Vervolg NATO ShoWest 1994 Redstone constateerde dat "the movie-going-experience" een vitaal element van de huidige cultuur blijft. In de jaren '80 besteedde de Amerikanen hun media-dollars aan bioscopen (ongeveer 50%), basic cable en premium cabie. In 1993 zag dat er heel anders uit. Home video en Pay-Per-View zijn daar bij gekomen, waardoor de aan delen kleiner zijn geworden. Bioscopen hebben in 199.3 nog maar 13% van de media- dollars, maar het totaal aantal media-dollars dat wordt uitge geven is dramatisch gestegen. Hoewel de markt dus meer ver deeld is, is de grootte sterk toegenomen en dat heeft bijgedragen aan de groei van de bioscoop branche. Volgens Redstone zijn we in het beginsta dium van een technologische revolutie, die het gedrag van consumenten over de hele wereld zal veranderen. De pro gramma's blijven echter koning en de koning der koningen is de speelfilm en dit zal zo blijven. De Amerikaanse bioscoopmarkt be paalt de waarde van een speelfilm in alle markten die daar op volgen. Jack Valenti had van zijn "state of the industry" speech een peptalk gemaakt. De vloedgolf van nieuwe technologieën heeft ervoor gezorgd dat een hoop bioscoopexploitanten "anxious neurotics" en "twitching depressives" zijn geworden. Toen televisie kwam dachten de radiosta tions dat ze zouden verdwijnen. Vandaag is radio gezonder dan ooit. Video en kabel zouden het einde van de bioscoop betekenen. Vandaag in 1994, heeft Amerika 60 miljoen kabel aansluitingen, 48 miljoen abonnee-tv aansluitingen en een gemiddelde van 7 uur en 12 minuten voor de TV per huishouding. In 77% van alle huis houdens staat een video, er werden in 1993 350 miljoen voorbespeelde videocassettes verkocht en 3,7 miljard banden verhuurd. "Maar wat gebeurde er in de bioscoop, waarvan sommigen dachten dat het een stervende dinosaurus was, die nog niet eens een rol in Steven Spielberg's film kon krijgen?" De Amerikaanse box-office steeg naar een historisch hoogtepunt van $5,15 miljard. Het aantal bezoekers was ongeveer 1,244 miljard, het hoogste sinds 1989. De mens wil entertainment en zal zich niet 7 dagen per week aan de televisie kluisteren, hoe magisch het aanbod ook mag zijn. Mensen willen het huis uit en met vrienden naar de bioscoop. De taak van de bioscoopexploitant is dat wanneer ze in het theater komen dit meer betoverend is dan hun huiskamer. Het moet een "epic viewing experience" zijn, die in geen huiskamer kan worden gekopieerd. Valenti besloot zijn betoog met: "So cancel your appointment with your psychiatrist. Co sit in one of your the- atres, have some popcorn and enjoy a good film. The best of your movie life is yet to be." New Line Cinema bood de aanwezigen een lunch aan en schotelde ze natuurlijk ook een showreei voor. Daarna haast ten de aanwezigen zich naar het exhibitor relations seminar. Afgevaardigden van acht distributeurs zetten daar uiteen wat zij voor de bioscoopexploitanten in petto hebben op het gebied van promotie. Mari Barnum van Twentieth Century Fox bood de aanwezige exploitanten zelfs aan om langs te komen om hun medewerkers te helpen bij lokale promoties en ze te enthousiasmeren. Om zeven uur 's avonds zat het theater van het Aladdin Hotel tot aan de nok toe vol. Het was de beurt aan Buena Vista om de bioscoopexploitanten enthou siast te maken voor hun produkt. Het werd een onvergetelijke avond. Het begon met een musicalshow met hoog tepunten uit de 'classics', gevolgd door een preview van The Lion King aan elkaar gesproken door James Earl Jones met tot slot een fantastische vertolking van "The Circle Of Life" door een gospelkoor. Het feest na afloop in een tent groter dan een voet balveld was geheel in stijl, perfect. De dag van de sterren Na de ontbijtsessie, gesponsord door Nestlé, werden de exploitanten pas echt wakkerge- schud. Tijdens het Cinema Of The Future Seminar kregen de aanwezigen een Dracula trailer en een bokswedstrijd te zien op een videoprojektie- scherm van ongeveer 3x5m. Het beeld kwam direkt vanuit Sony Pictures High Definition Center in Culver City, Californië via telefoonlijnen van Pacific Bell en Sprint het Bally's hotel

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1995 | | pagina 29