TOEKOMST BIOSCOOPRECLAME
ZONDER TABAKSRECLAME
POSITIEF
Film, video en audio
visuele apparatuur
onder één dak.
Filmcentrale Nieuwegein bv
Gofilex film bv
Technofilm Audiovisueel bv
Edisonhuis
Vanaf 1 januari 1996 zal tabaksreclame in de bioscopen in
Nederland worden verboden. Dit betekent dat uitgaande van de
totale reclamebesteding van commercials in de bioscoop circa
25% van de omzet wegvalt. Dat dit een fors verlies aan inkom
sten voor de bioscopen zal zijn is duidelijk.
Jarenlang waren de tabaksadverteerders toonaangevend in het
voorprogramma met veelal erg mooie films. Wie kent niet "de
Marlboro-cowboy", "de wereld van Peter Stuyvesant", de
"Samson leeuw", Lucky Strike en ga zo maar door. Doordat de
tabaksreclames 's middags niet vertoond mochten worden werden
deze noodzakelijkerwijs vooraan "de reel" geplaatst, 's Avonds
werden ze dan achter elkaar vertoond hetgeen toch als een nadeel
voor het publiek werd ervaren. Deze situatie gaat dus tot het ver
leden behoren.
Hoe ziet de toekomst eruit zonder tabaksreclame?
Dat een verbod er vroeg of laat zou komen lag al in een eerder
stadium in de lijn der verwachtingen. Daardoor heeft Cloeck en
Moedigh kunnen anticiperen op het komende verbod, en haar
marktbenadering aangepast. Zo is de aanbodstructuur veranderd
en flexibeler geworden door de invoering van kortingsystemen en
inkoopmethoden.
Daarnaast is het marketing- en acquisitiebeleid aangepast. Voor
1996 is er een speciale promotie ontwikkeld waarbij de filmko-
pieën voor adverteerders gratis zijn. Door de invoering van deze
promotie wordt een belangrijke drempel voor adverteerders om
het medium in te schakelen weggenomen.
Ook de zeer positieve ontwikkelingen in de bioscopie zoals
nieuwbouw van multiplexen, renovatie en nieuwbouw van regu
liere bioscopen leveren een belangrijke bijdrage om nieuwe
adverteerders aan te trekken. Dat de diverse maatregelen en ont
wikkelingen reeds effect hebben blijkt uit een stijging van niet-
tabaksprodukten van 35% in de afgelopen twee jaar.
Voorbeelden van belangrijke nieuwe adverteerders zijn: Nestlé
(Nuts, Rolo, Nescafé), PTT Telecom, Nationale Nederlanden,
Diesel en de Postbank. Op basis van de huidige ontwikkelingen
en verwachtingen ziet Cloeck en Moedigh de bioscoopreclame
ook zonder tabaksadverteerders met vertrouwen tegemoet.
#fe
opslag en distributie van bioscoopfilms
verhuur van alle aktuele lómm speelfilms
verkoop en verhuur van audiovisuele apparatuur
Edisonbaan 18, 3439 MN Nieuwegein
Telefoon 030 60 70 91 fax 030 60 70 283
Het
Edisonhuis