ZURE DRUIVEN FILM-TON-TECHIMIK door Jac. Goderie HANNSDIETER RÜTTGERS GMBH Ik zit vol gif. Vol onuitgesproken woede. Vol opge kropte frustratie. Het wordt eens tijd dat ik op een onge geneerde manier mijn hart ga luch ten. Het heeft geen zin, absoluut geen zin om schouder ophalend verder te gaan en U niet deelgenoot te ma ken van mijn woede. Mijn woede over een door het Nederlandse filmbedrijf totaal gemiste kans Het kan natuurlijk zijn dat de zedenmees ters die over dit blad waken, besluiten dit stukje niet te plaatsen. Bang als ze zijn dat er een onvertogen woord valt over ons zo geliefde bedrijf. Nou daar heb ik dan mooi sch... aan. Plaats het maar niet Laat de waarheid maar achterwege Heb ik meteen meer tijd om mijn suikerzakjes- collectie op orde te brengen. Waar gaat het nu allemaal om Een aantal jaren geleden besloten het commercieelste" bioscoopketen (wie zou dat nu zijn..?) en de "gesubsidieerste" film-instelling (Het Nederlandse Filmmuseum) dat het toch mogelijk moest zijn samen te werken aan het positief naar buiten brengen van het totale Nederlandse filmbedrijf tijdens de Amsterdamse Uitmarkt. U weet wel die gigantische, op Koninginnedag lijkende happening als opening van het culturele seizoen. En verdomd het lukte. Alle exploitanten van Amsterdam, commer cieel of niet commercieel, alle filmver huurders, gesubsidieerd of niet gesubsi dieerd en alle festivals (Rotterdam, Utrecht, DocuFest., Cinekid etc.) deden, 3 achtereenvolgende succesvolle jaren mee. Per keer, in twee dagen, meer dan 1 mil joen potentiële bioscoopbezoekers over de vloer. Logisch dus dat de initiatiefnemers van dat eerste uur ongeveer twee jaar gele den de koppen bij elkaar staken ter voor bereiding van de Stichting 100 jaar Cinema. De Stichting 100 jaar Cinema moest een platform worden waar alle geledingen van het bioscoopbedrijf zitting in hadden. Door middel van allerlei manifestaties, groot en klein, had het potentiële publiek bestookt moeten worden met informatie waar datzelfde publiek niet om heen had gekund. Met geen ander doel dan voor eens en altijd af te rekenen met de nog altijd muffe naam die de bioscoop nog steeds heeft. Natuurlijk krijg je met het houden van een feestelijke herdenking de mensen niet met drommen terug in de bioscoop. Maar alle publiciteitsmogelijkheden moeten met beide handen en voeten worden aange pakt. Daar moet mee worden gewerkt. Groots, massaal, door iedereen; om uitein delijk te oogsten. Wat denkt U Dat het invoeren van de BelBios die ommekeer teweeg zal brengen Natuurlijk niet. Maar alle positieve zaken die de bedrijfstak kan aanpakken om het aanwezige publiek terug te krijgen in de bioscoop moeten dankbaar worden benut. De BelBios is een stap in de goede rich ting. Een stap die gezamenlijk wordt gezet. Dus, wat dachten die goedwillende en goeddenkende initiatiefnemers van 100 jaar Cinema Dit is "a sure bet", dit is geen gok. Iedereen zal daar aan mee doen. Nou vergeet het maar. Geen drie maanden lang Cités-Cinés in de Rai in Amsterdam. Geen Méliès-boot in de Nederlandse wate ren. Geen Parade/Boulevard of Broken Dreams op tournee door het land. Die laatstgenoemde culturele manifestatie zou in 16 verschillende tenten en in net zoveel verschillende disciplines (cabaret-toneel- opera-ballet etc.etc.) film op de korrel nemen. Natuurlijk gaat de serie Films Du Paradis gewoon door. In 52 steden en dorpen, in evenzoveel weken, draaien 52 films uit de klassieke filmgeschiedenis (van DER BLAUE ENGEL tot E.T.) door het land. Natuurlijk zal op de ruïnes van de opgehe ven Stichting 100 jaar Cinema geprobeerd worden zoveel mogelijk te redden. En dat zal dan door de Stichting Marketing Communicatie van de Federatie tot Instandhouding van de Nederlandse Cinematografie gebeuren. Ik wil ze de "benefit of the doubt" geven, maar eerlijk gezegd, "ik houd mijn hart vast!" De Stichting 100 jaar Cinema is wijlen. Overleden door gebrek aan medewerking: (het toenmalige ministerie van WVC had zeggen en schrijven 12,5 mille ter onder steuning over) aan pure kinnesinne ("waarom zit hij wel in het bestuur van de Stichting en ik niet") ("als hij in de werk groep zit dan kom ik er niet bij") ...laat me geen namen noemen want dan is het hek echt van de dam...; en, de goede bestuur ders niet te na gesproken, door een niet erg daadkrachtig bestuur; ("waarom moet die Cités-Cinés in Amsterdam...dat kan toch ook in Dedemsvaart"). Niemand heeft de bedrijfstak enthousiast kunnen maken. Eenvoudigweg omdat de bedrijf stak zich niet enthousiast laat maken. Zou dat soms zijn omdat de bedrijfstak is opgebouwd uit talloze eigengereide clubs en instanties die bemand worden door kruideniers die niet begrijpen dat we alle maal een gezamenlijk doel (zouden moe ten) nastreven En misschien trap ik wel een open deur in hoor, -ik weet het wel zeker ook- maar: bereik je een gezamen lijk doel niet het snelst door...juist, geza menlijke actie? Dit is de allerlaatste keer dat ik het over 100 jaar Cinema wilde hebben. Het zijn inderdaad zure druiven, maar wat wil je als je twee jaar lang voor Jan met de korte achternaam hebt gewerkt. Ach, wat zeur ik; Forrest Gump heeft de Oscar en mis schien had ik daar mijn stukje aan moeten wijden. Maar ja, de Oscar is er elk jaar en 100 jaar Cinema maar eens in de Lang leve 200 jaar Cinema Moderne bioscoop-techniek alles in één bedrijf Wij leveren en bieden u service onderhoud voor o.a.: 16-, 35- en 70 mm. projectoren Alle soorten gelijkrichters Non-Rewind en Endlos projectietafels Zeer grote onderdelen voorraad, alle merken, ook gebruikte Spoelen forens 5000 m. Automatiseringssystemen •Alle merken geluidssytemen Vraag vrijblijvend inlichtingen: JahnstraBe 37-41 40215 Düsseldorf Tel.: 02 11 37 30 47 Fax: 02 11 38 17 34 Telex: 8587016 Cinemare in Almere

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1995 | | pagina 7