SHOWEST 1995,100 YEARS OF MOVIE MAGIC RVD (NIS FILM DISTRIBUTION HOLLAND) in het buitenland. NIEUWSNIEUWSNIEUWS Buena Vista International ARGUS FILM Releases in april en mei 1995 De film- en bioscoopwereld verzamelde zich van 6 t/m 9 maart weer in Las Vegas voor de 21ste NATO/ShoWest. Gedurende vier dagen werden de exploitanten door de distri buteurs in de watten gelegd, werden de ster ren die in 1994 de grootste omzetten achter hun naam hadden staan, geëerd en werd er weer veel gepraat. Aansluitend organiseerde Buena Vista voor de "happy few" op 10 maart nog een presentatie en diner "on the lot" in Burbank. Celebratin 100 Years Of Movie Magie?! Ondanks dat het thema van ShoWest '95 100 jaar cinema was, werd de nadruk toch gelegd op 1994 en vooral 1995. Buiten een aantal oude projectoren en de vertoning van een collage van filmclips tijdens de MGM lunch was er niets van enige nostalie te merken. De iets minder dan 9000 aanwezigen werden getrakteerd op een toekomstbeeld dat ieder een vrolijk stemde. Onder de ongeveer 1000 buitenlandse deelnemers bevond zich ook een aantal Nederlanders. De reaktie van Ad Weststrate: "ShoWest was leerzaam en imposant. De positieve benadering van de verhuurders was opvallend: samen met de exploitanten doelgericht het publiek benade ren. En er komt beregoed produkt aan." Voor Abel Abeln was het zeker niet de laat ste keer dat hij ShoWest bezocht. "De waar dering van de studios en de sterren voor de exploitanten kwam duidelijk naar voren. Het leeft allemaal veel meer, in Nederland zou een beetje meer leven in de brouwerij ook leuk zijn." Iedereen was het er over eens dat de sterren en de trailers een echt feest van ShoWest '95 maakten. In het volgende nummer van Holland Film Nieuws meer over de toespraken en semin ars van de grootste ShoWest ooit. Frank Smit. Alhoewel 1994 cijfermatig geen stijging te zien gaf ten opzichte van 1993, is er wel een aantal nieuwe markten bijgekomen: Nieuwe markten in termen van geografi sche gebieden zijn Latijns Amerika, Mexico, Korea, China en (nieuwe) toepas singen, zoals satelliet, pay-per-view en videogram rechten (home video) voor een aantal "oude" films, met name in de "kunsthoek" (Rembrandt, Van Gogh, Mondriaan). In het RVD-, c.q. NIS Film Distribution Holland-pakket, zitten prachtige, doch niet altijd makkelijk verkoopbare programma's. Documentaires, die voor het merendeel voor de Nederlandse markt zijn gemaakt, over meestal Nederlandse situaties, zijn weinig in trek bij buitenlandse televisiesta tions, m.u.v. controversiële items, zoals euthanasie (bijvoorbeeld het IKON-pro- gramma "DOOD OP VERZOEK", ver kocht in 18 landen), die wel "scoren". Wij hebben sinds jaren 2 programma's over vrijwillige euthanasie in ons pakket, waar van één gedramatiseerd, van de Vereniging voor Vrijwillige Euthanasie, die slechts aan 2 of 3 televisiestations zijn verkocht. De tijd was er toen nog niet rijp voor blijkbaar. Een goed programma moet op het juiste moment aangeboden worden. Kortom, de categorie documentaire kan in praktisch geen enkel land concurreren met de televi sieseries, de "formats" in de entertainment- sfeer. In elk land komen er regelmatig nieuwe commerciële zenders bij, waarte gen de "open-netten" moeten concurreren, d.w.z. zij programmeren in de meeste gevallen heel veel van "hetzelfde". Helaas is er niet in elk land een IKON, VPRO of HOS (Humanistische Omroep Stichting). Naast deelname aan de bekende markten als MIP TV en MIPCOM in Cannes, heb ben wij in 1994 voor het eerst meegedaan, samen met Holland Film Promotion, aan de documentaire markt "Sunny Side of the Doe" in Marseille, welke markt goed is opgezet; andere bezoekers, met name documentaire programmamakers van tele visiestations, die meer tijd hebben en inhoudelijk veel dieper op programma's ingaan en ook hun specifieke wensen ken baar maken. Wij hebben dan ook besloten voor 1995 opnieuw aan deze markt deel te nemen, ook weer samen met Holland Film Promotion. Voor 1995 staat voorts deelname aan de markt tijdens het Animatiefilmfestival in Annecy op het programma, wederom samen met Holland Film Promotion, en de Vereniging Holland Animation (Gerben Schermer), die de inrichting van de stand "creatief' zullen verzorgen. De Nederlandse animatiefilm is nog altijd een "bestseller" in het buitenland. Het laat ste voorbeeld is DaDA (Piet Kroon/Celia van Dijk), die geselecteerd was voor het filmfestival in Berlijn, en inmiddels ver kocht is aan de televisie in Duitsland en Engeland en in Spanje een bioscooproule ment krijgt. Een speciale animatiefolder is in voorbereiding, waarin alle animatiefilms zijn opgenomen, en die voor de MIP TV in april gemaild zal worden. Waar wij veel van verwachten is een jeugdserie van 5 delen, getiteld OP DE VLEUGELS VAN DE WIND van elk 25 minuten. In 1994 hebben wij het pakket MEMO Media Marketing Organisatie, Utrecht, overgenomen. Dit betreft films gemaakt door de universiteiten in Nederland en België. Voorts werd er een groot aantal licentiecontracten gesloten met onafhanke lijke Nederlandse producenten. Hierbij nodigen wij Nederlandse producenten, die NIS Film Distribution Holland willen inschakelen voor hun buitenlandse distri butie van zowel speelfilms als "korte" films uit, contact met ons op te nemen (telefoon 070 - 356 4205). Op 20 april gaat in première de film Un Eté Inoubliable van Lucian Pintilié (Le Chêne). De film speelt zich af tijdens de Roemeens- Bulgaarse oorlogen van de jaren '20. Nadat zijn vrouw Marie Thérèse tijdens een feest de avances van een generaal van het Roemeense leger heeft afgeslagen, wordt kapitein Dimitriu overgeplaatst naar een post bij de Roemeens-Bulgaarse grens. Macedonische smokkelaars vermoorden op een nachty enke le Roemeense grenswachten. Dimitriu krijgt de opdracht om als represaillemaatregel Bulgaarse boeren, die op zijn land werken, te executeren. Zijn vrouw verzet zich fel hier tegen en hij raakt in conflict met haar en zijn superieuren. Uiteindelijk weigert hij de opdracht uit te voeren en hij en zijn familie worden verbannen naar een ander oorlogsge bied. Un Eté Inoubliable is een film over etni sche conflicten op de Balkan en de absurditeit van militaire logica met een mooie rol van Kristin Scott-Thomas (Four Weddings and a Funeral) als Marie Thérèse. Op 18 mei is de première van de nieuwe film van Jan Schutte (Drachenfütter, Winckelmanns Reisen). "Auf Wiedersehen, Amerika" is een tedere, lichte melancholieke film over de tragi-komische odyssee van drie Pools-Joodse emigranten die al dertig jaar in Brooklyn wonen. Genofeva wil terug naar Polen om haar geliefde priester weer te zien. Haar man Moshe en zijn beste vriend Isaac vergezellen haar tijdens de boot tocht. Door technische problemen strandt de boot in Duitsland en zijn ze gedwongen Kerstmis in Berlijn te vieren. Uiteindelijk komen ze in Polen terecht, waar alles is veran derd. Isaac ontmoet een vrouw die mee terug gaat naar Amerika en Genofeva koopt een appartement in Danzig. In juni brengt Argus Film animatiefilms uit van de beroemde Engelse Aardman studio's, waaronder Oscar winnaar "The wrong trousers" van Nick Park. Hierover meer in het volgende nummer van Holland Film Nieuws. Juliette Jansen Inmiddels hebben wij afscheid genomen van Eline Danker als onze Marketing Manager. Vanaf deze plaats willen wij haar nogmaals veel succes wensen met haar nieuwe baan in Londen. Zoals u misschien al vernomen hebt, komt Lieke Buschman vanaf 1 mei aanstaande onze gelederen versterken als Marketing Manager. Ondertussen draait de wereld natuurlijk gewoon door, dus BVI ook. Het produkt dat we in de komende periode uit gaan brengen biedt daar ook genoeg redenen voor. Na Walt Disney's classic '707 Dalmaners' die vanaf 13 april in de bioscopen te zien is, volgt de fantastische aktiefilm Rudyard Kipling's 'The Jungle Book', met Jason Scott Lee in de

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1995 | | pagina 18