binnen. De voordelen van de elektronische distributie zijn dat fysieke distributie van kopieën komt te vervallen en dat films voor verschillende markten en doelgroepen kunnen worden aangepast. Zo zou een film als Basic Instinct 's middags en in de eerste avondvoorstelling in 'gecensureerde' (PG 13) uit voering kunnen worden vertoond en in de tweede avond voorstelling in de 'ongecensureerde' (NC 17) versie. Wanneer blijkt dat een plot niet aanslaat bij het publiek kan een ander worden vertoond. Tevens biedt het systeem bioscopen de mogelijkheid om eve nementen (live) te vertonen. Te denken valt aan concerten en sport evenementen. De ontwikkelaars van het systeem ver wachten dat het in het begin van de volgende eeuw opera tioneel zal zijn. Het zal pas zijn intrede doen wanneer het sys teem economisch aantrekkelijker is dan het huidige systeem van distributie. Aan het einde van dit seminar heerste er veel ongeloof en scepsis. Warner wist iedereen weer in een betere stemming te krijgen door tijdens hun lunch een blik sterren open te trekken. De perfekte lunch smaakte nog beter door de aanwezigheid van o.a. Demi Moore, Kevin Costner, Michael Douglas, Macaulay Culkin, Warren Beatty en Jodie Foster. Allemaal ver telden ze over hun nieuwste film. Zo nam Mei Gibson Jody Foster op zijn rug om het concept van Maverick uit te leggen. Natuurlijk werd iedereen ook weer getrakteerd op een showreel. Een seminar voor onafhankelijke bioscoopexploi tanten werd gevolgd door een borrel. Paramount bood 's avonds het diner aan. Tom Hanks verzorgde een zeer entertai nende monoloog. George Lucas kwam Harrison Ford huldigen als ShoWest Star of the Gentury. Zijn films brachten in Amerika in totaal meer dan $2 miljard op. In zijn acceptatie speech zei Ford: "I figured out why you are giving me this award six years early. Wait any longer you would have to give it to Macaulay Gulkin.". Tot slot beloofde hij films te blijven maken die mensen naar de bioscoop trekken, als de exploitanten ervoor zor gen dat hun schoenen niet aan de vloer blijven plakken. Sumner Redstone introduceerde zelf de showreel, maar weinig aanwezigen zul len er echt van genoten hebben. De ver moeidheid sloeg toe en velen sloten in het donker vast even hun ogen. De dag van Ted Turner en de ShoWest Awards Tijdens het ontbijt werden een veelheid aan awards uitgereikt aan bioscoopexploitanten door Variety Glub International en The Hollywood Reporter. De laatste reikte de Movie T.E.A.M. Awards uit voor lokale inspanningen op marketing-communi- catie gebied. De dag kwam echt op gang tijdens de zeer entertainende forum discussie over de bioscoop in de 21ste eeuw. De dis cussie werd vooraf gegaan door een betoog van Ted Turner, President van Turner Broadcast Systems, Inc.. Turner bezit zelf 6 bioscoopzalen in het GNN Genter en hij is "a great believer in the future of the exhibition business". Turner lichtte een tipje van de sluier op met betrekking tot de toekomst van Turner Pictures, New Line en Gastle Rock. Sinds zijn jeugd wilde Turner in de movie business. Nadat hij MGM verloor zei hij: "As God is my witness, lil never be without a studio again.". De doelstelling van Turner is om films te maken met grote omzetten en "lasting appeal". In de toekomst zal er een budget van $1 miljard per jaar beschik baar zijn. De discussie werd geleid door William Kartozian, Pres i-d ent van NATO. De deelnemers waren Tom Pollock, chairman MGA Motion Picture Group, Arnold Kopel-son, filmproducent, Barrie Lawson-Loeks, chairman Loews Theatres (nu Sony Theatres), Pete Wazel, president United Ar-tists Theatre Gircuit, Allen Karp, president Gineplex Odeon Gorporation en Ted Turner. Het panel was het er over eens dat een campagne die de perceptie van de waar de van de bioscoop bij het publiek ver groot het overwegen waard is. De "expe- rience" moet gemarket worden. Onderzoek bij Loews heeft uitgewezen dat veel bioscoopbezoekers zich ergeren aan het gedrag van een deel van het publiek. Loews heeft daarom nu een "be quite" campagne lopen. Het panel stel de dat de bioscopen om in de toekomst attractief te blijven groot en luxe moeten zijn. De buffetten moeten een ruimer assortiment bieden met o.a. espresso. De zalen moeten groot zijn om de "quali- ty of the experience" zo groot mogelijk te maken. Voor de meesten hield het busi ness gedeelte hier op. De lunch werd aangeboden door Universal en stond in het teken van The Flintstones.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1995 | | pagina 30