lil '92 '93 '94 3.50% -i 3.50% - 3.00% 2.50% H 2.00% 1.50% 1.00% 0.50% - 0.00% J '87 '88 '89 '90 '91 Nu zijn statistische overzichten mooi overzichtelijk, maar wat betekent dit alles nu voor de effecten op het bioscoopbe zoek. Uit een begin 1994 door de stichting gepubliceerd onder zoek is naar voren gekomen dat 20%, d.w.z. één op de vijf, gebruikers van een bioscoopbon, zonder bon niet naar de bioscoop zou zijn gegaan. Dit percentage is aanzienlijk hoger naarmate de leeftijd van de gebruiker van de bon toe nam en zijn of haar bezoekfrequentie lager was. Gaan we er gemakshalve van uit dat ca. 370.000 door de stichting verkochte bonnen in 1994 ook door de bioscopen zijn afgezet, dan leert ons een simpele rekensom dat er mini maal zo'n 74.000 mensen extra naar de bioscoop zijn gegaan (4.5% van het bioscoopbezoek in 1994). Teneinde de verkoop van de bioscoopbon voor de komende jaren structureel te verbeteren heeft de stichting het initia tief genomen voor een promotiecampagne. Op uitnodiging van de stichting hebben enkele reclamebu reau's voorstellen uitgewerkt, die inmiddels aan het bestuur zijn gepresenteerd. Hoewel het bestuur nog geen definitieve keuze heeft gemaakt t.a.v. de te voeren campagne is het duidelijk dat de huidige bioscoopbon zal worden vervangen door een totaal nieuw ontwerp. Uitgangspunten bij de promotie zijn onder meer een promi nente aanwezigheid van de bioscoopbon in de bioscoop theaters, waarvoor de exploitanten het nodige promotie materiaal aangereikt krijgen, inschakeling van diverse media, een actieve benadering van het bedrijfsleven en het zoeken naar andere kanalen die de bioscoopbon kunnen en willen verkopen, zodat het de consument gemakkelijker wordt gemaakt tot aanschaf over te gaan.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1995 | | pagina 34