DE PEN SPECIALISTEN IN DE FILM, VIDEO, TV THEATER WERELD TEL.: 020 - 653 3519 FAX: 020 - 653 3652. ACTION FREIGHT B.V. - ZANDSTEEN 44 - 2132 MR HOOFDDORP. Sweet Dreams WERELDWIJDE DIENSTVERLENING PER VLIEGTUIG KOERIER DAGELIJKSE EIGEN DIENST OP BRUSSEL, PARIJS LONDON I IMPORT - EXPORT - TRANSIT - OPSLAG - DISTRIBUTIE - VERPAKKEN I WIJ GAAN MET EIGEN VERVOER NAAR HET FILMFESTIVAL CANNES! (Vraag vrijblijvend naar onze speciale tarieven) "De Tasjesdief', de spannende familiefilm van Maria Peters, hield de Nederlandse eer hoog op het Inter nationale Filmfestival Berlijn. De film, met Olivier Tuinier in de hoofdrol, won de pre stigieuze "Glazen Beer". Reden om als producent/distributeur spoor slags naar Berlijn af te reizen om aldaar de drie kleur te hijsen en de champagne te ontkurken. De felbegeerde trofee werd uitgereikt door de beroemde actrice Maria Schell (zuster van Maximilian). Een vriendelijke, doch zeer ijdele 'grand old lady' van de Duitsche cinema die als een soort reïncarnatie van Judy Garland in Sunset Boulevard-achtige sferen lijkt te leven en in een driftig gevecht is verwikkeld met ver gane glorie. Toch is zij de 'weldoener' van dit onderdeel van het festival. Op het moment dat winnares Maria Peters haar in vloeiend Duits gecomponeerde bedankrede uit haar mouw tevoorschijn wilde toveren, riep Frau Schell in een vlaag van gezond opportunisme: "Voor iedereen IJs...!" En het publiek (waaronder ken nelijk veel Hollanders) rende meteen de zaal uit... Soms waait de wind in de goede richting, want daags na onze Berlijnse triomftocht reis den wij alweer af naar Los Angeles om voor de film '06' een greep te doen naar de absolute roem: een Oscar voor beste buitenlandse film. De niet aflatende inspanningen van de dynami sche directie van Holland Film Promotion had den niet alleen geleid tot een ongekende publi citeitscampagne (o.a. paginagroot in de Variety), ook werd de uitgebreide Nederlandse delegatie geheel verzorgd ondergebracht in het Beverly Hilton. Kosten noch moeite werden gespaard om het Nederlandse filmprodukt in de internationale schijnwerpers te brengen. Ooit Theo van Gogh in smoking gezien? Zwetend van opgekropte spanning reden we in een grote limousine door de straten van Los Angeles, om uiteindelijk terecht te komen in een file van dui zend andere limousines. Bij de wereldberoemde rode loper had Theo van Gogh nog een onspan- nen en prettig gesprekje met René Mioch ('bien ettonné de se trouver ensemble'). De lucht leek eindelijk 'ontloost' te zijn. Honderd meter ver der, bescheiden weggedrukt achter de drang hekken, stond de ploeg van "Filmspot" onder aanvoering van Jac. Goderie enthousiast met Hollandse haring-vlaggetjes naar ons te zwaai en. Een kwestie van rangen en standen. Daarna het Dorothy Chandler Paviljoen in, onderwijl ontspannen en geroutineerd glimlachend naar alle televisie- en fotocamera's. Bij de tafel- schikking hadden ze duidelijk aan ons gedacht. Theo zat naast Jack Nicholson die hem met een grijns van oor tot oor begroette. Al snel werd duidelijk dat Jack Nicholson binnenkort eens de studio's van AT-5 zou komen bezoeken voor een prettig gesprek. Ondertussen was Theo geheel tegen zijn gewoonte in stevig gaan drin ken en het delirium naderde vlot. De spanning steeg ten top toen presentator David Letterman Meryl Streep aankondigde die de envelop zou openen voor 'this year's best foreign language film'. Het werd Theo allemaal duidelijk te veel. Hij zakte langzaam weg in z'n stoel, z'n gezicht asgrauw. Terwijl ik keek of hij nog een teken van leven gaf, hoorde ik iemand iets roepen over "Zero-Six"... Opeens keek iedereen onze kant op, terwijl ik vruchteloos bezig was om Theo weer omhoog te sjorren. Uit alle hoeken en gaten doken er plotseling potige stage managers op. Theo werd subtiel afgevoerd, en werd ik met besliste drang het podium opge duwd. Ik moest direct denken aan Dieuwertje Blok die mij bij de prijsuitreiking op het Nederlands Film Festival nog de onsterfelijke vraag had gesteld of een Gouden Kalf nou belangrijker was dan een Oscar... en tegelijker tijd flitsten de beelden van Fons Rademakers door mijn hoofd, toen hij in hakkelend Engels alle aanwezigen bedankte voor de bekroning van 'De Assolt'... Dit is het moment van je leven. Het moment dat je voor de spiegel al vele malen hebt gerepeteerd. Alle soepele gim- micks en woordspelingen bleven echter in mijn keel steken. Ik uitte wat ondefineerbare klan ken, waar de goede verstaander 'thank you' uit kon opmaken. Het was alsof er van tevoren al in de verzegelde koffer van Price-Waterhouse was gegluurd, want na mijn dankwoord begon er direct een ingestudeerde choregrafie van rin kelende telefoons. Ze gingen hoe langer hoe harder te rinkelen. Ik zag de duivelse glimlach van Meryl Streep en een satanische grijns van David Letterman. Ik probeerde mijn oren te beschermen. De Oscar gleed uit m'n handen... In een poging 'm op te vangen viel ik van het podium. Ik viel... meters diep... Telefoons flit sten langs mij heen. Mijn keel werd omwikkeld door telefoondraden. In opperste wanhoop greep ik naar een van de telefoonhoorns. Meteen begon er een joviale telefoonstem in mijn oor te tetteren. Ik lag op de grond, achter mijn buro, de telefoonhoorn in de hand. Good Morning, Hans... This is Roger Watkins from Variety... how are you... listen my friend... I have a question about the invoicefor your ad- campaignfor zero-six... Hans Pos De Pen gaat naar: Laurens Geels i KEIUH

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1995 | | pagina 14