Nationale Bioscoopdag een succes Stichting Marketing Communicatie De Nationale Bioscoopdag 1994 is succesvol verlopen, zo blijkt uit een evaluatie die in opdracht van de Stichting Marketing Communicatie is uitgevoerd. Hoewel niet blijkt of de weinig frequente bioscoopbezoekers daad werkelijk naar de bioscoop zijn gegaan, is de respons zo groot geweest dat de dag als goed geslaagd mag wor den aangemerkt. De stichting had zich voor deze dag ten doel gesteld de bioscoop onder de aandacht te brengen van een zo breed mogelijk publiek, in het bijzonder bij de doelgroep ouder dan 35 jaar. Om met name die groepen te bereiken, die weinig of niet naar de bioscoop gaan (mensen die wel van film houden maar deze niet in de bioscoop zien), is in de pers- en publici teitscampagne gemikt op de inzet van media buiten de bio scoop en de reguliere bioscoopuitingen. In de campagne stond de beleving van film in de bioscoop centraal: het uitzijn-effect, de gezelligheid, de ambiance van een volle zaal, het grote scherm, het geluid, de beleving in het donker. Serviceverlening in de bioscoop was zeker voor deze doelgroep een belangrijke eis. De mogelijkheid om te reserveren speelde hierin een belangrijke rol. Deze publiciteitscampagne richtte zich op huis-aan-huis bla den, die een kant en klare pagina aangeleverd kregen (in 160 huis-aan-huis bladen werd aandacht aan de dag besteed), lokale radio-stations (141 stations hadden een item over de nationale Bioscoopdag), en advertenties in lan delijke en regionale bladen (alle landelijke bladen plaatsten in totaal 12 keer de advertentie als zgn. stopper; hiervoor werden geen kosten in rekening gebracht. De Telegraaf vervaardigde t.b.v. de Nationale Bioscoopdag zelfs een filmspecial). Daarnaast werden in Privé, Weekend (2x), VARA-TV Magazine, Preview, Panorama en Avrobode/Televizier artikelen en foto's geplaatst. De publieksgroepen die reeds regelmatig naar de bioscoop gaan, werden bereikt via de in het bedrijf gebruikelijke kana len. Om de Nationale Bioscoopdag tot een succes te maken was een positieve houding van bioscoopexploitanten en bedrijfs leiders, hun inzet en enthousiasme, zeer bepalend. Centraal vanuit de stichting werden de bioscopen daarom voorzien van de benodigde informatie en werd men gestimu leerd om de dag tot een feestelijke gebeurtenis te maken. Alle bioscopen ontvingen grote en kleinere posters (onder meer ter verspreiding buiten de bioscoop: bibliotheken, sporthallen, openbare gebouwen, sportverenigingen, horeca, buurtcentra e.d.), leaflets en persberichten t.b.v. de lokale media. In diverse bioscopen is een enquête verspreid om de mening van het publiek te peilen. Hoewel de uit deze enquête verkregen gegevens niet op een professionele wijze konden worden verwerkt, konden de vol gende conclusies worden getrokken: het publiek bestond voor het merendeel uit jongeren; de Nationale Bioscoopdag heeft er niet voor gezorgd dat de niet-frequente bioscoopbezoeker vaker dan nor maal naar de bioscoop is gegaan. Wel blijkt (met enige voorzichtigheid) dat de frequente bezoeker prominen ter aanwezig was dan normaal; de advertenties en mond-tot-mond reclame zijn de belangrijkste bronnen van informatie geweest, ook de poster en de huis-aan-huis bladen werden veelvuldig genoemd; 50% van de respondenten was van plan vaker naar de bioscoop te gaan, of men dit ook daadwerkelijk zal doen is echter allerminst zeker. De doelstelling van de Nationale Bioscoopdag is dus gere aliseerd waar het de aandacht van een breed publiek betreft. Het is helaas onvoldoende gelukt om de groep 35+ de bioscoop te laten bezoeken. Gezien de prijsstelling van 2,50 moet de prestatie om volle zalen te krijgen (het bezettingspercentage voor de avondvoorstelling was ca. 95%) echter worden gerelati veerd. Duidelijk is dat de dag een follow-up moet krijgen om de positieve wil van de consument om te zetten in con creet handelen en dat activiteiten nog meer op niet-frequen te bezoekers moeten worden gericht. De stichting is voornemens ook in 1995 een Nationale Bioscoopdag te organiseren. Hiertoe is donderdag 8 juni aangewezen. Besloten is de prijsstelling van de dag op te trekken naar 5,- om zodoende toch een kleine drempel op te werpen en activiteiten te organiseren zowel voorafgaand aan als volgend op de Nationale Bioscoopdag. Op deze wijze kun je op een meer directe manier doelgroepen bena deren en mensen in de gelegenheid stellen buiten de dag zelf-die natuurlijk erg druk is, hegeen niet door iedereen wordt gewaardeerd- een bezoekje te brengen aan de bioscoop voor een gereduceerd tarief.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1994 | | pagina 8