Achter de schermen van FILMSPOT DoorJac. Goderie Jac. Goderie "Schrijfeen leuk stukje joh!" "Maak toch niet uit waar het over gaat, als het maar leuk is!" "Ja ik ben best wel benieuwd hoe dat nou gaat, een TV-pro- g ram ma over film!!" "Lijkmeleuk, hatstikke leuk!" Ooit een gedreven publiciteitsgekke Zeeuw ontmoet. Nee 's jammer. Ik kan U van harte een ontmoeting, zeker telefo nisch (zie het bovenstaande), aanbevelen met Ad Weststra te. Sinds kort "uitgever" van het nieuwe "orgaan" van de Federatie tot in stand houding van de Nederlandse Cinematografie". Of ik een column wil schrijven. Geen probleem. Of toch? Kijk een column in een blad schrijven waarvan je weet wat de diepere inhoud is, is geen punt. Een column in OPZIJ, zal minimaal vrouwvriendelijk moeten zijn en een column in het programmablad van de NGRVzal niet moeten getuigen van godsliederlijke opmerkingen. Een column in een blad wat waarschijnlijk boordevol zal staan van ticket-verkoopstatistieken en intellectueel geneuzel over de invloed van de mestkever op de filmproduktie van een land als Toerkmenistan is heel ander koek. Wat wordt dit voor een blad? Is dit blad wel een lang leven beschoren? Voor wie is het bedoeld? Lezen de "decision- makers" het blad wel en moetje dan niet oppassen voor overgevoelige lange tenen. Of lezen collega's uit de bioscoop dit blad en deze column? Betekent dat laatste dat ik lekker overal tegenaan kan schoppen, zodat menig heilig-filmhuisje in elkaar sodemietert, of moet ik juist mijn ervarin gen delen over het ingewikkelde MGM- Leeuw-breipatroon wat ik in Santa Monica op de kop tikte? Natuurlijk, alles is aan de laars te lappen. Natuurlijk kan ik lekker leuteren over de opnames van een filmprogramma. Maar ik mag natuurlijk niet zeggen, en ik zeg het dus ook niet, dat als je film op televi sie nou eens niet zo lekker bejegend hebt (omdat het ook geen goede film is) de filmverhuurder toch wel heel zurig op het programma reageert. Die filmverhuurder zal niet eens bellen, en bedanken, als een kleinere film wel uitgebreid positieve aandacht op TV heeft gehad. Maar dat mag je niet zeggen in een column, en dus heb ik het ook niet gezegd. Filmspot staat op het standpunt dat redactioneel onafhanke lijk, een TV-programma gemaakt moet worden wat zo infor matief mogelijk is en alle stromingen binnen de Nederlandse filmcultuur behandelt. Niet alleen de grote mainstream films van de grote filmverhuurders zoals THE UON KING/DE LEEUWEKONING maar ook een film als EAT DRINK, MAN WOMAN -van Cinemien. Niet alleen informeren maar door middel van een mening, de mening van één persoon (zeg: de redactie), de kijker gewag te maken over die ene film. De kij ker zal dan moeten bepalen, los van de positieve of negatie ve kritiek, of hij of zij die film in de bioscoop wil zien. Zo behoort een filmrecensent van een krant zich op te stellen en al helemaal een filmprogramma op zo'n machtig medium als TV. Zo dat is eruit, ben benieuwd wat er volgende keer gebeurt in Holland Film Nieuws. Jac. Goderie

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1994 | | pagina 28