Nieuws van de Nederlandse Vereniging van Filmverhuurders Een samenloop van omstandigheden wil dat het einde van het jaar min of meer samenvalt met het eerste nummer van het blad Holland Film Nieuws. De neiging om de beschikbare ruimte te gebruiken voor een terugblik op het jaar dat zijn einde nadert, is dan ook eigenlijk niet te vermijden. Maar alvorens op 1994 in te gaan kan niet voorbij worden gegaan aan de première van het blad zoals dat nu voor ons ligt. Ondanks het feit dat de bedrijfssector een jaar lang vakbladloos door het leven heeft moeten gaan, kan niet worden gezegd dat we van informatie verstoken zijn geble ven. Die taak is door de Nieuwsbrief tenslotte zeer kundig overgenomen. Toch is Holland Film Nieuws een welkome aanvulling op de reeds bestaande informatiestroom'. Met de introductie, of noem het wedergeboorte van het blad wordt overigens aangetoond dat de inspanningen van de Stichting Marketing Communicatie niet alleen waarde vol, maar ook zeer vruchtbaar blijken te zijn. Alhoewel de tegenvallende zomer in zekere zin een stempel heeft gedrukt op het bioscoopjaar., mag geenszins worden geconcludeerd dat 1994 een slecht jaar is geweest. Reali serende dat 1993 als een goed jaar in de boeken kon wor den geschreven (met een stijging van 15% t.o.v. 1992), kan met tevredenheid worden gezegd dat 1994, naar het zich laat aanzien, weer iets beter zal worden dan het voorgaande jaar. Met deze positieve ontwikkeling in het achterhoofd kijkt de Nederlandse Vereniging van Filmverhuurders, gezien alle plannen betreffende een nieuwe generatie bioscopen, met veel verwachtingen naar de toekomst. Als er het afgelopen jaar iets duidelijk is geworden dan is het dat de hoeveelheid bioscoopschermen in Nederland niet toereikend is voor het grote aanbod nieuwe speelfilms. Talrijke films krijgen niet de kans hun waarde te bewijzen op een markt waar de ruimte ontbreekt en het publiek als gevolg daarvan niet de mogelijkheid wordt geboden aanbevelingen van vrienden, collega's en familie op zich in te laten werken. Natuurlijk is enige vorm van zelfkritiek niet misplaatst. Het groeiend aantal copieën waar de gemiddelde film mee in roulatie gaat is verontrustend. Met name de middelgrote en kleine speelfilms zijn daar de dupe van, getuige het aandeel van de twintig best bezochte films van het jaar in het totale bezoekcijfer. Toch mogen we ons niet geheel ongelukkig prij zen met deze, zo goed bezochte top -20- films. Ze vormen tenslotte de basis van het bioscoopbezoek in ons land en bieden de bioscoopexploitanten de gelegenheid het aan verandering onderhevige medium bioscoop bij de consu ment onder de aandacht te brengen én te houden. J.B.M. Heiil, voorzitter Titel- en copieën overzicht TITELS COPIEËN GEMIDDELD t/m 20-11-'94 Abs. Abs. COP. Buena Vista Int. 15 7.1 333 11.3% 22.2 Columbia Tristar 16 7.6% 427 14.5% 26.7 UIP 21 10.0% 690 23.4% 32.9 Warner Bros 20 9.5% 595 20.2% 29.8 Majors 72 34.3% 2045 69.4% 28.4 Argus Film 11 5.2% 42 1.4% 3.8 Concorde Film 21 10.0% 209 7.1 10.0 Cor Koppies Filmdistr. 3 1.4% 7 0.2% 2.3 Hunqry Eye Pictures 4 1.9% 64 2.2% 16.0 Moonliqht Films 2 1.0% 16 0.5% 8.0 The Movies Filmdistr. 4 1.9% 25 0.8% 6.3 Polygram Filmed Ent./Meteor 33 15.7% 267 9.1 8.1 Shootinq Star 5 2.4% 18 0.6% 3.6 Th ree Lines Pictures 6 2.9% 26 0.9% 4.3 Independents 89 42.4% 674 22.9% 7.6 Subtotaal leden NVF 161 76.6% 2719 92.2% 16.9 Cinemien 15 7.1 68 2.3% 4.5 1 AF/N FM 27 12.9% 146 5.0% 5.4 Overiqen 7 3.3% 15 0.5% 2.1 Niet-Commerciële Distr. 49 23.3% 229 7.8% 4.7 Overiqen 0 0.0% 0 0.0% 0.0 Totaal (incl. niet leden NVF) 210 100.0% 2948 100.0% 14.0

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1994 | | pagina 15