100 Jaar cinema in beweging In een jaar waarin het precies 100 jaar geleden is dat voor de eerste maal een openbare filmvoorstelling werd ge organiseerd, kan men als branche natuurlijk niet om feestelijke activiteiten heen. Dat gebeurt dan ook niet. Er is voor deze feestelijkheden zelfs een speciale stichting opgericht, voortgekomen uit een initiatief van twee filmlief hebbers, te weten Jac. Coderie (MGM Cinemas) en Ruud Visschedijk (Nederlands Filmmuseum). De Stichting 100 Jaar Cinema heeft de enorme klus (overi gens niet als enige organisatie) op zich genomen het Nederlandse publiek op diverse manieren te betrekken bij dit hele speciale jaar. De stichting, die werd opgericht op 26 september van het vorige jaar, heeft daarvoor drie centrale thema's bedacht, te weten: het Verleden, het Heden en het Feest, die gedurende de zomer van 1995 tot en met de zomer van 1996 gestalte zullen krijgen. Het eerste thema, het Verleden, zal o.a. inhoud krijgen door de eenmalige vertoning van een groot aantal klassiekers. Daaronder bevinden zich vanzelfsprekend ook Nederlandse toppers als De Aanslag en Turks Fruit. In het kader van het tweede thema zal er aandacht worden besteed aan de nieuwe generatie Nederlandse filmmakers. Een aantal grote manifestaties geeft inhoud aan het derde thema, het Feest. In het bestuur van de Stichting 100 Jaar Cinema bevinden zich vertegenwoordigers van tal van organisaties en de bedrij ven die zich inzetten voor de promotie van het altijd weer indrukwekkende medium film: Ryclef Rienstra (directeur van het Nederlands Fonds voor de Film), Wim van Wouw (direc teur MCM Cinemas), André van der Louw (voorzitter van de NOS), Cees Brekelmans (voorzitter van de ANF), Laurens Ceels (directeur First Floor Features), Hoos Blotkamp (directeur Nederlands Filmmuseum) én Robbert Wijsmuller (directeur Concorde Film en tevens voorzitter van de NFC). Dat de NFC ook via de Stichting Marketing Communicatie banden onderhoudt met de Stichting 100 jaar Cinema blijkt uit de deelname van Frank v.d. Putte aan de werkgroep van de laatstgenoemde stichting. Door zitting te nemen in deze werkgroep, die zich bezighoudt met de praktische uitvoering van de ideeën van de stichting, blijft de Stichting Marketing Communicatie goed op de hoogte van alle plannen en ont wikkelingen en kan zij de achterban tijdig naar wens informe ren over alles wat te maken heeft met 100 Jaar Cinema.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1995 | | pagina 15