De Stichting Bioscoopbonnen Biosbon means business in '95 De Stichting Bioscoopbonnen heeft besloten om de marketing van de bioscoopbon serieus aan te gaan pakken. Gezien de resultaten van eerder onderzoek, waaruit bleek dat 1 op de vijf gebruikers van de bon, zonder de bioscoopbon niet naar de bioscoop zou zijn gegaan hetgeen wil zeggen dat ca. 20% van de gebruikers extra bezoekers vertegenwoordigen, is het duidelijk dat de bioscoopbon een marketing instrument bij uitstek is om het bioscoopbezoek te bevorderen. Aandeel in recette Tot op heden is dit onvoldoende door de bedrijfstak onder kend. De bon is meestal als bijzaak gehanteerd en volstrekt onvoldoende promotioneel ondersteund. De Stichting Bioscoopbonnen heeft hiertoe inmiddels wel enkele aanzetten gegeven in de vorm van promotieposters en advertentieprints t.b.v. de bioscoopexploitanten, maar moest zich allereerst van de taak kwijten om de interne organisatie en het financieel verkeer met de bioscoopexploi tanten goed te regelen. De bioscoopbon heeft de afgelopen jaren een steeds groter aandeel gekregen in de totale jaarlijkse bruto-recette (zie onderstaande grafiek) en heeft een eigen -nog bescheiden- plaats gekregen in de geschenkbonnenmarkt. Toch is de bon bij veel consumenten onvoldoende bekend. 3.00% n 2.50% 2.00% 1.50% - 1.00% - 0.50% - 0.00% J v 1111111 '87 '88 '89 '90 '91 Het aandeel in recette is over de afgelopen 7 jaar fors gestegen. Door meer middelen vrij te maken voor promotie van de bon hoopt de stichting het aandeel van de bioscoopbon in de bruto-recette aanzienlijk te verhogen. Naast nieuw materiaal voor de theaters zal er een adverten tiecampagne worden ontwikkeld, die de bon als geschenk artikel beter moet positioneren. Wordt de bioscoopbon de consument nu in een simpel enve lopje aangeboden, straks worden er diverse soorten leuke geschenkverpakkingen geïntroduceerd, die ook het geven van de bon aantrekkelijker moeten maken. Het is echter niet alleen zaak de bon voor de consument aantrekkelijker te maken. Ook de bioscoopexploitant moet worden gestimuleerd om zich meer in te spannen voor de verkoop van de bon. Zoals eerder aangekondigd zou de stichting zich buigen over een bonussysteem, aan de hand waarvan extra verkoop van bioscoopbonnen kan worden ----------------------------gehonoreerd. '92 '93 Er moest gezocht worden naar een systeem waarbij exploitanten, die zich al veel moeite getroosten om de bon te verkopen, niet zouden worden benadeeld t.o.v. collega's die het veel kalmer aan doen en voor wie het dus relatief eenvoudig is de omzet te verhogen en een bonus in de wacht te slepen. De volgende formule is daarom uit gewerkt: Uitgangspunt is het aandeel van de landelijke verkoop van de bioscoopbon in de brutore cette. Voor 1993 was dit 2.8% Dus: landelijke verkoop x landelijke recette 100 ------Dit percentage is het ijkpunt: het vertegen woordigt het landelijk gemiddelde. ÉSKCS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1994 | | pagina 42