Les Films a Paris
LAATSTE NIEUWS
PREVIEW: NIEUWE LAYOUT.
PREVIEW DE BIOSBAND
Natuurlijk kan de filmliefhebber in Parijs uit
stekend terecht bij de ongeveer 250 zalen, die
de stad rijk is. Het misverstand dat de verto
ningen allemaal frans ingesproken zouden
zijn, moet meteen de wereld uit. Bijna altijd is
ook de v.o. (version originale) naast de frans
gesproken kopie te vinden en daar is de
Nederlander bijna altijd beter mee uit.
In dit stukje gaat het om de bijzondere en
indrukwekkende speciale film-evenementen
die reden genoeg zijn om bij voorbeeld een
weekend over te wippen. Cités Cinés 2 en de
speciale filmvertoningen in Eurodisney Paris
zijn het waard.
CITÉS CINÉS 2
Natuurlijk staat Cités Cinés 2 -mede- in het
teken van het 100-jarig bestaan van de film.
Een deel van de pakweg 250 fragmenten
komt uit de begintijd en het is haast ontroe
rend om met name de grappenmakerij en het
gegoochel uit de begintijd te bekijken. Zeker
wanneer je probeert met de ogen van de kij
ker uit het begin van deze eeuw de fragmen
ten op het deze keer nou eens lekker grote
doek te bezien.
In grote lijnen is de aanpak van Cités Cinés
dezelfde als bij de eerste versie: op een 12-tal
grote doeken en tientallen kleinere (video/t.v-
)schermen worden onder bepaalde hoofdstuk
ken de vele fragmenten onafgebroken achter
elkaar vertoond. Anders dan de eerste keer
wandelt de bezoeker zonder koptelefoon en
wordt het geluid bij de film weergegeven. Dat
vind ik jammer. Om niet al te zeer in een kak
ofonie van geluiden terecht te komen, staat
het filmgeluid niet altijd hard genoeg. Over
Dolby-surround-weergave heb ik het dus ook
maar niet. Wel worden sommige fragmenten
voorzien van lichtflitsen en/of rookwolken
vanuit de zaal.
Natuurlijk zijn de Fransen chauvinistisch en
is alleen een brochure in het frans te krijgen,
maar vaak worden -gelukkig- de engels
gesproken fragmenten ondertiteld en niet
ingesproken. Een keuze van fragmenten is
altijd arbitraal en deze keer wat moeilijker
dan de eerste keer; de automatische puzzel
voor de cinefiel is dus wat lastiger. Maar toch
konden ook onze zonen (van 13 en 15) de
nodige fragmenten herkennen en was het ook
voor hen daardoor regelmatig een feestje der
herkenning. Dat heb je als kijker nodig, maar
het lukt dus vrijwel iedereen.
Zoals u leest, noem ik geen fragmenten, want
eigenlijk doet de keuze er ook minder toe. In
de brochure staan ze overigens allemaal
genoemd, dus achteraf napluizen is mogelijk.
Laat de fragmenten uit Cinema Paradiso maar
over u komen in het luchtkussen van
het liefdeshol of droom maar mee in uw witte
cape met de avonturen van Baron van
Münchhausen of andere droomfragmenten.
Enkele van de andere hoofdstukken zijn:
Archéologie 3000, Drive-in, Ciné Culte,
Fantasmania en Boum (met een aantal 'stevi
ge' stukken uit b.v. Alien, Mad Max en King
Kong.
Naast de champagnebar van een bekend frans
merk is ook een vaderlands biermerk als grote
sponsor met een eigen bar aanwezig. Een
bekend horlogemerk kreeg Robert Altman,
Pedro Almodovar en Akira Kurosawa zo ver
een groot horloge te ontwerpen. De 3 kreaties
zijn bij de entree van het festijn te zien en zij
verbeelden de snelle vooruitgang, die ook in
en door film is te volgen.
Aan het eind van de expositie maken we ken
nis met Le Messager, die met een kunstmati
ge, door de computer tot leven geroepen
gezicht, met ons praat en antwoord geeft op
onze vragen.
Cités Cinés vindt je op de Colline de la
Défense, midden tussen de bijna futuristische
kantoorcomplexen en letterlijk in de schaduw
van de machtige Are de la Défense, een
gigantische uitgeholde kubus met ribben van
110 meter. Het aanpalende Imax-theater kunt
u natuurlijk ook aandoen, maar zulke projek-
ties hebben we "thuis" ook.
Te beleven tot 31 december van dit jaar. De
toegang in Parijs is 55 francs en mijn NFC-
pasje leverde zowaar 10 francs korting op.
Kinderen betalen 45 francs.
DISNEYLAND PARUS
Een kilometer of 40 buiten Parijs (met de
trein in een half uurtje vanuit elk Metrostation
te bereiken) is nog meer fümspektakel te zien.
In Disneyland Paris (want dat is de nieuwe
naam voor Eurodisney) heeft men het uitste
kend voor elkaar. De drie-dimensionale pro-
jektie van een film, waarvan het verhaal door
het enorme spektakel misschien niet eens in
één keer tot je doordringt en waaraan de
namen van George Lucas, Steven Spielberg
en Michael Jackson zijn verbonden, is dus
zeer overweldigend.
Omdat het filmdoek door lichtprojekties, in
de film passende laserstralen en digitale-veel-
sporen-geluidsweergave als het ware groter
wordt gemaakt dan het is, is het maar goed
dat je 'rustig' mag zitten omdat je je hoofd
hard nodig hebt om de prikkels van ogen en
oren te kunnen verwerken. Prachtige special
effects, aangevuld vanuit de zaal; geluid dat
overal en nergens vandaan komt en dan ook
nog Michael Jackson, waarvan je niet kunt
zeggen, dat hij niet kan bewegen. Moet u zien
dus.
Wanneer je door een tijdmachine in de robot,
die Nine-Eye heet, door de tijd wordt geflitst
en wanneer wat je (Nine-Eye dus) ziet, op 9
schermen om je heen wordt geprojekteerd
door evenzoveel 35-ers en het geluid ook pre
cies van die kant komt, waar het 'verhaal' zich
afspeelt, is een nieuwe ervaring begonnen. Je
wordt welkom geheten door een nogal men
selijke robot, die je meeneemt in de fanta
sieën van Jules Verne.
Onder anderen Gerard Depardieu en Jeremy
Irons verleenden hun medewerking en ook nu
weer is het allemaal even goed verzorgd.
Allemaal wat minder spektakulair, maar tóch
leuk om beleeft te hebben.
Disneyland Paris is het hele jaar open en kent
3 toegangstarieven. In het hoogseizoen kost
de duurste all-in kaart FF 195 (ongeveer
65,-) maar kinderen (t/m 11) betalen minder
en er zijn meerdaagse paspoorten verkrijg
baar. De filmvertoningen vinden plaats in
Discoveryland. N.B. Per auto via de A4,
afslag 14: Marne-la Vallée- Val d'Europe.
Ad Uijtdewilligen
Zondag 28 mei j.1. werden in CANNES de
GOUDEN PALMEN 1995 uitgereikt.
De GOUDEN PALM voor "Beste Film" ging
naar "UNDERGROUND" van regisseur
EMIR KUSTURICA.
De GOUDEN PALM voor "Beste Actrice"
was voor HELEN MIRREN voor haar rol als
Koningin Charlotte in "THE MADNESS OF
KING GEORGE" en het eremetaal voor
"Beste Acteur" ging naar JONATHAN
PRYCE voor zijn aanstekelijke creatie in
"CARRINGTON". De maker van deze film
kreeg bovendien de prijs voor de "Beste
Regie".
Met ingang van het meinummer is Preview
van een nieuw logo en een nieuwe layout
voorzien. De nieuwe layout is tot stand geko
men na een lezersonderzoek waaruit is geble
ken dat de lezerskring van Preview behoorlijk
welstandig en goed opgeleid is. Preview heeft
een oplage van 300.000 exemplaren en wordt
verspreid via bioscopen, 300 Grand Café's,
enkele duizenden abonnees en de losse ver
koop.
Cine-View Advertising, uitgever van de
Biosband en Highlights media projects, uit
gever van Preview hebben samen een
"Movie-pack" ontwikkeld, bestaande uit een
Biosband, een Preview en een CD-single. De
CD-single in het eerste pakket betrof een
nummer van de soundtrack van de film "Prêt-
a-Porter" en werd ter beschikking gesteld
door Sony Music. De eerste "Movie-pack" is
in een startoplage van 2000 exemplaren via
een groot aantal bookshops verkocht voor
ƒ9,95. Het ligt in de bedoeling om elke twee
maanden een dergelijke package samen te
stellen en uit te geven. De planning is om de