NATO ShoWest 1994 Vorig jaar werd in maart de 20e ShoWest georgani seerd door de National Assocation of Theater Owners. In de afgelopen jaren is ShoWest een bedevaartsoord geworden voor de Amerikaanse bioscoopexploitan ten, maar ook voor de rest van de bioscoopwereld wordt ShoWest steeds belangrijker. Gedurende 4 dagen komt een groot deel van de bioscoopexploitan ten uit alle hoeken van de wereld bijeen in het Bally's Hotel Casino in Las Vegas. Business en pleasure worden hier perfect gecombineerd. Het business gedeelte bestaat uit lezingen, seminars, discussies en een trade show. De studio's zorgen voor pleasure, zoals dat alleen uit Hollywood kan komen. Een ver slag van dit unieke evenement. De internationale dag De eerste dag was gereserveerd voor de buitenlandse gasten. Een groot deel van de Ameri kaanse conventiebezoekers bevond zich op de tennis- of golfbaan toen Jack Valenti, pre sident van de MPA (voorheen MPEAA), de aanwezigen uit 36 landen verwelkomde. De bood schap van Valenti was krachtig: "The cinema is alive and well I and on a decending curve.". Een veelheid aan onderwerpen werd aangesneden gedurende de seminars, die volgden. Zo verze kerde Paul Oneile, MD van de Greater Union Organization uit Australië, de aanwezigen dat video de bioscoopwereld gehol pen heeft, doordat de interesse in film er door is toegenomen en de marketing afdelingen een "wake-up call" hebben gekre gen. John Wilkinson, Chief Executive van de Engelse Cinema Exhibitors' Association, pleitte voor meer schermen. Onderzoek heeft aangetoond dat bioscopen met meer zalen een hogere bezetting per stoel hebben. Joost Bert vertoonde een korte documentaire over de bouw van Metropolis in Antwerpen. Met de bouw werd begonnen in juni '93, de eer ste 12 zalen waren klaar in oktober, in december was het hele complex gereed. De kosten exclusief de grond waren $25 mil joen, volgens Bert. Edward Shugrue, president van Columbia Tristar Film Distributors International, voorspelde dat de inter nationale markt in het jaar 2000 voor 60% tot 75% van de inkomsten van de studio's zal zorgen. Hij drong er op aan dat zowel de distributeurs als de exploi tanten de gemeenschappe lijke doelen niet uit het oog moeten verliezen. Een terugkerend thema was de angst voor quota regelin gen. Verder wees een aan tal exploitanten erop dat een gemiddelde filmhuur van rond 50% investeren in nieuwe (grote) bio scoopcomplexen niet stimuleert. Om half zes was het de beurt aan Columbia TriStar om de internationale gas ten als eerste op een receptie te trakteren. Onder het genot van een hapje en een drankje werden de aanwezigen door middel van een showreel enthousiast gemaakt voor de nieuwe films. Tijd om even wat te eten was er eigenlijk niet want om half acht begon de eerste awardshow. De bekende filmcritici Siskel en Ebert reikten the E.D.I. Reel Awards uit aan de films die in 1993 in Amerika een box office hadden gegenereerd van meer dan $100 miljoen. De ceremo niemeesters zorgden voor een amu sante show, waaraan sterren ontbra ken, omdat de marketing- en distri butie executives de awards in ont vangst mochten nemen. De eerste avond werd afgesloten met een buffet, waarvoor men graag in de rij wilde staan. De dag van Sumner Redstone en Buena Vista Voor volhouders was er de tweede dag om acht uur een ont bijtsessie met bioscoopreklame als thema. De officiële ope ningstoespraak werd om half tien gehouden door Sumner Redstone, die met groot enthousiasme werd ontvangen. Enkele weken eerder had hij Paramount verworven. In 1966 was Redstone nauw betrokken bij de totstandkoming van NATO en hij was tevens de eerste voorzitter. Over de strijd om Paramount zei Redstone onder andere: "Little did I know what I was in for.". Verder kreeg hij het publiek warm met opmerkingen als: "The price of the marriage with Paramount is higher than we expected, but as so many of you in the audience know: mar- riages frequently are more costly.". Viacom (inclusief Paramount en Blockbuster) zal zich in de toekomst toeleggen op het exploiteren van hun copyrights in verschillende for maten en via verschillende distributie systemen.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1995 | | pagina 28