ZURE DRUIVEN
FILM-TON-TECHIMIK
door Jac. Goderie
HANNSDIETER RÜTTGERS GMBH
Ik zit vol gif.
Vol onuitgesproken
woede. Vol opge
kropte frustratie.
Het wordt eens tijd
dat ik op een onge
geneerde manier
mijn hart ga luch
ten. Het heeft geen
zin, absoluut geen
zin om schouder
ophalend verder te
gaan en U niet
deelgenoot te ma
ken van mijn
woede. Mijn woede over een door het
Nederlandse filmbedrijf totaal gemiste
kans
Het kan natuurlijk zijn dat de zedenmees
ters die over dit blad waken, besluiten dit
stukje niet te plaatsen. Bang als ze zijn dat
er een onvertogen woord valt over ons zo
geliefde bedrijf. Nou daar heb ik dan mooi
sch... aan. Plaats het maar niet Laat de
waarheid maar achterwege Heb ik
meteen meer tijd om mijn suikerzakjes-
collectie op orde te brengen.
Waar gaat het nu allemaal om
Een aantal jaren geleden besloten het
commercieelste" bioscoopketen (wie zou
dat nu zijn..?) en de "gesubsidieerste"
film-instelling (Het Nederlandse
Filmmuseum) dat het toch mogelijk moest
zijn samen te werken aan het positief
naar buiten brengen van het totale
Nederlandse filmbedrijf tijdens de
Amsterdamse Uitmarkt. U weet wel die
gigantische, op Koninginnedag lijkende
happening als opening van het culturele
seizoen. En verdomd het lukte. Alle
exploitanten van Amsterdam, commer
cieel of niet commercieel, alle filmver
huurders, gesubsidieerd of niet gesubsi
dieerd en alle festivals (Rotterdam,
Utrecht, DocuFest., Cinekid etc.) deden, 3
achtereenvolgende succesvolle jaren mee.
Per keer, in twee dagen, meer dan 1 mil
joen potentiële bioscoopbezoekers over de
vloer. Logisch dus dat de initiatiefnemers
van dat eerste uur ongeveer twee jaar gele
den de koppen bij elkaar staken ter voor
bereiding van de Stichting 100 jaar
Cinema.
De Stichting 100 jaar Cinema moest een
platform worden waar alle geledingen van
het bioscoopbedrijf zitting in hadden.
Door middel van allerlei manifestaties,
groot en klein, had het potentiële publiek
bestookt moeten worden met informatie
waar datzelfde publiek niet om heen had
gekund. Met geen ander doel dan voor
eens en altijd af te rekenen met de nog
altijd muffe naam die de bioscoop nog
steeds heeft.
Natuurlijk krijg je met het houden van een
feestelijke herdenking de mensen niet met
drommen terug in de bioscoop. Maar alle
publiciteitsmogelijkheden moeten met
beide handen en voeten worden aange
pakt. Daar moet mee worden gewerkt.
Groots, massaal, door iedereen; om uitein
delijk te oogsten. Wat denkt U Dat het
invoeren van de BelBios die ommekeer
teweeg zal brengen Natuurlijk niet. Maar
alle positieve zaken die de bedrijfstak kan
aanpakken om het aanwezige publiek
terug te krijgen in de bioscoop moeten
dankbaar worden benut.
De BelBios is een stap in de goede rich
ting. Een stap die gezamenlijk wordt
gezet. Dus, wat dachten die goedwillende
en goeddenkende initiatiefnemers van 100
jaar Cinema Dit is "a sure bet", dit is
geen gok. Iedereen zal daar aan mee doen.
Nou vergeet het maar. Geen drie maanden
lang Cités-Cinés in de Rai in Amsterdam.
Geen Méliès-boot in de Nederlandse wate
ren. Geen Parade/Boulevard of Broken
Dreams op tournee door het land. Die
laatstgenoemde culturele manifestatie zou
in 16 verschillende tenten en in net zoveel
verschillende disciplines (cabaret-toneel-
opera-ballet etc.etc.) film op de korrel
nemen.
Natuurlijk gaat de serie Films Du Paradis
gewoon door. In 52 steden en dorpen, in
evenzoveel weken, draaien 52 films uit de
klassieke filmgeschiedenis (van DER
BLAUE ENGEL tot E.T.) door het land.
Natuurlijk zal op de ruïnes van de opgehe
ven Stichting 100 jaar Cinema geprobeerd
worden zoveel mogelijk te redden. En dat
zal dan door de Stichting Marketing
Communicatie van de Federatie tot
Instandhouding van de Nederlandse
Cinematografie gebeuren. Ik wil ze de
"benefit of the doubt" geven, maar eerlijk
gezegd, "ik houd mijn hart vast!"
De Stichting 100 jaar Cinema is wijlen.
Overleden door gebrek aan medewerking:
(het toenmalige ministerie van WVC had
zeggen en schrijven 12,5 mille ter onder
steuning over) aan pure kinnesinne
("waarom zit hij wel in het bestuur van de
Stichting en ik niet") ("als hij in de werk
groep zit dan kom ik er niet bij") ...laat me
geen namen noemen want dan is het hek
echt van de dam...; en, de goede bestuur
ders niet te na gesproken, door een niet
erg daadkrachtig bestuur; ("waarom moet
die Cités-Cinés in Amsterdam...dat kan
toch ook in Dedemsvaart"). Niemand
heeft de bedrijfstak enthousiast kunnen
maken. Eenvoudigweg omdat de bedrijf
stak zich niet enthousiast laat maken.
Zou dat soms zijn omdat de bedrijfstak is
opgebouwd uit talloze eigengereide clubs
en instanties die bemand worden door
kruideniers die niet begrijpen dat we alle
maal een gezamenlijk doel (zouden moe
ten) nastreven En misschien trap ik wel
een open deur in hoor, -ik weet het wel
zeker ook- maar: bereik je een gezamen
lijk doel niet het snelst door...juist, geza
menlijke actie?
Dit is de allerlaatste keer dat ik het over
100 jaar Cinema wilde hebben. Het zijn
inderdaad zure druiven, maar wat wil je
als je twee jaar lang voor Jan met de korte
achternaam hebt gewerkt. Ach, wat zeur
ik; Forrest Gump heeft de Oscar en mis
schien had ik daar mijn stukje aan moeten
wijden.
Maar ja, de Oscar is er elk jaar en 100 jaar
Cinema maar eens in de Lang leve 200
jaar Cinema
Moderne bioscoop-techniek alles in één bedrijf
Wij leveren en bieden u service onderhoud voor o.a.:
16-, 35- en 70 mm. projectoren
Alle soorten gelijkrichters
Non-Rewind en Endlos projectietafels
Zeer grote onderdelen voorraad,
alle merken, ook gebruikte
Spoelen forens 5000 m.
Automatiseringssystemen
•Alle merken geluidssytemen
Vraag vrijblijvend inlichtingen:
JahnstraBe 37-41 40215 Düsseldorf
Tel.: 02 11 37 30 47 Fax: 02 11 38 17 34
Telex: 8587016
Cinemare in Almere