binnen. De voordelen van de elektronische distributie zijn dat
fysieke distributie van kopieën komt te vervallen en dat films
voor verschillende markten en doelgroepen kunnen worden
aangepast. Zo zou een film als Basic Instinct 's middags en in
de eerste avondvoorstelling in 'gecensureerde' (PG 13) uit
voering kunnen worden vertoond en in de tweede avond
voorstelling in de 'ongecensureerde' (NC 17) versie. Wanneer
blijkt dat een plot niet aanslaat bij het publiek kan een ander
worden vertoond.
Tevens biedt het systeem bioscopen de mogelijkheid om eve
nementen (live) te vertonen. Te denken valt aan concerten en
sport evenementen. De ontwikkelaars van het systeem ver
wachten dat het in het begin van de volgende eeuw opera
tioneel zal zijn. Het zal pas zijn intrede doen wanneer het sys
teem economisch aantrekkelijker is dan het huidige systeem
van distributie. Aan het einde van dit seminar heerste er veel
ongeloof en scepsis. Warner wist iedereen weer in een betere
stemming te krijgen door tijdens hun lunch een blik sterren
open te trekken.
De perfekte lunch smaakte nog beter door de aanwezigheid
van o.a. Demi Moore, Kevin Costner, Michael Douglas,
Macaulay Culkin, Warren Beatty en Jodie Foster. Allemaal ver
telden ze over hun nieuwste film. Zo nam Mei Gibson Jody
Foster op zijn rug om het concept van Maverick uit te leggen.
Natuurlijk werd iedereen ook weer getrakteerd op een
showreel. Een seminar voor onafhankelijke bioscoopexploi
tanten werd gevolgd door een borrel. Paramount bood 's
avonds het diner aan.
Tom Hanks verzorgde een zeer entertai
nende monoloog. George Lucas kwam
Harrison Ford huldigen als ShoWest Star
of the Gentury. Zijn films brachten in
Amerika in totaal meer dan $2 miljard
op. In zijn acceptatie speech zei Ford: "I
figured out why you are giving me this
award six years early. Wait any longer
you would have to give it to Macaulay
Gulkin.".
Tot slot beloofde hij films te blijven
maken die mensen naar de bioscoop
trekken, als de exploitanten ervoor zor
gen dat hun schoenen niet aan de vloer
blijven plakken.
Sumner Redstone introduceerde zelf de
showreel, maar weinig aanwezigen zul
len er echt van genoten hebben. De ver
moeidheid sloeg toe en velen sloten in
het donker vast even hun ogen.
De dag van Ted Turner en de ShoWest Awards
Tijdens het ontbijt werden een veelheid aan awards uitgereikt
aan bioscoopexploitanten door Variety Glub International en
The Hollywood Reporter. De laatste reikte de Movie T.E.A.M.
Awards uit voor lokale inspanningen op marketing-communi-
catie gebied.
De dag kwam echt op gang tijdens de zeer entertainende
forum discussie over de bioscoop in de 21ste eeuw. De dis
cussie werd vooraf gegaan door een betoog van Ted Turner,
President van Turner Broadcast Systems, Inc.. Turner bezit zelf
6 bioscoopzalen in het GNN Genter en hij is "a great believer
in the future of the exhibition business". Turner lichtte een
tipje van de sluier op met betrekking tot de toekomst van
Turner Pictures, New Line en Gastle Rock. Sinds zijn jeugd
wilde Turner in de movie business.
Nadat hij MGM verloor zei hij: "As God is my witness, lil never
be without a studio again.". De doelstelling van Turner is om
films te maken met grote omzetten en "lasting appeal". In de
toekomst zal er een budget van $1 miljard per jaar beschik
baar zijn. De discussie werd geleid door William Kartozian,
Pres i-d ent van NATO.
De deelnemers waren Tom Pollock, chairman MGA Motion
Picture Group, Arnold Kopel-son, filmproducent, Barrie
Lawson-Loeks, chairman Loews Theatres (nu Sony Theatres),
Pete Wazel, president United Ar-tists Theatre Gircuit, Allen
Karp, president Gineplex Odeon Gorporation en Ted Turner.
Het panel was het er over eens dat een
campagne die de perceptie van de waar
de van de bioscoop bij het publiek ver
groot het overwegen waard is. De "expe-
rience" moet gemarket worden.
Onderzoek bij Loews heeft uitgewezen
dat veel bioscoopbezoekers zich ergeren
aan het gedrag van een deel van het
publiek. Loews heeft daarom nu een "be
quite" campagne lopen. Het panel stel
de dat de bioscopen om in de toekomst
attractief te blijven groot en luxe moeten
zijn. De buffetten moeten een ruimer
assortiment bieden met o.a. espresso.
De zalen moeten groot zijn om de "quali-
ty of the experience" zo groot mogelijk te
maken. Voor de meesten hield het busi
ness gedeelte hier op. De lunch werd
aangeboden door Universal en stond in
het teken van The Flintstones.