verschrikkelijk over de schreef gegaan was. De man her haalde een keer te veel zijn provoce rend bedoelde opmerking dat Delpeut toch gewoon oude stukjes film aan el kaar geplakt had. "Wie dat zegt, be grijpt niets van film", verdedigde Delpeut zich, met de arrogantie die van een adjunct-direkteur van het Nederlands Filmmuseum nu eenmaal verwacht kan worden. Splatsj! Ik denk dat de blote belediging van een zojuist over het kalf getilde kunstar- tiest niet genoeg verklaring biedt voor dit opvallend ondiplomatieke gedrag van een hoge functionaris in spe. Die arme cameraman moest boeten met een natte lens voor de domheid die op het slotgala koning kraaide en meer slachtoffers maakte. Jos de Putter bijvoorbeeld, de regisseur van de schitterende documentaire "Het is een schone dag geweest", die de stoute schoenen aangetrokken had en in de foyer van de Utrechtse schouwburg jurylid Henk Suèr, de documentaire-specialist in dat illustere gezelschap, vroeg wat hij eigenlijk van de bij de Kalverenverdeling totaal ge negeerde film van De Putter vond. Suèr moest zich verontschuldigen: hij was al bij het plukken der fazanten in slaap gevallen, zo vervelend en langdradig had hij het gevonden. "Dat is dan na zes minuut twintig", rekende de regis seur, die niet zo gauw een pilsje bij de hand had, vlot uit en gaf het op. Ook ik heb die gedenkwaardige avond een paar keer de neiging ervaren met dingen te gaan gooien. Met uitzonde ring van de juryprijs voor Delpeut, het tv-kalf voor "Pleidooi" en de verdedig bare akteerprijzen, was de hele palma- res van de jury-Ferdinandusse een aan fluiting, een triomf van de middelma tigheid. Dan heb ik het nog niet eens over de hoogste prijs voor mijn goede vriend Rob Houwer, een vorm van Widergutmachung voor "De vierde man" en "Van geluk gesproken", zullen we maar zeggen, of over het stijlloze met lege handen naar huis sturen van Digna Sinkes drie maal genomineerde "Belle van Zuylen", maar vooral over de nietszeggendheid van de genomi neerde en bekroonde korte films en documentaires. Wie vindt dat Willy Lindwers "Kind in twee werelden" een betere film is dan Johan van der Keukens "Bewogen koper" en Jos de Putters documentaire saai noemt, heeft inderdaad niets van film be grepen. Het kan natuurlijk zijn dat er iets anders op de agenda stond in het juryberaad - mooie onderwerpen bijvoorbeeld -, het was in ieder geval niet de verdediging van de creatieve documentaire' tegen de opmars van de als zodanig vermomde televisierepor tage. Het kan geen toeval zijn dat onze gla- zengooier ook aktief is in het comité 'Filmers '93'. Tot nu toe heb ik wat re serves gehad ten aanzien van de eis van die pressiegroep dat aktieve film makers zitting moeten kunnen nemen in de adviescommissies van het Nederlandse Fonds voor de Film. Het argument van de minister, dat de be gunstigden van subsidie niet de eerst aangewezenen zijn om over de verde ling ervan te beslissen, leek me niet he lemaal ongegrond. Met de samenstelling van de jury van de dertiende Nederlandse Filmdagen heeft het bestuur onder voorzitter schap van Rinus Haks mij echter over tuigd van het tegendeel. Als je besliss ingen over de kwaliteit van Nederlandse films (subsidies, prijzen) in handen legt van louter buitenstaan ders - tv-producente Olga Madsen kwam in dit gremium nog net het dichtst in de buurt van een aktieve filmmaker; misschien moeten de Filmdagenreglementen nog eens nage- plozen worden, maar vroeger moesten er minstens twee in de jury plaats nemen -, vraagt om ongelukken. Waarschijnlijk is het toch beter wan neer filmers elkaar de hand boven het hoofd houden dan dat gepensioneerde televisiebureaucraten, weekbladchefs, kamerleden of cabaretiers het kaf van het koren gaan scheiden. Het resultaat van hun bemoeienis zou wel eens machteloze woede kunnen veroorza ken bij het nog steeds niet te veron achtzamen deel van de filmgemeen- schap dat geen stront in de ogen heeft. De volgende keer gooi ik mee, Peter, maar laten we dan wel mikken op iemand die er echt iets aan kan doen. s Op ieder formaat verkrijgbaar Voorzien van lijmfolie (vijfjaar werkzaam) Op diverse manieren te bevestigen Makkelijk en snel vervangen van posters Vouwen en kreukels zijn verleden tijd - Prisma kasten - Spiegel displays - Bewegende lichtreclame Golfstroom 192, 1271 CT Huizen Tel./fax (0)2152 - 68603 16

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1993 | | pagina 16