De Pen... door Eef Bovelander Elke maand kunt u in deze ru briek onder de naam "De Pen..." een verhaal lezen van een bekend persoon in de filmbran- che. Deze maand is het woord aan Eef Bovelander, voormalig directeur Titra Film Laboratorium. Levenslang Den Haag 1953 Ik verdiende mijn schrale boterham bij Patisserie Maison Krul aan het Noordeinde. Een chique Haagse snoeptent waar def tige geaffecteerde dames zich te buiten gingen aan calorierij ke taartjes, cholesterol verhogende tompoezen en koffie met veel slagroom. Af en toe kwam ook de buurvrouw, H.M. Koningin Wil hei mina even buurten, vergezeld van een paar rijk gevulde dames die precies wisten welk taartje H.M. wilde nuttigen. Daar was al over gebeld. Hoogspanning en nervositeit bij Krul. Eindelijk gebeurde er iets, voor de rest was 't saai.Saai en zoet! Gelukkig had ik nog een bezigheid. Ik was leider van een cabaretgezelschap dat voor weinig geld amusement bracht voor militairen en verenigingen. Dat was mijn lust en mijn leven. Maar omdat je geld moet verdienen om te kunnen leven was dat geen lang leven beschoren. En wat gebeurt er, noem 't toeval of niet, ik kreeg een baan aangeboden bij Ideaal Film, het latere Titra Film, aan de Zwarteweg in Den Haag. Dat klonk mij als muziek in de oren. Voor mij had het woord film een magische klank. Wist ik veel. Ik bedacht me geen moment, solliciteerde en werd aangenomen. Bij mijn intreding sprak de toenmalige direc teur Goof Bakker, de veelzeggende woorden: "Jongen, als je eenmaal met film te maken krijgt, dan ben je je leven lang eraan verslingerd. Mijn Hollywood carrière begon in een laboratorium waar films werden ondertiteld met behulp van paraffine en scherp bijtende chemicaliën. Niet echt een wereld van glitter en glamour. Maar ik zette door. Jammer genoeg was er in Den Haag niet genoeg werk voor Ideaal Film waarop werd beslo ten om naar Amsterdam te verhuizen. Daar waren de ver huurkantoren, dus daar lagen de opdrachten. En inderdaad, in Amsterdam aan de Egelantiersgracht, beleefde Ideaal Film, na een moeizame periode, betere tijden. Ik was inmiddels bedrijfsleider geworden en Ideaal Film werd omgedoopt tot Titra Film Laboratorium. We hadden veel werk voor de REM, televisie vanaf 't schip, 's Morgens werd de ver taling ingeleverd en 's avonds om 7 uur was 't getiteld in de uitzending. Gekkenwerk! Er kwam nog meer gekkenwerk, Film International's Film Festival in Rotterdam met de legendarische Huub Bals. Huub kwam op zaterdagavond terug uit het buitenland met een film die op zondagavond op het festival moest draaien. Hij belde mij op zondagochtend op en wilde weten of die film nog even getiteld kon worden. Ik vroeg 'm of hij wist dat 't zondag was. Onmogelijk Huub! Huub was zeer ongelukkig en moest zich beraden wat te doen. Mijn vrouw, ook uit 't vak afkomstig, had het allemaal aan gehoord en vond dat ik alles in het werk moest stellen om de film alsnog te ondertitelen. Goed! Met Willemien (mijn vrouw), en 2 zonen (16 en 10 jaar), zijn we aan de slag ge gaan. Om een lang verhaal kort te maken, de film draaide 's avonds op 't festival. Huub Bals was weer gelukkig en Bove lander kon geen kwaad meer doen. Een woelige tijd brak aan. We kregen veel sex- en pornofilms aangeboden om te ondertitelen. Voorzover er titels in zaten! We bewerkten een in Nederland geproduceerde pornofilm en waren uitgenodigd op de première. Na afloop was er, jawel, een rondleiding en een borrel in Yab Yum! Over saai gespro ken... Na 35 jaar met pen en papier, paraffine en chemicaliën ge werkt te hebben, zijn we sedert 5 jaar overgestapt op volledig gecomputeriseerde laser ondertiteling. Een gouden greep en een geweldige stap voorwaarts. Het was m'n laatste wapenfeit. Ik ben nu gepensioneerd en gelukkig nog een beetje betrokken bij de business waar ik aan verslingerd ben en verslingerd aan zal blijven. Mijn leven lang! Eef Bovelander Amsterdam, februari 1995 "De Pen" geef ik door aan: Hans Pos van Shooting Star

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1995 | | pagina 21