Stichting Marketing Communicatie CINEMA EXPO DIT JAAR IN AMSTERDAM Op de Nationale Bioscoopdag van 7 juni 1994 werd officieel de BelBios, de eerste nationale 06 bioscoop-informatielijn met informatie voor alle Nederlandse biosco pen, bij het publiek geïntroduceerd. Bij deze introductie werd tevens kenbaar gemaakt dat het in de bedoeling lag eind 1994 de informatielijn uit te breiden met reserveringsmogelijkheden, zodat het publiek 24 uur per dag automatisch zou kunnen reserveren voor die films waar men in geïnteresseerd is. De Stichting Marketing Communicatie ziet deze 06-lijn als een buitengewoon belangrijk instrument om voor veel men sen bioscoopinformatie, maar ook de bio scopen zelf toegankelijker te maken. De realisering van de BelBios en de promotio nele ondersteuning hiervan werd dan ook een speerpunt in het beleid van de stich ting. Al gauw bleek dat de invoering van het reserveringssysteem minder vlot ver liep dan oorspronkelijk was gedacht, zodat 1994 voorbij ging zonder dat de veelbe sproken reservering kon worden uitge voerd. Binnen de stichting werd bovendien al snel geconstateerd dat gezien de belang rijke rol die de BelBios zou kunnen spelen als marketinginstrument ter stimulering van het bioscoopbezoek een serieuze pro motiecampagne zou moeten worden gevoerd om het publiek bekend te maken met de naam van het systeem en het tele foonnummer, met de dienstverlening die de BelBios biedt, maar vooral om van de BelBios op korte termijn een begrip te maken dat bij bioscoopminnend Nederland direct te binnen schiet als men naar de bioscoop wil. Omdat een dergelijke cam pagne aanzienlijke kosten met zich mee zal brengen, waarvoor het budget van de stich ting geenszins toereikend zou zijn, is in de zomer van 1994 contact ontstaan met de fabrikant van BiFi, die zich bijzonder geïn teresseerd toonde in sponsoring van de BelBios. De diverse gesprekken die hier over werden gevoerd leidden al snel tot een overeenstemming in grote lijnen over een sponsorplan dat de Stichting Marketing Communicatie inmiddels had opgesteld. Dit plan ging uit van een intro ductiecampagne van de BelBios waarbij in enkele weken tijd een enorme hoeveelheid publiciteit voor de lijn wordt gemaakt en een zogenaamd basispakket communica tiemiddelen, met behulp waarvan na de introductiecampagne BelBios onder de aandacht van het publiek gehouden moet worden. De sponsor was bereid gedurende een periode van drie jaar jaarlijks een aan zienlijk bedrag te fourneren als hij zijn naam aan de BelBios zou mogen verbin den. Na besprekingen die alles bij elkaar bijna een half jaar in beslag hebben geno men, zijn BiFi en de Stichting Marketing Communicatie inmiddels tot overeenstem ming gekomen over een sponsorcontract voor een periode van drie jaar. Gedurende deze periode zal de BelBios dan ook als de BiFi BelBios verder door het leven gaan. Inmiddels is in opdracht van de stichting en BiFi een vijftien seconden durende commercial van de BelBios vervaardigd, die aan alle bioscopen ter vertoning zal worden aangeboden. Met BiFi is overeen gekomen dat de Nederlandse bioscopen deze commercial gedurende de sponsorpe- riode elke voorstelling zullen vertonen. De stichting heeft hierover reeds afspraken gemaakt met de concerns, teneinde BiFi een harde garantie te kunnen geven dat de commercial daadwerkelijk in een groot aantal belangrijke bioscopen vertoond zal worden. Verder is BiFi toegezegd dat de stichting zich zal inspannen om er zorg voor te dragen dat ook andere bioscoopex ploitanten tot vertoning van de commercial overgaan. Gezien het feit dat reclame in de bioscoop voor de BelBios alleen maar in het belang van de bedrijfstak zelf is lijkt het ons niet nodig een dergelijk verzoek nog met andere zwaarwegende argumenten te omkleden. Voor de vormgeving en de uitvoering van de introductiecampagne en de daarop volgende onderhoudscampagne heeft de Stichting Marketing Communicatie inmiddels het reclamebu reau Catchline in de arm genomen. Voor dit bureau is gekozen, omdat Catchline goed is ingevoerd in het bioscoopbedrijf en uitgever is van het blad Preview dat in alle bioscopen voor het publiek verkrijgbaar is. Bovendien had Catchline reeds in een eer der stadium een promotiecampagne voor de bedrijfstak uitgewerkt, waardoor thans de mogelijkheid ontstaat om de promotie van de BelBios en de promotie voor het bioscoopbedrijf zelf zoveel mogelijk te integreren. Uiteraard zou het hele verhaal nu nog geen zin hebben als er niet inmid dels een datum was vastgesteld voor de invoering van het reserveringssysteem. De afgelopen maanden zijn er bij de concerns computers met bijbehorende software geïnstalleerd die in verbinding staan met de computers van BelBios, zodat de consu ment straks via de computer een reserve ring kan maken en vervolgens zijn kaartje in de bioscoop kan afhalen. Het is de bedoeling dat na 20 april, de start van het reserveringssysteem, waar mogelijk ook de overige bioscoopexploitanten direct op het systeem worden aangesloten, hetgeen alleen mogelijk is indien men de beschik king heeft over een geautomatiseerde kassa. Bioscoopexploitanten die dit niet hebben, zullen alternatieven aangeboden krijgen om toch aangesloten te kunnen worden. Met de realisering van de comple te dienstverlening van de BiFi BelBios heeft het Nederlandse film- en bioscoopbe drijf een aanzienlijke stap voorwaarts gemaakt. In geen enkel ander Europees land is op dit moment een dergelijk geïnte greerd systeem, waarbij alle bioscopen zijn aangesloten, operationeel.Wat minstens even belangrijk is, is dat met dit systeem een infrastructuur is gecreëerd waarmee straks relatief gemakkelijk op allerlei nieu we technische ontwikkelingen kan worden ingespeeld. Voorbeelden zijn ticketautoma ten in de bioscopen, waar de klanten van de BiFi BelBios hun kaartjes kunnen afhalen, de informatie annex ticket-verkoopzuilen, waarvan een proefopstelling vorig jaar te bewonderen viel tijdens Holland Film-land, en, zeker niet op de laatste plaats, de toe komstige mogelijkheid dat mensen straks thuis via hun telefoon niet alleen de kaartjes reserveren, maar ook reeds hun betalingen gaan uitvoeren. Met de BiFi BelBios heeft het Nederlandse bioscoopbedrijf een service- en promotie instrument in handen om trots op te zijn. Het is de bedoeling dat begin april een bij eenkomst wordt georganiseerd waar alle bioscoopexploitanten en filmverhuurders een uitgebreide toelichting krijgen. Tevens zal hierbij worden ingegaan op de moge lijkheden die de BiFi BelBios biedt voor promotie e.d. In verband met de bijzonder arbeidsintensieve voorbereiding van de introductie van de reservering, is het op het moment dat dit stukje wordt geschreven nog niet bekend waar en wanneer de infor matiebijeenkomst zal plaatsvinden. U hoort hier uiteraard snel meer van. Er komt weer een Nationale Bioscoopdag Donderdag 8 juni a.s.! Let op de informatie van de Stichting Marketing Communicatie Na twee keer de mogelijkheid te hebben gehad om zich op de vakbeurs Holland Filmland in Dronten te presenteren, krijgt het Nederlandse film- en bioscoopbedrijf dit jaar de gelegenheid zich van haar beste kant te laten zien op Cinema Expo International. Tijdens deze internationale beurs, die dit jaar voor de 4e keer wordt georganiseerd, krijgen de bezoekers (en andere aanwezigen) niet alleen de kans om collega's uit diverse landen te ontmoe ten, maar ook om kennis te nemen van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van film en bioscoop en natuurlijk ook de nieuwste films. Cinema Expo zal dit jaar van 26 tot en met 29 juni gehouden wor den in de RAI in Amsterdam. Wilt u meer informatie dan kunt u contact opnemen met de NFC (mevrouw I. Frijters) of met Cinema Expo International Chantal Santens, Kampioenschapslaan 1 B-1020 BRUSSEL Telefoon: (32)2.478.31.97 Telefax: (32)2.478.33.85

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1995 | | pagina 8